• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:59:28 följande:
    Men nej, vårt barn får pengar från CSN och klarar sig själv på det!
    så vi är lika många som vi alltid har varit hemma vi har ingen extra att försörja. 
    Tror du inte vi vet att han får egna pengar från CSN?
    Men det täcker ju inte allt? ska han med CSN betala kläder? Mat? Hyra? skor? Nöjen? Allt? I den Åldern får han ju endast inackorderingstillägg? Ni föräldrar har ett ansvar att försörja honom även om han bor på internat.
  • Krocko

#348 Börjar också tro det. Dessutom brukar bidrag och inackorderingstilläge vara väldigt snålt tilltaget, jag tror inte ett ögonblick det täcker det deras son behöve, men han vågar förmodligen inte säga flaska, stackarn.

• Anonym (Han äter för mycket)
    mammatill6 skrev 2022-10-12 18:04:31 följande:
    Men det täcker ju inte allt? ska han med CSN betala kläder? Mat? Hyra? skor? Nöjen? Allt? I den Åldern får han ju endast inackorderingstillägg? Ni föräldrar har ett ansvar att försörja honom även om han bor på internat.
    Han blir försörjd eftersom CSN kommer till oss först sen för vi över det till honom det täcker de omkostnader han har 
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 18:09:53 följande:
    Han blir försörjd eftersom CSN kommer till oss först sen för vi över det till honom det täcker de omkostnader han har 
    Förklara gärna det? Att gå på internat gymnasium kostar 3500-4000/ månad. Inackorderingstilläget är Max 2500 nånstans plus CSN 1250:-.? Och de ska räcka till allt? Går inte ihop. Och nej det är inte ni som försörjer honom om ni skickar över CSN. det är staten. O h CSN ska han ju inte ha till att betala mat och sånt?
  • mammatill6

Ingen frisk förälder skicka iväg sitt barn på gymnasiet till ett internat och säger hejdå, vi ses om ett år. innan det får du inte komma hem.

• Anonym (U)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 18:09:53 följande:
    Varför kommer CSN först till er?  Vad är anledningen till att det undantaget gjorts för er son?

Och återigen, via vilken organisation har utbytesstudenten kommit till er? 
  • Anonym (U)
    Anonym (U) skrev 2022-10-12 18:19:14 följande:
    Varför kommer CSN först till er?  Vad är anledningen till att det undantaget gjorts för er son?

Och återigen, via vilken organisation har utbytesstudenten kommit till er? 
    Förlåt, såg att sonen tydligen fortfarande är omyndig. Hur planerar ni att göra sedan?
  • fornminne

Låt oss sammanfatta denna vansinniga tråd.

1) Föräldrarna har inte tillräckligt bra ekonomi för sina egna barn, men tar ändå in en utbytesstudent.

2) Barnen har inga nycklar, inte ens i tonåren. Kan inte gå hem när de vill.

3) De får inte vara hemma när de är sjuka (?), om det inte är allvarligt.

4) De har aldrig fått ta hem kompisar?

5) 17-åringen som pluggar på annan ort får inte komma hem på ett år eftersom hans rum är utlånat och eftersom TS inte vill ha honom sovandes på soffan.

Om ovanstående stämmer, är det ett solklart fall för Socialtjänsten. Men troligen är det en trolltråd.

• Anonym (Oförstående)
    fornminne skrev 2022-10-12 18:23:04 följande:

Låt oss sammanfatta denna vansinniga tråd.

1) Föräldrarna har inte tillräckligt bra ekonomi för sina egna barn, men tar ändå in en utbytesstudent.

2) Barnen har inga nycklar, inte ens i tonåren. Kan inte gå hem när de vill.

3) De får inte vara hemma när de är sjuka (?), om det inte är allvarligt.

4) De har aldrig fått ta hem kompisar?

5) 17-åringen som pluggar på annan ort får inte komma hem på ett år eftersom hans rum är utlånat och eftersom TS inte vill ha honom sovandes på soffan.

Om ovanstående stämmer, är det ett solklart fall för Socialtjänsten. Men troligen är det en trolltråd.

Du glömde det faktum att studenten inte får äta sig mätt samt att föräldrarna inte anser sig ha försörjningsansvar över sitt omyndiga barn eftersom han får CSN. Annars ganska bra summering.
Svar på tråden Har knappt råd