• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Annat)

Det där är en bra portion för mig, som håller igen pga vikten. Att du inte orkade allt säger bara att du är liten i maten. Fick pojken lika mycket/lite på sin tallrik?

• Anonym (Momma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:04:36 följande:

#208 får du en halv måltid på restaurang på också när du får en tallrik med mat?

Min man är vuxen över 40 och blir mätt! 

Här är gårdagens middag och jag orkade inte allt på min tallrik

Det var väl inget som stoppade dig från att lägga på 3-4 potatisar istället för 2 på barnets tallrik och ösa på med mer majs och broccoli? 

Din man är 40 år och utvecklar inte sin kropp längre. Självklart ska han inte äta lika stora portioner som en tonårskille, såvida han inte vill lägga på sig. 
    Anonym (Momma) skrev 2022-10-12 12:12:01 följande:
    Det var väl inget som stoppade dig från att lägga på 3-4 potatisar istället för 2 på barnets tallrik och ösa på med mer majs och broccoli? 

Din man är 40 år och utvecklar inte sin kropp längre. Självklart ska han inte äta lika stora portioner som en tonårskille, såvida han inte vill lägga på sig. 
    En burk majs har delats på 4 tallrikar killen fick en potatis mer än oss andra således mest mat. potatis och broccoli ska räcka till resten av veckan och tills nästa vecka då vi får barnbidrag så vi kan inte koka mer varje gång 
  • Anonym (Alice)

#208 får du en halv måltid på restaurang på också när du får en tallrik med mat?

Känns som ett passande tillfälle att citera det du själv skrev bara tidigare idag:
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 10:16:51 följande:
    Att tro att alla äter lika mycket är också korkat

• Krocko

# 213 
    Ah men snälla!! Det fatt du väl själv att det där inte räcker på långa vägar för en 15-årig kille? 

• mammatill6

Ingen av mina tonåringar hade blivit mätt på det. saknar du verkligen helt insikt i att ni äter väldigt lite?  Har väldigt svårt att tro att organisationen verkligen förväntar sig att ni endast står för en liten portion mat om dagen? De allra flesta tonåringar äter mellis, redig middag och många en kvällsmackan också. Framförallt ska de få äta sig mätta.
    Krocko skrev 2022-10-12 12:24:32 följande:

# 213 
    Ah men snälla!! Det fatt du väl själv att det där inte räcker på långa vägar för en 15-årig kille? 

Nä men då ska vi andra bli utan mat då så kan han gladeligen äta all mat själv! Det har räckt för våra barn, ingen har varit hungrig efter en middag någonsin och vi har haft 15 åringar i huset innan 
    vi kanske inte är lika rika som andra, men vi saknar ingenting och VI är nöjda med det liv vi lever 
  • Anonym (Annat)

På STS hemsida står detta att läsa:

Vilket ansvar har man som värdfamilj?

Värdfamiljen står för mat och husrum. Eleven har själv med sig fickpengar till resor, nöjen, kläder och hygienartiklar. 

Dvs, all mat ska ingå. Du har nämnt STS tidigare ts så det är via de ni har gått så ska inte eleven alls stå för några matkostnader så som mellanmål. 

#216 Han äter frukost skolmat mellis finns att köpa på skolan om man vill, ingen är hemma vid mellis tid ändå. När vi (familjen) kommer hem vid 19 lagar vi mat och äter middag vid nio är det läggdags 

• Anonym (Varför?)
    #208 får du en halv måltid på restaurang på också när du får en tallrik med mat? Min man är vuxen över 40 och blir mätt!  Här är gårdagens middag och jag orkade inte allt på min tallrik

Ja, du är liten i maten. Men det är inget argument för att din gäst inte ska få äta sig mätt.
Svar på tråden Har knappt råd