Anonym (?) skrev 2022-10-10 12:10:23 följande:
Det är två. Som inte alls försökt besvara frågorna. Molly bad mig till och med ha förståelse för att hon inte kunde det. Samtidigt som hon ville ändra frågeställningen så att den passade hennes svar. Och ställa motfrågor.
Det var hon som valde att citera mig och svara på en fråga ställd till någon annan. Efter att jag redan haft en lång diskussion där jag försökte klargöra.
"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?
Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp?
Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "
Det är TS fråga, omformad.
Svaret är inte att man inte borde vara otrogen från första början, det har ju redan skett. I detta och miljontals andra fall.
Svaret är inte att man värderar ärlighet högt, det är ju hur högt, om det skulle vara värt det om allt annat man byggt upp raseras.
Det är är inte att det är upp till partnern, dilemmat är ställt till den som svarar på frågan.
Alltså det "jaha" och "Molly" råder alla om i alla trådar. Alldeles oavsett scenarion och kontext.
Och nu blir frågan varför du känner att du måste lägga dig i när jag lagt ned med Molly?
Och tanken har aldrig slagit dig att bara för att du vill att förhållandet inte ska raseras efter din otrohet så betyder inte det att din partner nödvändigtvis håller med om det?
Tanken har aldrig slagit dig att din partner kanske inte längre vill vara kvar i en relation med dig efter att du varit otrogen?
Tanken har aldrig slagit dig att du då inte har någon som helst rätt att lura din partner att vara kvar i en relation med dig genom att undanhålla sanningen för personen?
Bara för att andra inte håller med dig om att du har rätt att avgöra förhållandets framtid genom att manipulera din partner att vara kvar med hjälp av lögner och mörkande så betyder inte det att du inte fått svar på din fråga.
Problemet är inte att andra inte fattar eller att du inte har fått svar på din fråga. Problemet är att du verkar vara inkapabel att förstå du inte har någon rätt att avgöra relationens framtid på EGEN hand utan att det är något som din partner borde få vara delaktig i med ALLA korten på bordet. Problemet är att du verkar vara inkapabel att förstå att det inte är ok att lura någon att ha en relation med dig. Problemet är att du inte fattar att vad du vill och vad din partner vill är två skilda saker.