• Anonym (TS)

Är otrohet alltid fel?

Förr hade jag själv definitivt sagt ja, det är alltid fel. Men nu börjar jag mer och mer vackla. 

Jag lever i ett sexlöst förhållande. Vi har inte haft sex på 3,5 år. Och när jag ser tillbaka på det så har nog min partner egentligen inte velat på många år innan dess heller. Det har varit halvhjärtade mercyfuck någon gång i månaden i 6-7 år dessförinnan. Det var väl bara att jag var sen med att fatta. Eller att vilja fatta kanske. Så när jag väl slutade att ta initiativ så slutade också sexlivet helt. 

Detta äter upp mig fullständigt. Jag känner mig så ful och äcklig i min partners ögon och skäms att vara naken hemma. 

Att skiljas skulle nog ingen av oss klara ekonomiskt i nuläget. Och oavsett så älskar vi varandra fortfarande. 

Är det i det här läget ändå helt fel med otrohet? Bara ren fysisk otrohet förstås, utan känslor inblandade. Hade jag fått välja hade jag valt sex med min partner alla dagar i veckan men när det valet inte finns är det då så fel att vilja ha nån form av sexliv med nån annan?

Trevliga svar tack. Man måste inte hålla med men man kan hålla en normal ton i inläggen.

• Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (MrKerner)

Jag tycker frågeställningen är intressant och lever själv i en liknande situation även om det inte riktigt gått lika långt. Jag tog upp möjligheten om att öppna förhållandet och det var verkligen tvär-nej trots att vårat sexliv är långt ifrån tillfredställande. Och det är långt ifrån alla relationer där ett öppet förhållande funkar, så jag förstår min partners argument mot att öppna upp. Så jag förstår att det inte är en enkelt som de flesta skriver här att "otrohet är alltid fel, prata med din partner om att öppna upp eller skilj dig".

Jag har också svårt att förstå hur det kan vara moraliskt försvarbart att hålla någon man älskar i en slags "sexuell gisslan-situation". Om man bara ser till alla bevisade positiva fysiska och psykiska hälsoeffekter ett gott sexliv har, och jämför sexlöshet som att aldrig tillåtas äta grönsaker eller träna. Man överlever, men hälsan blir lidande. 

Jag har försökt att prata både med min partner och med andra både irl och på nätet om hur den med låg lust resonerar. Den som kontrollerar sex-utbudet för båda parter. Som du skrev: "Han vet, men du är osäker på om han förstår" vilket verkar vara det vanliga. Precis som det alltid är svårt att verkligen förstå hur andra vill ha sex, exempelvis kinks och liknande.

Jag tror att dessa personer dels har svårt att sätta sig in i andras behov och ser sin nivå av drift som det normala. En partner med högre drift ses som moraliskt underlägsen. Någon som inte kan kontrollera sig. Som om denne inte kunde sluta röka eller dricka sprit. Som när jag tog upp möjligheten till ett öppet förhållande och möttes av en blick av avsmak och "Va!? Skulle du verkligen kunna tänka dig att ha sex med vem som helst? Helt utan känslor?" Och min brist på kontroll över mina låga drifter lades till raden av alla mina dåliga och negativa egenskaper i min partners ögon. Jag var helt enkelt den moraliskt underlägsne.

Men jag vet inte vilket råd jag skulle ge dig. Det är samtidigt ett råd till mig själv. Jag var otrogen vid ett tillfälle. Det var samtidigt bland det bästa och sämsta upplevelsen i mitt liv. Bästa för att sexet var fullständigt makalöst och sämsta för att jag efter några dagar mådde fysiskt illa av skam och ånger till den grad att jag kräktes flera gånger. Jag har helt enkelt inte varit med om något  ens i närheten på gott och ont.

Så till sist tror jag bara det är samtal som fungerar i längden. Var på det klara med varför du vill ha sex, vad det betyder för dig och vad bristen innebär. Förklara hur du ser på skillnaden mellan kärlek och attraktion. Ge din partner tid att förklara sig om sin ståndpunkt, ställ frågor, och luta dig mot vissheten att du troligen tänkt igenom ert sexliv mer in din partner även om denne ser dig som "moraliskt svag". Lycka till.

• Anonym (KC)

Nej, det är inte alltid fel. Det räddade mitt liv. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (MrKerner) skrev 2022-09-25 04:10:10 följande:

Jag tycker frågeställningen är intressant och lever själv i en liknande situation även om det inte riktigt gått lika långt. Jag tog upp möjligheten om att öppna förhållandet och det var verkligen tvär-nej trots att vårat sexliv är långt ifrån tillfredställande. Och det är långt ifrån alla relationer där ett öppet förhållande funkar, så jag förstår min partners argument mot att öppna upp. Så jag förstår att det inte är en enkelt som de flesta skriver här att "otrohet är alltid fel, prata med din partner om att öppna upp eller skilj dig".

