• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-12 19:16:03 följande:
    Hur mkt minus går ni nu då, när han äter så mycket? Hur ska ni få pengar att köpa mat för?

Jag pratade om vår 17 åring som har alldeles lagom med pengar, annars kan ungdomar jobba extra. 

Vad gäller vår ekonomi så har vi de pengar vi har 

#370 vad har det med ekonomi att göra? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:19:30 följande:

Jag pratade om vår 17 åring som har alldeles lagom med pengar, annars kan ungdomar jobba extra. 

Vad gäller vår ekonomi så har vi de pengar vi har 

Ni har de pengar ni har, men de räcker ju inte. Det skriver du själv. Så hur mkt går ni back, eftersom han äter för mycket?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:21:16 följande:

Eftersom mkt av det du skriver verkar väldigt konstigt, så hade det varit intressant att veta. Plus för din egen trovärdighet. Många tror ju inte på vad du skriver.

• Anonym (Kulturer)

Relevant att veta vilken organisation som godkänt er
  • Anonym (U)

Det är givetvis högst väsentligt och relevant vilken organisation som godkänner inkomster under nivån för försörjningsstöd. So jo, i allra högsta grad kopplat till er ekonomi.

Så, vilken organisation gäller det?
    Eller blir det alldeles för uppenbart att du bara hittar på då? Att du undviker att svara ger ju det intrycket än mer än vad det gjort tidigare.
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:13:42 följande:

#354 men han klarar sig på de pengar han får!  Tror faktiskt att jag har mer koll på det än någon annan här inne

Förklara hur? Vem betalar internatkostnaden? CSN räcker ju inte till det? 
    Din egna sin får inte komma hem på helgen och ens sova på soffan? Dina egna barn får inte vara hemma själva? 

De får två mål mat på helgen?

Får barnen äta så mycket frukost de vill eller är det också begränsat?

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:09:41 följande:
    Man måste ju få ha sina egna regler i sitt hem. Sen vill man inte att folk som man inte har godkänt kommer in i ens hem. Kan inte vara säker på att barnen inte släpper in andra 
    Du gillar inte att barn i ert hem självmant tar mat i kyl/skafferi. Du gillar inte att barn i ert hem tar hem kompisar. Du gillar inte att barn i ert hem är hemma själva troligtvis pga att du då inte har koll. Era barn måste följa med er till kontoret istället för hem. Du gillar inte att någon, ens ditt egna barn sover på soffan. Du/ni har väldigt rigida idéer kring ekonomi och mat. 
    Detta låter ärligt talat inte helt normalt.
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:09:41 följande:
    Man måste ju få ha sina egna regler i sitt hem. Sen vill man inte att folk som man inte har godkänt kommer in i ens hem. Kan inte vara säker på att barnen inte släpper in andra 
    Det är inte bara ditt hem. Det är barnens hem också. 
    Vår 10-åring går ibland hem själv efter skolan och det händer att hon tar med sig kompisar. De tar då lite mellanmål, tex några mackor eller yoghurt, och klarar sig själva. 
    Har dina barn inte fri tillgång till sitt eget hem, ingen möjlighet att vara ensamma hemma eller bjuda hem sina vänner?
    mammatill6 skrev 2022-10-12 19:41:20 följande:

Förklara hur? Vem betalar internatkostnaden? CSN räcker ju inte till det? 
    Din egna sin får inte komma hem på helgen och ens sova på soffan? Dina egna barn får inte vara hemma själva? 

De får två mål mat på helgen?

Får barnen äta så mycket frukost de vill eller är det också begränsat?

Internatet kostar 2100 och det räcker hans pengar till sen har han pengar kvar att leva för 

ja, helgerna äter vi kraftigare frukost då vi har mer tid än på vardagarna dessutom sover vi längre så det blir brunch dvs frukost och lunch kombinerat 
Svar på tråden Har knappt råd