• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:43:33 följande:

Han får precis som våra barn komma till vårt kontor efter skolan men vill plugga på skolan och har klasskompisar som gör likadant! 

Alla behandla lika 

Ni har alltså ett företag, jobbar långa dagar för båda två? Ni kan inte ta ut mer än 22000 att leva på totalt? Varför har inte du skaffat ett annat jobb? Har ni haft såhär dålig ekonomi hela barnens uppväxt? Gör ni aldrig något kul med barnen - tex nöjespark, utflykter, bio, museet etc? Inga sporter? Vad gör ni ihop som familj? 
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:48:16 följande:

Vi får inte ut fler nycklar av vår hyresvärd och dom har spärrat kopior av sina nycklar dvs om vi går till låssmeden blir vi nekade att kopiera nyckel det gäller alla som har den värden för dom vill ha koll på hur många nycklar folk har. Och vi behöver egentligen inte fler nycklar än vad vi har. 
    min son trivs bättre på mitt jobb än att gå hem själv för på jobbet har han dator och internet 

Nu är jag övertygad om att du hittar på. ni har alltså ingen dator och inget internet hemma? Hur gör studenten för att studera? Hur gör dina barn med skolarbeten och inlämningsuppgifter? 
  • Anonym (Annat)
    Vi får inte ut fler nycklar av vår hyresvärd och dom har spärrat kopior av sina nycklar dvs om vi går till låssmeden blir vi nekade att kopiera nyckel det gäller alla som har den värden för dom vill ha koll på hur många nycklar folk har. Och vi behöver egentligen inte fler nycklar än vad vi har. 

Vår värd är också rätt bajsnödig ang nycklar etc men jag tror inte att de förväntar sig att tonåringar inte ska ha nyckel till sitt eget hem om man ber dem. Det tror jag inte dugg på.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:48:16 följande:

min son trivs bättre på mitt jobb än att gå hem själv för på jobbet har han dator och internet 

Vad händer om ni tappar en nyckel? Byt lås! Ge hyresvärden en nyckel, en till er unge, en var till dig och mannen och en till studenten.
    Ingen hyresvärd skulle neka nyckel till era barn OCH till studenten som BOR hos er ett år! 

#272 vi har nätverk i våra mobiler obegränsat som vi delar med sonen när han gör sina läxor hemma. vi har alltså valt bort router hemma. Då vi har våra telefoner istället 
    på kontoret har vi nätverk.

• Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:59:41 följande:

#272 vi har nätverk i våra mobiler obegränsat som vi delar med sonen när han gör sina läxor hemma. vi har alltså valt bort router hemma. Då vi har våra telefoner istället 

Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:59:41 följande:

Och till detta elände och misär har ni valt att ta till er en utbytesstudent? Fy fan säger jag, stackars stackars kille som inte ens kan gå hem när han vill.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:55:27 följande:

#78 min 12 åring äter 6 och min man äter åtta om han äter mycket, jag äter fyra och det gjorde vårt andra barn också innan hen flyttade 

Din 12-åring får alltså inte ta med sig vänner hem efter skolan och äta mellis?

#272 vårt barn har skoldator jag har en dator och mannen har sin jobbdator varför ska vi ha en dator hemma?
    nätverk delar vi vuxna från våra mobiler 

studenten har också dator via skolan och även en  med sig från hemlandet och även han har nätverk i mobilen som han delar till datorn. 

Den enda som inte har mobil med nätverk är sonen men han Får nätverk till skolarbete av oss

#276 nu får ni fan ge er det är inte misär att inte ha en router hemma vi har mobila obegränsade nätverk det är samma sak men en mindre kostnad! 

#277 vårt barn går till vårt jobb eller till fritidsaktiviteter efter skolan. Finns inget behov att gå hem säger jag

Svar på tråden Har knappt råd