• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Annat)
    ALLA i hushållet kommer hem vid sju 

Så om studenten slutar 16.00 får han inte komma hem före 19?
  • Anonya
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:25:13 följande:

#3 jättebra förslag, ska börja göra matlåda först och sen får vi andra ta, innan vi bjuder studenten till bords

Att göra en matlåda före maten är smart, men att ni andra ska ta innan studenten blir bjuden till bords är inte okej. Inte bara för att han har rätt att äta så han blir mätt, utan framför allt för att det är att utesluta honom ur familjens gemenskap om ni skulle börja ta för er innan han blir bjuden till bords. 
  • Aniiee
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-12 13:00:38 följande:
    En burk majs delas på fyra????? En tonåring får tre potatisar???? Det är ju inte klokt. Har killen sagt att han är hungrig? Vad har ni svarat på det? Kan du beskriva lite mer utförligt hur det samtalet lät?
    Det var ju inga stora potatisar heller. Typ delikatesspotatis i storlek, de kan inte ha vägt mer än 50-75 g vardera. Kille borde ha fått 5 potatisar, om han ska få en normalportion. Majsen, nej inte ser det mycket ut, men visst kan man dela en burk majs på 4. Beror ju på burkens storlek. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Pillan)

Vad händer när ert barn blir sjukt och någon av er måste vara hemma en hel vecka från skolan, hur har ni råd med den extra mat som detta genererar? Tänk om någon av er blir långtidssjuk, behöver medicin, glasögon, biter av en tand osv?

Er inkomst kan inte ha kollats upp alls av sts. Om ni bara har ut 22000 i månaden tillsammans sedan 2 år nu och hälften går till hyra. Att fortsätta leva så här med eget företag som inte ger lön och noll marginal i vardagen när man har ansvar över barn låter helt sjukt faktiskt.

i en sådan situation hade de flesta väl flyttat till mindre/billigare eller hyrt ut rummet, då ni inte längre behöver ett extra rum, istället för och ta in en utbytesstudent utan någon som helst ersättning och klaga över att han kostar er pengar. Helkonstiga prioriteringar!

• Anonym (Han äter för mycket)

#239 ditt barn kanske är hemma på eftermiddagen också studenten är i skolan har lektioner till runt 17 många ungdomar på skolan fikar i kafeterian eller med vänner efter skoltid sen är han kvar och pluggar, han går alltså hem när vi andra går hem runt 19

vad mitt barn som flyttat hemifrån för med sitt studiebidrag är hans ensak! Han bor liksom inte hemma 

• Anonym (Annat)
    Majsen, nej inte ser det mycket ut, men visst kan man dela en burk majs på 4. Beror ju på burkens storlek. 

Hade varit bättre att lägga den pengen burken kostade på flera potatisar.
  • Grusibrallan1

Känns som om studenten kommer att uppleva Sverige som ett riktigt U-land där man inte får äta sig mätt. 

• Anonya
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:52:33 följande:
    Det var ett exempel på att man inte bör ta mer än att alla får lika mycket.
    fyra frysta laxbitar till fyra personer då? Hur många bör varje person få då?
    Jo, fyra frysta laxbitar till fyra personer, då är det klart att alla tar en (och att det inte blir någon matlåda förstås). Men, då måste det självklart finnas mycket potatis att ta, kanske bönor eller t.ex. kokta morötter som är billigt och mättar bra. Klart att det kostar lite det också, men man måste helt enkelt få äta sig mätt. Kostnadsläget har ju ökat massor sedan början av året, inte bara på mat, så jag kan förstå att ni har mindre att röra er med än vanligt, men då är det en orsak till att ni kan behöva dra in på annat, tex fikabröd och dyrare matvaror. Studenten ska ändå kunna få äta sig mätt. 
    Knäckebröd utan annat än margarin edyl på, är bra att servera till maten. Det är få som tycker det är så gott att de äter mycket sånt bara för smakens skull, men det är okej, mättar bra och är billigt. Då ser du också vilka som faktiskt är hungriga. 
  • Aniiee
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-12 13:19:15 följande:
    Majsen, nej inte ser det mycket ut, men visst kan man dela en burk majs på 4. Beror ju på burkens storlek. 

Hade varit bättre att lägga den pengen burken kostade på flera potatisar.
    Det kan jag hålla med om. Fö bättre att köpa fryst majs. Mycket billigare än burkmajs.

TS verkar göra en del konstiga ekonomiska mat när det kommer till maten i övrigt Köpa 360 g köttbullar för 40 kr istället för 1 kg köttbullar för 55 kr...Skulle vara intressant att höra mer om TS val i mataffären.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 11:43:21 följande:

Också väldigt uppenbart att du inte vet vad som förväntas av oss från organisationen. Frukost och måltid 
    Dom har gjort en nogran utredning innan och dom har uppföljning TVÅ  gånger i månaden då vi och studenten får berätta hur vi upplever det. Det enda vi har klagat på är utgifter på mat. Studenten klagar på att det är svårt med vänner. Vi gör allt som förväntas av oss enligt organisationen annars hade som sagt till! 

kanske hittar dom en ny familj till nästa termin annars får han avsluta och flyga hem. 

Hur går uppföljningen ens till? För om han måste berätta hur han känner inför er eller att han vet att ni får veta allt han sagt, kanske han helt enkelt inte känner sig bekväm med att säga exakt hur han upplever situationen. Han kanske helt enkelt tycker att det blir jobbigt att säga att han alltid går hungrig om ni sitter bredvid.
Svar på tråden Har knappt råd