• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd

#218 all mat/måltider som VI säger ska studenten få han får det! Men inte att han ska ha fri tillgång till ett kylskåp som vi förväntas hålla fullt hela tiden och att vi ska betjäna med måltider som ingen annan äter och inte ens är hemma på

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:39:41 följande:

#216 Han äter frukost skolmat mellis finns att köpa på skolan om man vill, ingen är hemma vid mellis tid ändå. När vi (familjen) kommer hem vid 19 lagar vi mat och äter middag vid nio är det läggdags 

Men har du ingen insikt i att det inte är ett normalt ätmönster? Jag n tonåring måste ju få äta mellis. står det verkligen i kontraktet att ni endast ska stå för en portion mat om dagen?

Du vägrar helt svara på frågan om du inte inser att alla äter olika mycket. Och att en tonårig kila oftast äter väldigt mycket. Oavsett vad du anser o h vad dina barn äter? Tar du inte till dig allt som alla skriver om att du serverar små portioner.

vad skulle hända om nån av er blir sjukskriven? Eller om det uppkommer en oväntad utgift?

#216 Han äter frukost skolmat mellis finns att köpa på skolan om man vill, ingen är hemma vid mellis tid ändå. När vi (familjen) kommer hem vid 19 lagar vi mat och äter middag vid nio är det läggdagsmen

• Anonym (P)

#216 Han äter frukost skolmat mellis finns att köpa på skolan om man vill, ingen är hemma vid mellis tid ändå. När vi (familjen) kommer hem vid 19 lagar vi mat och äter middag vid nio är det läggdags 

Vänta, tvingar ni tonåringen i säng klockan 21? 

Okej, detta är ett påhitt. 
    mammatill6 skrev 2022-10-12 12:47:05 följande:

Men har du ingen insikt i att det inte är ett normalt ätmönster? Jag n tonåring måste ju få äta mellis. står det verkligen i kontraktet att ni endast ska stå för en portion mat om dagen?

Du vägrar helt svara på frågan om du inte inser att alla äter olika mycket. Och att en tonårig kila oftast äter väldigt mycket. Oavsett vad du anser o h vad dina barn äter? Tar du inte till dig allt som alla skriver om att du serverar små portioner.

vad skulle hända om nån av er blir sjukskriven? Eller om det uppkommer en oväntad utgift?

#216 Han äter frukost skolmat mellis finns att köpa på skolan om man vill, ingen är hemma vid mellis tid ändå. När vi (familjen) kommer hem vid 19 lagar vi mat och äter middag vid nio är det läggdagsmen

Mellis äter man (om man gör det) på eftermiddagen då är han i skolan! dvs han får fixa det om han vill ha. 
    Mina barn är inte heller hemma då utan vi kommer alla hem vid sjutiden då äter vi middag.
    ja vi kanske inte äter jättemycket men det är sånna matvanor vi har här hemma och det är det vi har råd med. Vi kan INTE ÖVERSTIGA DET

• elmadumle

När han kommer hem från skolan behöver han defininitivt äta ett mellanmål, kanske ett par smörgåsar och mjölk, det ska ni se till att han har tillgång till utöver maten. 

#223 nej vi tvingar ingen i säng sluta övertolka allt jag skriver men vårt barn lägger sig då och vi vill varva ner så jag lägger mig ofta och läser eller kikar på mobilen. studenten gå då oftast in på sitt rum till han går och lägger sig, men då har vi andra somnat 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:52:07 följande:

Mellis äter man (om man gör det) på eftermiddagen då är han i skolan! dvs han får fixa det om han vill ha. 
    Mina barn är inte heller hemma då utan vi kommer alla hem vid sjutiden då äter vi middag.
    ja vi kanske inte äter jättemycket men det är sånna matvanor vi har här hemma och det är det vi har råd med. Vi kan INTE ÖVERSTIGA DET

OCH DÅ BORDE NI INTE HA TAGIT ER AN EN EXTRA PERSON ATT FÖDA!
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:52:07 följande:

Men du svarar ju inte på frågan. Inser du inte att alla äter olika o h många äter mer än er? Och hur resonerade ni då när ni tog en student. Tänkte ni att ni tar emot en men endast en som äter lite?
    Hur kan ni inte tycka er behöva en buffert Istället? Vad händer   om det uppstår något?
  • elmadumle
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:46:18 följande:

#218 all mat/måltider som VI säger ska studenten få han får det! Men inte att han ska ha fri tillgång till ett kylskåp som vi förväntas hålla fullt hela tiden och att vi ska betjäna med måltider som ingen annan äter och inte ens är hemma på

Jo ni förväntas att se till att han inte går hungrig. Att ni inte är hemma förren kl 19 är ju inte pojkens fel. Du har dessutom själv skrivit att du gömmer fikabröd i sovrummet för att han inte ska få något, låter väldigt trevligt...
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:55:35 följande:

#223 nej vi tvingar ingen i säng sluta övertolka allt jag skriver men vårt barn lägger sig då och vi vill varva ner så jag lägger mig ofta och läser eller kikar på mobilen. studenten gå då oftast in på sitt rum till han går och lägger sig, men då har vi andra somnat 

Får han ta en smörgås eller nåt efter ni har lagt er på kvällen? Om han är uppe och pluggar sent och bara får halv portioner till middag lär han ju vara vrålhungrig när han ska sova. Eller låser ni kylen?
Svar på tråden Har knappt råd