Jag har också svårt att förstå hur det kan vara moraliskt försvarbart att hålla någon man älskar i en slags "sexuell gisslan-situation". Om man bara ser till alla bevisade positiva fysiska och psykiska hälsoeffekter ett gott sexliv har, och jämför sexlöshet som att aldrig tillåtas äta grönsaker eller träna. Man överlever, men hälsan blir lidande. 

Jag har försökt att prata både med min partner och med andra både irl och på nätet om hur den med låg lust resonerar. Den som kontrollerar sex-utbudet för båda parter. Som du skrev: "Han vet, men du är osäker på om han förstår" vilket verkar vara det vanliga. Precis som det alltid är svårt att verkligen förstå hur andra vill ha sex, exempelvis kinks och liknande.

Jag tror att dessa personer dels har svårt att sätta sig in i andras behov och ser sin nivå av drift som det normala. En partner med högre drift ses som moraliskt underlägsen. Någon som inte kan kontrollera sig. Som om denne inte kunde sluta röka eller dricka sprit. Som när jag tog upp möjligheten till ett öppet förhållande och möttes av en blick av avsmak och "Va!? Skulle du verkligen kunna tänka dig att ha sex med vem som helst? Helt utan känslor?" Och min brist på kontroll över mina låga drifter lades till raden av alla mina dåliga och negativa egenskaper i min partners ögon. Jag var helt enkelt den moraliskt underlägsne.

Men jag vet inte vilket råd jag skulle ge dig. Det är samtidigt ett råd till mig själv. Jag var otrogen vid ett tillfälle. Det var samtidigt bland det bästa och sämsta upplevelsen i mitt liv. Bästa för att sexet var fullständigt makalöst och sämsta för att jag efter några dagar mådde fysiskt illa av skam och ånger till den grad att jag kräktes flera gånger. Jag har helt enkelt inte varit med om något  ens i närheten på gott och ont.

Så till sist tror jag bara det är samtal som fungerar i längden. Var på det klara med varför du vill ha sex, vad det betyder för dig och vad bristen innebär. Förklara hur du ser på skillnaden mellan kärlek och attraktion. Ge din partner tid att förklara sig om sin ståndpunkt, ställ frågor, och luta dig mot vissheten att du troligen tänkt igenom ert sexliv mer in din partner även om denne ser dig som "moraliskt svag". Lycka till.

Du har många kloka synpunkter. Jag håller med om att de som har högre sexlust ofta får oförtjänt mycket skit och att man istället för att vara otrogen verkligen bör reda ut problemet med olika sexlust och tillsammans titta på möjliga lösningar. Men om man inte kan mötas på något sätt tycker jag att det är bäst att separera, även om det är svårt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (MrKerner) skrev 2022-09-25 04:10:10 följande:

Tack för många kloka tankar. Det där med att man som den med högre lust ses moraliskt underlägsen är verkligen mitt i prick. Det var jag som var onormal som ville ha sex oftare än 1 gång i månaden. Lite som -Nu igen?!! Får du aldrig nog? 

Jag har svårt att se varför han skulle bli avundsjuk om jag var otrogen. Jag berövar inte honom på något. Han vill ju inte ha det. Men sveket, att gå bakom ryggen på honom skulle säkert såra om det kommer fram. Men att jag skulle säga att jag vill ha sex med andra hade definitivt gjort att han tyckte att jag var helt sjuk. 

• Meyer
    Anonym (TS) skrev 2022-09-25 10:51:26 följande:

.....Jag har svårt att se varför han skulle bli avundsjuk om jag var otrogen. Jag berövar inte honom på något. Han vill ju inte ha det. Men sveket, att gå bakom ryggen på honom skulle säkert såra om det kommer fram. Men att jag skulle säga att jag vill ha sex med andra hade definitivt gjort att han tyckte att jag var helt sjuk. 

Ja det är ju det som är den stora frågan. För jag tror faktiskt svartsjukan är större eller åtminstone toleransen för snedsteg är mindre i sexlösa förhållanden. Särskilt hos den med lägre lust. Och det är inte sällan hos dem den omedelbars kopplingen otrohet = skiljsmässa är som starkast. Och vad det beror på vet jag inte, kanske blottlägger det en brist hos de själva de inners inne känner. Eller så tycker de att partners brist på impulskontroll, lägre moral och låga könsdrift börjar få för stora konsekvenser.

Och det är just detta som är 10.000 kronorsfrågan! Om nu sex är så avgörande i ett förhållande att ett enda snedsteg omedelbart skulle leda till skiljsmässa, varför då inte vårda ert gemensamma sexliv som ett barn? Finns det något i er tillvaro som skulle ha större konsekvenser om det försvann eller bli förstört? Er ekonomi? Om ni av en rad olyckliga omständigheter skulle bli helt utblottade, skulle det leda till skiljsmässa? Eller ert hem? Om det av partnerns försumlighet skulle brinna upp, skulle det kunna förlåtas eller skulle det leda till skiljsmässa? Jag får intrycket, när jag ställer frågan, att otroheten (eller sexet) är viktigare orsaker till skiljsmässa än hemmet och ekonomin. Ändå lägger man långt mycker mer energi på att vårda de två senare, medan sexet förväntas att "sköta sig själv" helt utan arbete. 

