Anonym (Elma) skrev 2022-10-02 16:05:12 följande:
Jag kommer alltid sägs dagis. 😄
nej alla barn kan inte sitta still och pyssla en liten stund om de inte har intresse. På samma sätt kan du inte få ett barn spela fotboll en liten stund om barnet inte har intresset. att du som pedagog inte kan acceptera att barn är olika och försöker sätta barn i fack. Stackars barnen du arbetar med. Och vet du barn känner av det och då blir situationen värre. Jag tycker ofta att barnskötarna vi är bättre än de här sk förskolelärarna. bs förstår barn utifrån deras erfarenhet medan flrskolelärarna (pedagogerna) har läst något i en bok och har ingen erfarenhet förutom kanske sina egna barn som passar in i normen
Jag är utbildad förskollärare.. o har precis som alla andra förskollärare jag känner precis som de barnskötare jag känner mer eller mindre lång erfarenhet av barn och deras utveckling… hur lång erfarenhet beror på hur många år man jobbat inom yrket…för antalet
egna barn är ganska jämt mellan barnskötare och förskollärare…lika så är antalet barn som faller
utanför normen % lika lika mellan förskollärare och barnskötare som hur många barn de har…
skillnaden mellan mig och en barnskötare som precis som jag jobbat 25+ år inom förskolan är att jag förutom dessa 25 + år har en teoretisk bakgrund där jag lärt mig inte bara
vad och hur jag ska jobba utan framför allt
varför jag ska göra si och inte så.. ..
Att se att barn behöver klara av att sitta still vid ett matbord,kunna sitta still på en kort samling - där man har ett innehåll som är relevant för barnen och något som kan fånga deras uppmärksamhet , med de små barnen behövs det finnas något fysiskt att hänga upp sig på…tex sångburkar med figurer i, sagolådor,flanosagor etc där barnen kan vara aktiva o knacka på burken, göra rörelser etc..
är inte att sätta barnen i
fack eller att inte acceptera att barn är olika .. det är se vad varje barn behöver öva på, att se hur vi kan anpassa för att barnen ska kunna delta , det kan handla om placering vid matbord/ samling, det kan handla om att ta med barnet från situationen tidigare än de andra barnen - sitta två vuxna vid matbordet så att en kan gå iväg med det barnet så fort det ätit färdigt i början innan barnet successivt klarar av sitta längre o längre stunder…
alla barn behöver lära sig utifrån
sin ålder och mognad att visa hänsyn och respekt för andra människor runt omkring sig
Alla barn behöver också lära sig att ibland måste man göra saker fast det inte är det man tycker är roligast, att man inte alltid kan få välja vad man vill göra ..men det är upp till
oss att locka barnet och uppmuntra det till att göra detta som inte är det mest roliga.. att tex pyssla - för att öva finger och handmotoriken då en bra finmotorik behövs längre fram för att kunna lära sig skriva, att kladda med färg o lera för att känna och uppleva texturen med hela kroppen och lära sig att det inte är farlig att bli klenig.. ..men
vi måste hitta ett sätt att göra detta som barnet kan tycka är ok ..
Tyvärr kan vi i vårt samhälle och framför allt inte i skolan vara så individuella som vi önskar att vi kunnat .. i förskolan kan vi anpassa ganska mycket långt mycket mer än vad skolan kan göra just för att vi är fler vuxna / barn
Och med alla nya idéer från politiker som aldrig satt sin fot i skolan sen de själva slutade där så verkar det inte inte bli lättare att individ anpassa , snarare tvärtom tyvärr…