• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (xxx)
    fornminne skrev 2022-10-12 18:23:04 följande:

Låt oss sammanfatta denna vansinniga tråd.

1) Föräldrarna har inte tillräckligt bra ekonomi för sina egna barn, men tar ändå in en utbytesstudent.

2) Barnen har inga nycklar, inte ens i tonåren. Kan inte gå hem när de vill.

3) De får inte vara hemma när de är sjuka (?), om det inte är allvarligt.

4) De har aldrig fått ta hem kompisar?

5) 17-åringen som pluggar på annan ort får inte komma hem på ett år eftersom hans rum är utlånat och eftersom TS inte vill ha honom sovandes på soffan.

Om ovanstående stämmer, är det ett solklart fall för Socialtjänsten. Men troligen är det en trolltråd.

Håller med om allt.

Frågan är varför man ens tar emot en utbytesstudent, nät man är så totalt ointresserad av honom. Om detta är sant, vilket jag också betvivlar, så är det nog han som kommer att se till att han får flytta. 
  • fornminne
    Anonym (Oförstående) skrev 2022-10-12 18:28:20 följande:
    Du glömde det faktum att studenten inte får äta sig mätt samt att föräldrarna inte anser sig ha försörjningsansvar över sitt omyndiga barn eftersom han får CSN. Annars ganska bra summering.
    Jag glömde nog flera vansinnigheter. Men det är ju inte konstigt att studenten inte får äta sig mätt när de inte har råd att ha honom där. De skulle inte ha tagit emot honom från början.

Men som sagt, jag tror att detta är fejk. TS skrev tidigare att de inte har någon buffert heller, för de "vill och behöver inte spara."
  • Anonym (Stina)

Ingen i världen har tvingat er att ta emot en utbytesstudent. Ni umgås knappt, du stör dig på att han äter för mycket, han får inte vara hemma själv, ni kommer hem sent, du stör dig på att han inte handlar mer till sig själv för sina fickpengar. VARFÖR tar ni emot en student? Vad var motivationen? Är det inte så att det är någon ersättning inblandad och ni på ett eller annat sätt försöker dryga ut ekonomin? 

Sen kan jag ju säga att jag hade hämtat hem min 15-åring om jag fick reda på att han levde som ni beskriver att ni lever. Det låter faktiskt som social misär. Inte för brist på router och enkel mat utan för allt sammantaget. Att vara ensam i ett främmande land vid 15 år, ha svårt att hitta vänner och ändå VARJE dag få sitta kvar i skolan för ingen är hemma förrän kl 19 och innan dess kommer man inte in?det är hemskt. 

det låter som något gammaldags barnhem, inte ett hem. Dålig ekonomi kan alla ha men att göra sitt hem så otillgängligt och trist?nej fy. Säg att ni inte kan ha kvar honom så han får komma till en normal familj som tycker om att ha honom där. 

• mammatill6

Det finns organisationer typ Rotary som en barn kan åka billigare som utbytesstudent till andra länder i utbyte mot att man själv tar emot en student? Är det nåt sånt här?

• Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 16:31:39 följande:då är han hellre på vårt jobb och vi kan umgås som familj här
    Det är nog därför ni är så dåliga på jobbet att ni inte tjämar några pengar.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 18:04:03 följande:

#342 Nej vårt barn är nästan aldrig sjuk mer än någon dag eller så är barnet med oss på jobbet på dagarna 
    och nej vi har aldrig kompisar hemma så vi slipper bjuda andra barn på saker. 
    våra barn är aldrig ensamma mer än kanske en halvtimme om vi är iväg på ärende eller om det är en ?sämre? sjukdag 

Ts, har du ett starkt kontrollbehov?
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-12 19:00:19 följande:
    Ts, har du ett starkt kontrollbehov?
    Man måste ju få ha sina egna regler i sitt hem. Sen vill man inte att folk som man inte har godkänt kommer in i ens hem. Kan inte vara säker på att barnen inte släpper in andra 

#354 men han klarar sig på de pengar han får!  Tror faktiskt att jag har mer koll på det än någon annan här inne

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:13:42 följande:

#354 men han klarar sig på de pengar han får!  Tror faktiskt att jag har mer koll på det än någon annan här inne

Hur mkt minus går ni nu då, när han äter så mycket? Hur ska ni få pengar att köpa mat för?
  • Anonym (U)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-12 19:13:42 följande:

Kan du svara på via vilken organisation ni har en utbytesstudent nu?
Svar på tråden Har knappt råd