• Anonym (Knepigt)

    Förskolan klagar på min tvååring

    Mitt barns förskola klagar på att min dotter är överaktiv och att de måste vara med henne hela tiden, att hon busar och springer runt annars. De menar att det inte fungerar och ska tydligen ha ett samtal med oss föräldrar närmaste tiden(de sa det vid fredagens lämning). 


    Har två äldre barn och aldrig varit med om det här tidigare och tycker det hela är märklig. Jag undrar även vad vi ska göra över att hon är aktiv, hon är två år. Kan spontant bli knepigt att få utredning eller vad det nu är förskolan vill. Vi kan ju inte direkt sitta och prata med henne direkt heller. Känns knepigt och olustigt. 


    min dotter gillar dessutom inte den pedagogen som klagar, nästan rädd för henne. 

  • Svar på tråden Förskolan klagar på min tvååring
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-10-02 18:57:54 följande:

    De säger att hon är överaktiv och att det inte fungerar. exakt så.Att de inte kan hantera henne för att hon springer runt hela tiden vid maten och annars och inte sitter still.


    Deras problem, 100 %. Ni föräldrar kan ändå inget göra. Hoppas du uppdaterar, ska bli väldigt intressant att höra vad de förväntar sig från ert håll.
  • Anonym (Varit där)

    Ts, jag förstår att det är massa tankar nu och jag kan tycka att det var onödigt av personalen att ta det vid hämtningen en fredag. Men jag skulle avvakta till själva mötet och se vad de faktiskt tar upp innan jag blir helt uppriven osv.

    Har nämligen själv gått igenom detta med min äldsta - blev kallade på möte när han var ca 2 för att han var så aktiv. Där och då  när jag fick informationen och blev kallad så kände jag mig mest smått irriterad och "herregud,  han är två!" Sedan gick vi på mötet, visade sig vara mest som ett vanligt utvecklingssamtal men de lyfte specifikt detta och stämde mer av hur han var hemma...om han kunde sitta still och måla en stund, lyssna på en saga, ha ro vid maten osv. Personalen sa tusen miljoner gånger att de inte var oroliga eller tyckte att något var konstigt men att de ändå ville stämma av då han var mer aktiv och hade svårare att komma till ro än sina jämnåriga och gav oss mer tips på att om det var likadant hemma så vore det en god idé att kanske träna lite extra på lugna moment,  som att mysa med en bok eller måla tillsammans. Så var inget stort alls, bara de som hellre kallade till möte än att stå och samtala över barnets huvud vid en hämtning. 

    Förlåt, nu blev mitt inlägg långt men det jag ville komma fram till var att jag i efterhand kan se att jag gjorde saken större i mitt huvud, ödslade energi på att bli irriterad och det var i slutändan helt i onödan. Så mitt råd är att ta det lugnt, utgå inte från det värsta utan att pedagogerna faktiskt är medvetna om att ert barn bara är två år och att vissa i den åldern är sjövilda och att de antagligen bara vill stämma av lite med er efter saker de observerat på förskolan. 

  • Anonym (Man)
    Marie7 skrev 2022-10-02 17:02:16 följande:

    Till Anonym Men va: 
    Jag upplever att du har något emot dagens förskola. Kanske är du en sådan som stoppar huvudet i sanden vid problem. Vi som arbetar i förskolan förstår varför TS förskola kallar till möte. Det är nog inte obefogat. Jag har arbetat nästan 30 år inom förskola och skola. Av de barn jag haft misstanke om något "avvikande" har mina misstankar alltid stämt. De flesta föräldrar har varit glada för hjälpen. Endast ett fåtal har blivit aggressiva eller skyllt på förskolan. 


    Om man bemöter en sådan kommentar med ilska, irritation och skygglappar kommer det inte bli bra.

    Jag tror även att förskolepersonal inte skulle ta upp nåt för att jävlas med TS. Utan för att hjälpa. Men TS verkar direkt gå i försvar.
  • Aninehallonblad

    Gud vad jag blir ledsen av att läsa den här tråden. Jag blir ledsen för att vi någonstans i vårt snedvridna system som svensk förskola är, har glömt bort att det handlar om barn. Och i det här fallet ett litet barn - en tvååring. Som är precis som en tvååring ska vara - nyfiken och med spring i benen. 


     


    Men problemet är att den här alldeles normala lilla tvååringen stör ett system som är pressat och underbemannat. Och det går ju inte för sig! Förskolefröknar skriver här i tråden att man måste punktmarkera barnet och det går ju inte. Därför måste barnet pressas in i mallen och vara en duktig, lydig elev i den så pedagogiska förskolan. 


