• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:03:59 följande:
    Vad pratar du om? 

Om att er familj har så lite pengar att ni borde ha rätt till försörjningsstöd (socialbidrag). Men istället för att använda er lilla inkomst för att ge de två barn ni redan har den standard de har rätt till så har ni valt att ta in en extra mun att mätta. Varför?
  • Krocko

Funderar också på hur det funkar praktiskt när er son kommer hem från sin skola på helger och lov.. hur räcker maten då och var sover han?

• fornminne
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:31:36 följande:
    Mina barn är hemma Max en dag då dom är riktigt sjuka aldrig hemma en hel vecka har aldrig hänt 
    Har de aldrig haft symtom mer än en dag? Det var extremt ovanligt. Du får nog räkna mer att er påstådda utbytesstudent kan bli sjuk längre än så.

Under pandemin skulle man ju hålla sig hemma även vid milda symtom för att inte smitta andra. Men det hände aldrig er?
    Krocko skrev 2022-10-12 17:33:29 följande:

Funderar också på hur det funkar praktiskt när er son kommer hem från sin skola på helger och lov.. hur räcker maten då och var sover han?

Vaa? vem pratar du om
  • Krocko

324 Hade ni inte en 17-åring som pluggar på gymnasiet på annan ort?

#321 men har inte rätt om man driver eget dessutom vill vi inte ansöka om pengar och vi är inte en extra utan lika många som vi alltid har varit 

• Minfina
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
    Men herregud människa ska inte pojken kunna äta sig mätt? Erbjud knäckebröd, bröd eller vad fasiken som helst han ska ju inte behöva vara hungrig! Han är 15!!
  • Anonym (Oförstående)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:31:36 följande:
    Mina barn är hemma Max en dag då dom är riktigt sjuka aldrig hemma en hel vecka har aldrig hänt
    Nu är ju inte sjukdom något som går att förutse och även irrelevant hur dina barn reagerar då det är en helt annan individ vi pratar om. Sen bör tilläggas att rekommendationen är två symptomfria dagar hemma vid förkylning etc för att undvika smittspridning. 

Hur tänkte ni innan studentens ankomst att ni skulle hantera ev sjukdom, skolledighet mm? Med tanke på att er matbudget är så ansträngd?
Svar på tråden Har knappt råd