Det hade varit spännande om du frågade din partner om din hypotetiska otrohet skulle få denne att vilja skiljas och i så fall varför, givet er nuvarande situation, och om vi fick ta del av svaret.

M
  • Spigger86

Ja det är alltid fel. Har man gått in i en monogam relation så är det ens förbannade skyldighet att vara trogen den personen, tills man känner att det inte funkar längre. I så fall får man lämna den personen, och sen kan man träffa andra.

• Anonym (8909)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-09-24 21:58:11 följande:

Ha ha ha. 

Alla dömande stackare i tråden är notoriska singlar. Som ägnar all sin vakna tid i trådar som den här att proklamera sitt perspektiv från "spektrat".

Din egen relation känner du bäst själv. Är din partner fullkomligt asexuell och tror att du vill leva ett sexlöst liv? Eller har denne förståelse för att du, liksom 98% av mänskligheten, har drifter?

Du vet bättre än de udda fåglar som hänger i den här forumdelen och levererar svartvita svar på multifärgade frågeställningar om du behöver be din partner om att få ligga vid sidan av eller om det är underförstått att du får/inte får. 

Du kan ju inte tvinga din partner att bli intresserad av sex. Men att ta upp problematiken, som hen såklart är pinsamt medveten om, på ett snyggt vis och presentera alternativa lösningar är nog det rakaste. 

Tja, dina förslag på hur TS ska hantera sina problem, är ju exakt desamma redan givits av ett antal "dömande stackare i tråden".

Det går ju alldeles utmärkt att tycka att otrohet principiellt alltid är fel ändå.

(hälsningar från någon som inte uppfyller en enda av dina dömande parametrar gällande vilka som hänger i den här forumdelen.)
  • Anonym (TS)
    Meyer skrev 2022-09-25 14:21:10 följande:
    Ja det är ju det som är den stora frågan. För jag tror faktiskt svartsjukan är större eller åtminstone toleransen för snedsteg är mindre i sexlösa förhållanden. Särskilt hos den med lägre lust. Och det är inte sällan hos dem den omedelbars kopplingen otrohet = skiljsmässa är som starkast. Och vad det beror på vet jag inte, kanske blottlägger det en brist hos de själva de inners inne känner. Eller så tycker de att partners brist på impulskontroll, lägre moral och låga könsdrift börjar få för stora konsekvenser.

Och det är just detta som är 10.000 kronorsfrågan! Om nu sex är så avgörande i ett förhållande att ett enda snedsteg omedelbart skulle leda till skiljsmässa, varför då inte vårda ert gemensamma sexliv som ett barn? Finns det något i er tillvaro som skulle ha större konsekvenser om det försvann eller bli förstört? Er ekonomi? Om ni av en rad olyckliga omständigheter skulle bli helt utblottade, skulle det leda till skiljsmässa? Eller ert hem? Om det av partnerns försumlighet skulle brinna upp, skulle det kunna förlåtas eller skulle det leda till skiljsmässa? Jag får intrycket, när jag ställer frågan, att otroheten (eller sexet) är viktigare orsaker till skiljsmässa än hemmet och ekonomin. Ändå lägger man långt mycker mer energi på att vårda de två senare, medan sexet förväntas att "sköta sig själv" helt utan arbete. 

Det hade varit spännande om du frågade din partner om din hypotetiska otrohet skulle få denne att vilja skiljas och i så fall varför, givet er nuvarande situation, och om vi fick ta del av svaret.

M

Ja, det kanske är så att det är mindre tolererat i sexlösa förhållanden. Kanske för att hela grejen med sex är så laddat.  Men jag vet inte om det gäller särskilt den som har lägre lust. Skulle det komma fram att han är otrogen så skulle det ta hårt för mig eftersom han redan valt bort sex med mig. Väljer han då att ha sex med nån annan skulle det svida mer nu än om han var otrogen när vi hade sex oftare. 

Förmodligen leder ingenting av det andra till skilsmässa. Inte i den formen du skriver i alla fall. Men sen sker ju inte otrohet på grund av en rad olyckliga omständigheter så jag vet inte om det är jämförbart riktigt. Men jag håller med om det där att sexet förväntas sköta sig själv utan att nån ska lägga ner energi på det. 

• Anonym (123)
    Kockobello skrev 2022-09-24 15:53:53 följande:
    Det är även patetiskt att inte ligga med sin partner. Varför är hon med honom? Just ja, av ekonomiska skäl.

Eeehm. . . 
    Patetiskt? Konstigt ord att använda om någon som inte vill ha sex.

TS kanske är ful eller fet och borstar aldrig tänderna eller kanske sitter hela dagarna och spelar tv-spel utan att lyfta ett finger hemma. Det måste finnas en anledning till den andres olust.
Svar på tråden Är otrohet alltid fel?