     


    En förskolefröken skriver att de är 2-3 vuxna på 20 barn. Hur rimligt är egentligen det?! Hur ska de kunna tillgodose dessa små barns behov av att bli sedda, vägledda och trygga? Och om någon av dessa 20 barn inte följer mallen för ett exemplariskt förskolebarn, ja då ska det utredas! Trådstartarens dotter med sin nyfikna och spralliga personlighet stör ordningen och då måste det ju vara något fel på henne? Herrgud så dumt! 


     


    Till trådstartaren: lyssna på din dotters signaler kring fröknen hon är rädd för. Det finns säkert en anledning till att hon är det. Fröknen ifråga har nog inte varit så pedagogisk som hon borde, utan låtit sin irritation över din dotter sippra igenom. Och sånt känner barn. 

  • Anonym (Förskollärare1)
    nernu skrev 2022-10-02 17:44:26 följande:

    Varför behöver en tvååring ens sitta still på en samling? För att det passar förskolans format givetvis. Hade gått lika bra att släppa ut ungarna och leka istället. Men det står ju inte i läroplanen så det går givetvis inte för sig. 


    De behöver lära sig att lyssna också och vara med på aktiviteter.  Jag är förskollärare och vi är ute större delar av dagen och rör på oss. Vi har samling kanske 15 minuter av dagen så det är inte så mycket begärt. Det är sällan de sitter helt still heller utan de byter sittställning kanske 20 gånger och det är såklart ok. Sen anpassar vi efter ålder. Vi har tex högre krav på en 4-åring än en 2-åring (och om de har behov av extra stöd).
  • Anonym (Förskollärare1)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-10-02 10:43:18 följande:
    Såvitt jag vet behöver skolan inte med om tillåtelse att ta in en specialpedagog, men intressant att du kände att du så starkt behövde gå i försvar för en grupp kollegor du inte ens träffat eller har en aning om hur de jobbar. Att en tvååring är rädd för en personal är verkligen inget gott tecken, så hellre förberedd på all möjlig skit i det där mötet.

    Anledningen att ts ska spela in samtalet är flera. Dels för att man inte minns detaljer så bra efteråt, dels för att personalen kan tänkas uttrycka sig olämpligt ifall man behöver ta det vidare till rektor. En inspelning använder man så klart bara om man absolut behöver men det kan vara bra stöd i senare samtal att kunna hänvisa till exakt vad som sagts.

     


    Jo förskolan behöver föräldrars tillåtelse för att en specialpedagog ska få vara med i verksamheten och se hur det fungerar för barnet. 

  • Anonym (N)
    violis skrev 2022-10-02 10:17:47 följande:
    Förskolans pedagoger är anställda och  utbildade för att ta hand om alla möjliga slags barn det är därför vi ser när något barn går lite utanför normen  det behöver INTE betyda att det handlar om någon diagnos !!
    Men att förskolan uppmärksammat något som de vill lyfta så att förskolan och föräldrarna gemensamt kan hjälpa barnet genom att ha ett gemensamt förhållningssätt .Förskolan vill kanske ha hjälp med hur de ska tänka  och jobba genom att få lov att ta in specialpedagoger för att titta på TS barn i förskolans miljö för att se vad förskolan kan ändra i sitt förhållningssätt mot barnet för att hjälpa barnet att kanalisera sin energi så att det inte i förlängningen skapar konflikter med de andra barnen eller blir en situation där barnet får onödigt många tillsägelser 

    Vi har barngenomgång ett par gånger / år där vi ser vilka barn vi behöver ta hjälp av specialpedagog, på min förskola går det 100 barn.. varje hemvist har med i snitt 5-6 barn på sin lista? i dagsläget är det 1 av dessa 25-30 barn som väntar på att få påbörja en utredning .. för de övriga 24-29 barnen finns det ingen anledning att i dagsläget överväga en utredning .. även om flera av dem är väldigt aktiva och kommer ofta i konflikter med sina kompisar..men med hjälp av de anpassningar vi gör i samråd med specialpedagoger som vi efter att haft ett möte med föräldrarna fått lov att ta hjälp av så kan vi minimera dessa konflikter och hjälpa barnet att hitta andra sätt / andra vägar att gå 

    Att Ts hemma ska prata med sitt barn tror jag inte att förskolan ens har en tanke på att dessa göra.. hade det handlat om en 4-5 åring som tex sparkas när hen blir arg (alltså en 4-5 åring där det inte finns mista misstanke övh,om någon ev diagnos ) ja då kan man börja tänka på att prata även hemma om hur man är en bra kompis och att man använder sin röst o inte sina händer/ fötter när man blir arg ?

    ( o ja..visst är det lagligt att spela in ett samtal ..men om man vill ha ett bra samarbete med sin förskola är det kanske inte det man bör göra vid ett första samtal?däremot om man haft flera samtal och man upplever att det man bestämt inte följs då kan det definitivt vara på sin plats..) 

