• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • olof 45
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:08:30 följande:
    Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

Läst hela tråden och är ganska paff.

Mina reflektioner: TS bad om sätt att få en tonårspojke att ta ner sitt matintag, som TS anser vara för högt. Hon jämför med sig själv och sin familj, och tror att det är normen.

Hon har inte fått ett enda råd som handlar om att få pojken att magiskt krympa sig magsäck, däremot tips om hur man drygar ut mat så det blir billigare eftersom ALLA andra än TS själv inser att en 15-åring behöver mer mat än vad TS tycker att en 15-åring behöver.

TS får inte de råd hon sökte, men upprepar ändå sin ståndpunkt om och om igen, utan att visa minsta tecken till att förstå att det är hennes egen referensram som är skev - inte pojkens matintag. Hon stångar mot en vägg av FL:are som inte håller med henne. Frågan är varför? Hon måste ju ha förstått vad folk tycker vid det här laget. Alltså är hon bara här för debattens skull...

Svårt att ta detta seriöst.

Är tråden ändå sann så är min åsikt (som alla andra) att TS är snål och ganska naiv och skapar dessutom en 'hostile work environment', fast hemma. Stackars grabb!
  • Anonym (svårt)

Först tänkte jag stackars kille som är så utsatt och inte får tillräckligt med mat utan får i princip svälta under sitt år här i Sverige. Det tycker jag i och för sig fortfarande. TS, ni måste ju så snabbt det bara går erkänna för STS att ni tagit er vatten över huvudet och ni borde dessutom föreslå för dem att de kollar upp sina värdfamiljer ekonomiskt i fortsättningen. Det är ingen skam att vara fattig och inte ha råd med normala mängder mat, men det är konstigt att föra in en ensam ungdom i en ekvation som ändå inte går ihop. 

Men sen tänkte jag på alla skräckhistorier man hörde om hur klasskompisar som var utbytesstudenter. Många hamnade i rena skräckfamiljer. Många hade det bra också, men det var absolut inte ovanligt att hamna hos nån man inte fick normal mat hos eller som hade det smutsigt och äckligt eller som bodde i ett utsatt område. Jag tror att vi svenskar tänker att detsamma inte skulle kunna hända i Sverige, men det gör det nog oftare än vi anar? 

STS måste ha möjligheter att akut placera om killen! Vad skulle de göra om ni var värsta knarkarna liksom? Ni verkar inte ha någon som helst social kontakt med honom, men om ni har det kanske ni kan uppmuntra honom att kontakta organisationen själv också och be om att få flytta? I nuläget tror han nog att alla familjer i Sverige har det såhär knapert, men det är ju inte sant. 

Jag funderar över om han verkar ha någon kontakt med någon klasskompis? Ibland kan man få byta familj till en kompis familj om de har plats och vill ställa upp. 

#225 men han är i skolan under mellistid!!! Ska jag gå till skolan och servera mellis???
    När vi kommer hem äter middag INGEN ÄR HEMMA INNAN DESS

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:18:12 följande:
    En burk majs har delats på 4 tallrikar killen fick en potatis mer än oss andra således mest mat. potatis och broccoli ska räcka till resten av veckan och tills nästa vecka då vi får barnbidrag så vi kan inte koka mer varje gång 
    En burk majs delas på fyra????? En tonåring får tre potatisar???? Det är ju inte klokt. Har killen sagt att han är hungrig? Vad har ni svarat på det? Kan du beskriva lite mer utförligt hur det samtalet lät?
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 12:59:09 följande:

#225 men han är i skolan under mellistid!!! Ska jag gå till skolan och servera mellis???
    När vi kommer hem äter middag INGEN ÄR HEMMA INNAN DESS

Har du aldrig skickat med frukt och dricka till dina barn i skolan?
  • Grusibrallan1

Detta kan inte stämma, men svarar ändå. 

håller med ALLA andra i tråden om att ni ger för lite mat. Ni behöver inte skicka med mellis till skolan, men det behöver finnas mackor eller likande som han kan Ta av när han kommer hem på eftermiddagen. sen en normal portion middag (inte minimal). 

Om ett barn blir sjukt och ni måste vara hemma från skola/jobb, hur löser ni det med mat då? Barnet kommer ju inte att äta i skolan då. 

Anonym (Teddy) skrev 2022-10-12 13:01:35 följande:
    Har du aldrig skickat med frukt och dricka till dina barn i skolan?
    Nej aldrig för som har inte det behovet och på gymnasiet som killen går på så handlar studenterna i kafeterian eller på lokala ICA om man är sugen på något efter skolan eller så går man och fikar med kompisar. Inte fan skickar föräldrar med mellis till så stora ungdomar. Vårt barn som flyttat har studiedag och klarar sig fint då borde den här 15 åringen inte vara helt handlingsförlamad heller.

#236 jag har skrivit detta nu minst åtta gånger han kommer inte hem på eftermiddagen då är han i skolan ALLA i hushållet kommer hem vid sju 

• Anonym (Annat)
    Nej aldrig för som har inte det behovet och på gymnasiet som killen går på så handlar studenterna i kafeterian eller på lokala ICA om man är sugen på något efter skolan eller så går man och fikar med kompisar. Inte fan skickar föräldrar med mellis till så stora ungdomar.

Om min tonåring la sina pengar på att fika varje dag efter skolan hade jag blivit rätt sur på henne. Eftersom vi har mellanmål hemma.

Låter fantastiskt att ditt barn har så bra med studiebidrag att han kan göra det.
    Du är helt skev i din åsikt ts.

Om barnen är hemma och sjuka så äter dom mackor kokar pasta eller äter yoghurt eller det dom hittar och vill ha

Svar på tråden Har knappt råd