• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 15:15:35 följande:

Så du alltså berätta sanningen med vetskap om att det förstör det du byggt upp.
    Och sedan vara nöjd med det valet, för att du gjort det modiga och rätta. Sanningen är viktigare än allt annat. 

Skriv det då. 

Fast det är det ju ingen som läst dina inlägg som tror ett ögonblick på. 
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-10 13:30:00 följande:
    Nja, det hänger ju oxå på att man undanhåller sanningen för barnen.

Jag är inte så säker på att barnen skulle rösta för att föräldrarna ska fortsätta vara tillsammans om de vore medvetna om att den ene föräldern bedragit den andra. Det beror iof på vilken ålder, men även små barn vet ju att man inte alltid vill fortsätta umgås med människor som sviker och ljuger.

Vad menar du med det fetade? Under vilka förutsättningar i exemplet?

"Är barn inblandade också, de växer säkert hellre upp med bägge föräldrarna än med skilda föräldrar för att pappa till varje pris skulle vara så jäkla ärlig. 

Det som har hänt har hänt, dags att gå vidare. Håll tyst för barnens skull. "

Att du berättar sanningen för frun men inte barnen? Eller tvärtom? Är det viktigare att berätta sanningen om man har barn, eller tvärtom?

• Ascendere
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 15:27:36 följande:

"Är barn inblandade också, de växer säkert hellre upp med bägge föräldrarna än med skilda föräldrar för att pappa till varje pris skulle vara så jäkla ärlig. 

Att du berättar sanningen för frun men inte barnen? Eller tvärtom? Är det viktigare att berätta sanningen om man har barn, eller tvärtom?

Om man har barn blir det viktigare att hålla ihop familjen än att berätta sanningen till varje pris. Om man inte har några externa faktorer som håller ihop en så kan man absolut avsluta relationen direkt om endera partnern är otrogen, men om man har barn mm så kan det vara bättre att hålla käften, både inför barnen och frun. 

Inte så vackert kanske men pragmatiskt. 
  • Anonym (jaha)

Jag skrev förklaringen under det du fetade:

Under vilka förutsättningar.... alla... för om man mörkar sanningen för både partner och barn så har man ju sett till att täcka in alla fall och det är väl det som oxå är syftet? Att förhindra att någon annan än en själv för möjlighet att förhålla sig till det man gjort och göra egna val kring det?

Det som har hänt har hänt ja, och har man gjort något man vet att ens partner inte är ok med och riskerar att personen säger upp bekantskapen så vill man ju inte gärna att personen får möjlighet att förhålla sig till det och välja något annat än det man själv vill och då håller man ju såklart tyst men det gör man ju ENBART för sin egen skull så att man får det utfall man önskat sig.
  • Cartjan1
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 12:10:23 följande:

Det är två. Som inte alls försökt besvara frågorna. Molly bad mig till och med ha förståelse för att hon inte kunde det. Samtidigt som hon ville ändra frågeställningen så att den passade hennes svar. Och ställa motfrågor. 
    Det var hon som valde att citera mig och svara på en fråga ställd till någon annan. Efter att jag redan haft en lång diskussion där jag försökte klargöra. 

"Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

Det är TS fråga, omformad. 
    Svaret är inte att man inte borde vara otrogen från första början, det har ju redan skett. I detta och miljontals andra fall. 
    Svaret är inte att man värderar ärlighet högt, det är ju hur högt, om det skulle vara värt det om allt annat man byggt upp raseras.
    Det är är inte att det är upp till partnern, dilemmat är ställt till den som svarar på frågan. 

Alltså det "jaha" och "Molly" råder alla om i alla trådar. Alldeles oavsett scenarion och kontext. 

Och nu blir frågan varför du känner att du måste lägga dig i när jag lagt ned med Molly?

Jag menar inte att lägga mig i på ett otrevligt sätt, om er diskussion är nedlagd så är den. Jag hade inte kommenterat den specifikt något mer iaf då jag inte deltog i den. Men du använde dig av ett otrevligt bemötande gällande mina inlägg, du fortsätter likadant mot andra och jag undrar stilla varför? Du verkar ju genuint vilja diskutera, vill ha ordentliga svar för att analysera....är det inte då oerhört onödigt att vara oförskämd mot de du skriver med? Chanserna till goda samtal och intressant utbyte ökar ju om du håller god ton. 
  • Anonym (?)
    Ascendere skrev 2022-10-10 15:45:52 följande:
    Om man har barn blir det viktigare att hålla ihop familjen än att berätta sanningen till varje pris. Om man inte har några externa faktorer som håller ihop en så kan man absolut avsluta relationen direkt om endera partnern är otrogen, men om man har barn mm så kan det vara bättre att hålla käften, både inför barnen och frun. 