    Fast det stämmer inte.
    vi har ett barn med grov autism på mig förskola.
    ingen av oss har någon utbildning om diagnoser.
    vi Är inte alls utbildade att kunna ta hand om alla barn. Vi gör så gott vi kan men det hadevkunnat bli mycket bättre. 
    Barnskötare har gymnasie Utbildning, minns inget sådant.

  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Förskollärare1) skrev 2022-10-02 22:32:47 följande:

     


    Jo förskolan behöver föräldrars tillåtelse för att en specialpedagog ska få vara med i verksamheten och se hur det fungerar för barnet. 


    För det ENSKILDA barnet ja, inte för att betrakta hela gruppen barn.
  • Anonym (Förskollärare1)
    Anonym (Knepigt) skrev 2022-10-01 20:03:29 följande:
    Förskolan klagar på min tvååring

    Mitt barns förskola klagar på att min dotter är överaktiv och att de måste vara med henne hela tiden, att hon busar och springer runt annars. De menar att det inte fungerar och ska tydligen ha ett samtal med oss föräldrar närmaste tiden(de sa det vid fredagens lämning). 


    Har två äldre barn och aldrig varit med om det här tidigare och tycker det hela är märklig. Jag undrar även vad vi ska göra över att hon är aktiv, hon är två år. Kan spontant bli knepigt att få utredning eller vad det nu är förskolan vill. Vi kan ju inte direkt sitta och prata med henne direkt heller. Känns knepigt och olustigt. 


    min dotter gillar dessutom inte den pedagogen som klagar, nästan rädd för henne. 


    De har väl inte sagt att ni ska prata med henne hemma eller att de tycker hon behöver en utredning? Lugna dig lite och se vad de faktiskt vill prata om. Kanske de vill prata om hur det fungerar hemma och vad ni tycker fungerar. Bara för att man jag samtal om ett barn betyder inte att man tror att barnet har en diagnos. 


    jag har haft samtal med föräldrar om allt från oro för barnets språk, att barnet är ledset vid lämning, att barnet inte har kläder/blöjor/skor, att hen slåss, hen inte äter något alls osv. aldrig att vi vill att föräldrarna ska lösa problemen PÅ förskolan men vi vill samarbeta med dem. Vi kanske rekommenderar att de ber BVC om remiss till logoped, vill se om vi tillsammans kan få till en bra lämningsrutin, höra vad barnet äter hemma för att bäst kunna tillgodose barnets näringsbehov hos oss osv. Allt för att det ska bli så bra som möjligt för barnet, inte för att jävlas. 

  • Anonym (Men va)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2022-10-02 16:47:25 följande:

    arbetar med 3-5 åringar och kan väl förstå pedagogerna och att de vill ha samtal med er. 
    Det behöver inte betyda att varken ni har samma problem hemma med barnet, eller att det är någon diagnos på barnet. 
    Jag kallar in vårdnadshavare när jag ska göra en handlingsplan (kartläggning gör jag med mina kollegor - i vilka situationer fungerar barnet väl, i vilka situationer fungerar det sämre/uppstår svårigheter).
    Genom att samtala med er får ni dels en helhetsbild av situationen i förskolan, dels möjlighet att öppet förklara/berätta om hur det fungerar hemma. 
    Kanske har ni tips till pedagogerna? 

    Barnet är litet som tvååring, men jag anser att det är bra att lyfta tidigt om det finns något i förskolan som behöver utvecklas för att stötta barnet/barngruppen. 
    Detta blir ingen livslång stämpel, detta blir ingen handlingsplan som ska gälla till barnet börjar skolan. Kanske ser man att genom X och X anpassningar fungerar det mer väl och planen kan då arkiveras.

    Men säg, att barnet en dag blir fyra år och man då har dokumenterat redan från tidiga år områden/situationer som barnet behöver stöttning i. Vilken resurs det då kan vara för tex hemmet, elevhälsan, bvc osv. 

    Jag har mött mängder med familjer, där man ibland är helt med på noterna om vad tex förskolan menar/ser. Eller där man helt och hållet inte förstår. Detsamma gäller föräldrar som berättar att deras barn fått diagnos, men menar att den inte alls är rättfärdigad. 

    De flesta som arbetar i förskolan och har gjort det i många år med massor av olika barn, är dessutom duktig på att se om det finns tendenser hos barnet som kan landa i en diagnos. Dock är vi inga psykologer osv och skulle därför i förskolan (om man är proffsig) aldrig uttala oss så heller.


    Det här ger mig myrkrypningar av obehag. Det är bra att dokumentera barnet för det kan användas senare. 


    Föräldrar förstår inte, förskollärare vet bäst.

    Tala om att problematisera små barn, stämpla dem, nervärdera föräldrar och anse att man själv vet bäst. 


    Tror inte du själv ser detta i din text, utan känner att du bara vill väl och din kompetens är god. Men det ser olustigt ut för den som läser det utifrån.

Svar på tråden Förskolan klagar på min tvååring