• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd

#325 jo men hans rum är utlånat under 12 månader så under den tiden kan han inte komma hit så han stannar kvar på sitt boende under helger och lov om han inte reser någon annanstans 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:22:13 följande:
    Nä men att han ska hålla våra husregler osv jag har flera gånger förklarat hur processen gått till
    Jo men vilken sund tänkande människa skulle tro att en familj har era regler o h era matrestriktioner? Det är ju helt befängt.
  • Anonym (Kulturer)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:51:45 följande:

#303 det har jag skrivit innan i tråden varför är det viktigt när vi pratar kostnader och ekonomi?

Nej det har du inte svarar på. Du har nämnt sts men inte sagt att det är dem ni gått via 
  • Krocko

#331 så er 17-åring är inte välkommen hem?? Alltså när man inte trodde det kunde bli värre?

Krocko skrev 2022-10-12 17:48:31 följande:

#331 så er 17-åring är inte välkommen hem?? Alltså när man inte trodde det kunde bli värre?

Han har flyttat hemifrån och just nu är rummet tillfälligt inte tillgängligt 
  • fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:45:24 följande:

#325 jo men hans rum är utlånat under 12 månader så under den tiden kan han inte komma hit så han stannar kvar på sitt boende under helger och lov om han inte reser någon annanstans 

Kan han inte sova på soffan?

Låter ju länge att inte kunna komma hem på ett helt år. OK några månader, men inte 12.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:38:52 följande:
    #321 men har inte rätt om man driver eget dessutom vill vi inte ansöka om pengar och vi är inte en extra utan lika många som vi alltid har varit 

Och just för att ni inte har rätt till försörjningsstöd så borde ni vara extra måna om att hålla nere utgifterna. Varför hyrde ni inte ut rummet till någon som kan betala för sig?
  • fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:50:36 följande:
    Han har flyttat hemifrån och just nu är rummet tillfälligt inte tillgängligt 
    Kan han inte sova på soffan?
  • Anonym (Duscha)

Får han duscha och gå på toaletten så mycket han vill hemma oss er eller har ni begränsningar på det?

Svar på tråden Har knappt råd