Barn = Externa faktorer. Ha ha.

Det finns både interna och externa faktorer i de flesta förhållanden utan barn också.

Om man inte har barn, men gemensam vänkrets, släktgemenskap, bostad, sommarnöje, värderingar, förståelse, lojalitet, respekt, kärlek, vänskap etc. Är det bara att trycka på deleteknappen då om man hade sex med en kollega på konferensresan efter några linor och öppen bar?

• Anonym (jaha)
    Ascendere skrev 2022-10-10 15:45:52 följande:

Även om det innebär att den ene kan springa runt och bedra den andra hur den vill? Är det ett pris du tror att den som blir bedragen är villig att betala?

Om barnens trygghet nu är så viktig varför väljer man att sätta den på spel genom att vara otrogen?

Och om man fullkomligen sket i det innan man gjorde som man gjorde är det inte lite fegt att sen gömma sig bakom "barnens bästa" för att rättfärdiga att manipulera sin partner att vara kvar i relationen?

Nej, det är absolut inte pragmatiskt för du kan aldrig vara säker på att det aldrig kommer fram, och när det kommer fram så blir det oftast 1000 ggr värre än om man sagt det från början eftersom all den tid man lurat sin partner att vara kvar i relationen oxå räknas med. Vissa skulle till och med argumentera för att lura sin partner att leva i en lögn år efter år är ett värre svek än otroheten i sig.

Dessutom kan man ju fråga sig hur mycket en relation som bygger på lögner egentligen är värt?. Din partner är ju bara ihop med dig för att personen inte vet sanningen.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-10 16:05:40 följande:

Barn = Externa faktorer. Ha ha.

Det finns både interna och externa faktorer i de flesta förhållanden utan barn också.

Om man inte har barn, men gemensam vänkrets, släktgemenskap, bostad, sommarnöje, värderingar, förståelse, lojalitet, respekt, kärlek, vänskap etc. Är det bara att trycka på deleteknappen då om man hade sex med en kollega på konferensresan efter några linor och öppen bar?

Ja det kallas för konsekvenser... du gör misstaget i att tro att det är vetskapen om otroheten som är "deleteknappen" och inte otroheten i sig. I samma sekund man valde att vara otrogen så valde man oxå att "deleta" sin familj.  För det var man ju bevisligen beredd att göra och valde det fullt medveten om den risken. Det man gör sen är att man försöker deleta sin egen deleteknapptryckning Flört

Om familjen var så viktig som man sen (när det är dags att betala notan) påstår, varför var man då villig att offra den för ett fylleknulla med kollegan på konferensen? Och varför skulle ens partner öht vilja fortsätta leva med en person som värderar sin familj så lite?
  • Anonym (?)
    Cartjan1 skrev 2022-10-10 15:58:35 följande:
    Jag menar inte att lägga mig i på ett otrevligt sätt, om er diskussion är nedlagd så är den. Jag hade inte kommenterat den specifikt något mer iaf då jag inte deltog i den. Men du använde dig av ett otrevligt bemötande gällande mina inlägg, du fortsätter likadant mot andra och jag undrar stilla varför? Du verkar ju genuint vilja diskutera, vill ha ordentliga svar för att analysera....är det inte då oerhört onödigt att vara oförskämd mot de du skriver med? Chanserna till goda samtal och intressant utbyte ökar ju om du håller god ton. 

Om jag var otrevlig mot dig ber jag om ursäkt. Mer frustrerad, tänker jag. 
    Trodde även att vi kom fram till att vi inte förstod varandra och lade ned?

Så varför skriva inlägg i försvar för och med exakt samma retorik som någon jag just stoppat trafik med? 

Det syns ju givetvis inte i en enskild tråd, men det finns en historik genom det här minimala underforumet. Vissa har samlat ihop till oförskämdhet. Faktum är att några gjort det i den här tråden allena. 

• ClumsySmurf
    molly50 skrev 2022-10-10 08:34:47 följande:
    Nej,jag undviker inte att svara på den., Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
    Du kanske får förtydliga dig,och förklara vad du menar, om du inte får de svar du vill ha?
    Sen tycker jag att även du kan svara på min fråga likaväl som du förväntar dig svar på din.
    Eller är det bara du som har rätt att ställa frågor här?
    Du får inte bättre svar i den här tråden än de du fått av samma person i de andra. Att diskutera med h*n är som att fråga en sten om stenen är en sten när du får bättre svar om du frågar dej själv.
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra