• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-10-08 12:00:42 följande:
    Men varför ska man ta sig rätten att bestämma åt sin partner hur h*n ska leva sitt liv?
    Den enda man skyddar med det är ju sig själv.
    Många föredrar ärlighet framför lögner. Och många vill veta om deras partner är otrogna.
    Så sådana saker är kanske bra om man pratar igenom med sin partner.

Hur menar du ta sig rätten att bestämma över hur någon ska leva sitt liv? 

Ska jag tolka dig som att du svarar ja på scenariot då? 

• molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:27:30 följande:

Hur menar du ta sig rätten att bestämma över hur någon ska leva sitt liv? 

Ska jag tolka dig som att du svarar ja på scenariot då? 

Genom att inte berätta för sin partner så fråntar man ju sin partner rätten att själv få välja om h*n vill fortsätta leva med den som varit otrogen.

Jag förstår inte hur du menar med frågan?
  • Anonym (?)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 16:17:06 följande:
     Det verkar inte som att bedragaren vill förstå att det är otroheten, deras handling som riskerar att förstöra allt, redan före handling har den otrogne utsett lögnen till sin bäste vän och ser sanningen om sej själv och sina handlingar som sin fiende. Det är väl ändå när man absolut inte vill att ens partner ska lära känna en på riktigt det är dags för en rejäl självrannsakan.

Fast det har ju redan skett. Ett misstag TS ångrar. Som lett till "självrannsakan". 

Frågeställningen gäller om denne ska berätta eller ej. Töntig pseudodiskussion då med att han aldrig skulle ha gjort det till att börja med. 

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-10-08 16:31:25 följande:
    Genom att inte berätta för sin partner så fråntar man ju sin partner rätten att själv få välja om h*n vill fortsätta leva med den som varit otrogen.

Jag förstår inte hur du menar med frågan?

Du citerade mig och svarade på något helt annat.

Här är scenariot:
    "Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

• molly50
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:56:16 följande:

Här är scenariot:
    "Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 

För att försöka svara på din fråga så värderar jag ärlighet högt.
    För mig hade chansen att kunna reparera förhållandet varit mycket högre än om jag hade fått veta att han valt att inte berätta.
    Jag tycker ärligt talat inte att det är speciellt modigt att inte våga prata med och vara ärlig mot sin egen partner.
    Man kan ju vända på saken.
    Om man är rädd att förlora allt man har byggt upp varför väljer man då att riskera detta genom att vara otrogen?
    För faktum är ju att det är själva handlingen,otroheten,som gör att förhållandet spricker.
    Att dessutom få veta att ens partner kanske har ljugit om det ett längre tag och låtit en leva i en lögn förbättrar inte direkt oddsen. 
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2022-10-08 16:26:23 följande:
    Jag håller med dig. Men för många sårar ju lögnen mer än otroheten i sig.
    Om man är så rädd att förlora allt man byggt upp,varför väljer man då att riskera det genom att vara otrogen?
    Även om man själv väljer att inte berätta för sin partner om sitt snedsteg så kan det ju komma fram på annat sätt.
    Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig. 
    Något som påverkar brottslighet utöver kännbart straff är risken att åka fast, antar att de som är otrogna är helt övertygade om att just deras partner inte får veta och/eller kommer lindrigt undan med det och ju mindre någon investerat i en relation ju större risker tar h*n.

TS är osäker på sina känslor och verkar inte ha räknat med att få dåligt samvete (är väl det han kallar för misstag) så det verkar vara bekvämligheten han riskerat. Tråden gjordes antagligen för att få ursäkter.

"Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig."
    Jepp, men hade man orkat bry sej så långt hade man antagligen inte varit otrogen.
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-10-08 17:13:39 följande:
    För att försöka svara på din fråga så värderar jag ärlighet högt.
    För mig hade chansen att kunna reparera förhållandet varit mycket högre än om jag hade fått veta att han valt att inte berätta.
    Jag tycker ärligt talat inte att det är speciellt modigt att inte våga prata med och vara ärlig mot sin egen partner.
    Om man är rädd att förlora allt man har byggt upp varför väljer man då att riskera detta genom att vara otrogen?
    För faktum är ju att det är själva handlingen,otroheten,som gör att förhållandet spricker.
    Att dessutom få veta att ens partner kanske har ljugit om det ett längre tag och låtit en leva i en lögn förbättrar inte direkt oddsen. 

Du vänder inte på något genom att ändra förutsättningarna. Däremot vänder du på allting genom att svara på frågan som bedragen istället för bedragare. 

Och nej, handlingen spräcker inte alls förhållanden. Vetskapen om det kanske ställer sig i vägen för en viss andel, där allt annat redan är dysfunktionellt. 

Varför påstår du att att någon får reda på det efter tid och att det försämrar oddsen? 

Du kan inte svara på en rak fråga eller hålla dig till given diskussion utan att hitta på en massa förutsättningar. Och sedan repetera dem. 
    Jag förstår inte varför du då väljer att citera mina inlägg? Eller ens skriva i en tråd med given frågeställning. 

• ClumsySmurf
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:56:16 följande:

Här är scenariot:

Ett citat jag hittat på själv:
    Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat?

- Bilskojaren och fuskbyggaren fuskpelle
  • Anonym (?)
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 17:39:00 följande:
    Ett citat jag hittat på själv:
    Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat?

- Bilskojaren och fuskbyggaren fuskpelle

Är du och Molly samma person? Eller varför din mani kring att "svara" på frågor ställda till henne? 

Du kan ju inte heller hålla dig i närheten av topic. 

• molly50
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 17:31:14 följande:
    Något som påverkar brottslighet utöver kännbart straff är risken att åka fast, antar att de som är otrogna är helt övertygade om att just deras partner inte får veta och/eller kommer lindrigt undan med det och ju mindre någon investerat i en relation ju större risker tar h*n.

TS är osäker på sina känslor och verkar inte ha räknat med att få dåligt samvete (är väl det han kallar för misstag) så det verkar vara bekvämligheten han riskerat. Tråden gjordes antagligen för att få ursäkter.

"Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig."
    Jepp, men hade man orkat bry sej så långt hade man antagligen inte varit otrogen.
    Ja,o många fall så kan det säkert vara så att den otrogne skapar trådar för att rättfärdiga sitt beteende för sig själv.
    Men det kan ju faktiskt vara så att TS genuint ångrar sig också och behöver råd.
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra