• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:55:27 följande:

#78 min 12 åring äter 6 och min man äter åtta om han äter mycket, jag äter fyra och det gjorde vårt andra barn också innan hen flyttade 

En 17-åring som klarar sig på 4 köttbullar? Tveksamt att han verkligen gjorde det. Det är snudd på svält till en tonåring, och absolut inget du ska räkna med att nån annan äter. 
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

Dags att en av er skaffar ett jobb så ni har 2 inkomster. Blir en av er sjuk så faller hela er budget som ett korthus. Driva eget företag är inte lätt och sitter ni båda på kontoret till kl 19 på kvällen så verkar det inte ens löna sig att fortsätta driva det. Då räknar jag med att ni börjat jobba runt kl 8 på morgonen när barnen gått till skolan.
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 14:21:56 följande:
    Våran äldsta får inte mer än lunch i skolan. alla andra måltider får han bekosta själv med studiebidraget. Dvs den här studenten FÅR all sin mat förutom mellis och snacks 
    Det är ni som är försörjningsskyldiga tills barnen är 18 år, alt som längst till 21 så länge barnet studerar. Skicka 1250 kr som CSN är på räcker inte för mat en hel månad till en 17åring. Ni ska se till att era barn har tak över huvudet och mat på bordet så länge det pluggar på gymnasienivå.
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:28:56 följande:
    När vi vuxna inte är hemma vill vi inte att det snoka runt  i hemmet det tror jag ingen vill och man vill kunna lita på folk som är ensamma i ens hem. Är det konstig? 
    sen väljer studenten Själv att sitta på skolan och studera vilket också är anledningen till vistelsen i Sverige nämligen STUDIERNA 

*eleven ska följa värdfamiljens regler och rutiner står det i papperna dvs vi har rätt att sätt vad vi anser är bäst 
    Ni litar inte ens på era egna barn? 
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 17:45:24 följande:

#325 jo men hans rum är utlånat under 12 månader så under den tiden kan han inte komma hit så han stannar kvar på sitt boende under helger och lov om han inte reser någon annanstans 

Det är snart jul och du vill inte ha hem ditt äldsta barn under lovet? Räknar du med att dina barn vill ha kontakt med dig när dom blir ännu äldre och fått lite mer perspektiv på saker och sin barndom? Barnen får inte äta, dom får inte vara själva hemma och utvecklas till självständighet. Jag brukar inte ropa "orosanmälan" på detta forum, men här är det fan bud på att omhänderta både dina egna och studenten omgående. Stackars barn.. 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:49:07 följande:
    Internatet kostar 2100 och det räcker hans pengar till sen har han pengar kvar att leva för 

ja, helgerna äter vi kraftigare frukost då vi har mer tid än på vardagarna dessutom sover vi längre så det blir brunch dvs frukost och lunch kombinerat 
    var tusan är det så billigt på internat?
    men då har han 1250:- över till allt annat? Mellis? Snacks? Kvällsmackan? Studiematerial? Kläder? Jacka? Skor? Nöje? Helt galet
  • Anonym (Han äter för mycket)
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-10-12 19:51:42 följande:
    En 17-åring som klarar sig på 4 köttbullar? Tveksamt att han verkligen gjorde det. Det är snudd på svält till en tonåring, och absolut inget du ska räkna med att nån annan äter. 
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 19:26:42 följande:

#141 vi har inkomst på 22.000 före skatt en hyra på 10.500 (el och vatten ingår) bil och övriga utgifter 

Dags att en av er skaffar ett jobb så ni har 2 inkomster. Blir en av er sjuk så faller hela er budget som ett korthus. Driva eget företag är inte lätt och sitter ni båda på kontoret till kl 19 på kvällen så verkar det inte ens löna sig att fortsätta driva det. Då räknar jag med att ni börjat jobba runt kl 8 på morgonen när barnen gått till skolan.Det är ni som är försörjningsskyldiga tills barnen är 18 år, alt som längst till 21 så länge barnet studerar. Skicka 1250 kr som CSN är på räcker inte för mat en hel månad till en 17åring. Ni ska se till att era barn har tak över huvudet och mat på bordet så länge det pluggar på gymnasienivå.
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:28:56 följande:
    När vi vuxna inte är hemma vill vi inte att det snoka runt  i hemmet det tror jag ingen vill och man vill kunna lita på folk som är ensamma i ens hem. Är det konstig? 
    sen väljer studenten Själv att sitta på skolan och studera vilket också är anledningen till vistelsen i Sverige nämligen STUDIERNA 

*eleven ska följa värdfamiljens regler och rutiner står det i papperna dvs vi har rätt att sätt vad vi anser är bäst 
    Ni litar inte ens på era egna barn? Det är snart jul och du vill inte ha hem ditt äldsta barn under lovet? Räknar du med att dina barn vill ha kontakt med dig när dom blir ännu äldre och fått lite mer perspektiv på saker och sin barndom? Barnen får inte äta, dom får inte vara själva hemma och utvecklas till självständighet. Jag brukar inte ropa "orosanmälan" på detta forum, men här är det fan bud på att omhänderta både dina egna och studenten omgående. Stackars barn.. 

Barnen får mat varje dag så att hävda att dom inte får äta är en lögn sen varför ska dom ha fri tillgång till all mat hela tiden?
    och mina barns kompisar ska defenitift inte äta vår mat som ska räcka till oss som familj. Vilket de skulle göra om dom hängde i mitt hem efter skolan eller på helger.
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 20:10:07 följande:
    Barnen får mat varje dag så att hävda att dom inte får äta är en lögn sen varför ska dom ha fri tillgång till all mat hela tiden?
    och mina barns kompisar ska defenitift inte äta vår mat som ska räcka till oss som familj. Vilket de skulle göra om dom hängde i mitt hem efter skolan eller på helger.
    För att ett barn ska kunna få äta om det är hungrigt? Och det liksom ingår i föräldrarskapet att ett barn får ta hem kompisar.
  • Anonym (Perka)
    Får era barn följa med vänner hem? (Har de några?) Får de äta där?
  • mammatill6

Men svara på frågan som ni undvikit.
    ni lever på marginalerna. 22000 innan skatt ger vad? 16000 efter skatt? 5500 kvar till allt i en familj på 3 nu då när äldsta inte får komma hem. Inga marginaler om nån blir sjuk?
    vad gör ni om bilen pajar? Eller ni måste till tandläkare? eller barnen behöver nya skor? Eller vad som?.. 
    varför i hela friden ta in en student då? En tinåring äter ju för ungefär 2000 per månad. Pengar ni kunde lågt på era barn? Låtit sonen komma hem på lov? Göra något roligt? Sparat till en buffert? 

• Anonym (Pillan)

Du är nog den snålaste personen jag hört om någonsin

kan man inte bjuda sitt barns kompisar på någon macka lite då och då så är något helt snett. what goes around comes around...

• Anonym (U)
    När ska du tala om vilken organisation som godkänt er för att ta emot en utbytesstudent?
    Tala gärna om vilket internat er 17-åring bor på, också. Ligger det i Sverige? Kan vara intressant som tips, om inte annat.
    Och återigen, hur gör er 17-åring över jul och nyår? Är hen inte välkommen hem då heller?
  • mammatill6

Menar du att barnet äter i skolan, och sen inget förrän 19? inget mellis? 

Til frukost en vardag, får barnen äta sig mätta då? Får de äta så mycket de vill eller bestämmer ni när det räcker då också?

• Anonym (3barnsmorsa)
    På dina inlägg om hur mycket mat dom får så låter det alldeles för lite, så nej dom får ingen mat. Barn som växer behöver mycket mat, periodvis massor med mat. Varför ska dom inte ha tillgång till mat? Du måste kunna lita på dina egna barn och sen tala om vad som gäller om dom är själva hemma. Ingen som sagt att du behöver bjuda kompisarna på nåt. 
Svar på tråden Har knappt råd