• Anonym (Tyko Tönt)

Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?

Om jag förstått är en riktig incel en person (ofta man) som aldrig lyckats få till något sexuellt umgänge. Med risk för att låta dryg är jag lite nyfiken på vad som gör att de aldrig lyckas. Särskilt med tanke på alla dejtingsajter idag.

Jag är själv ingen incel men har haft perioder där jag känt mig som en (det har nog de flesta) där jag inte lyckas få kontakt med någon och blir nobbad hela tiden. Jag gav mig ut i dejtingsvängen igen efter en separation och det gick ganska knackigt. Förmodligen för att jag inte var särskilt seriös, hade ingen bild och krafsade ihop en halvdan presentation på fem minuter. Trots detta har jag nu på ett år varit på ett tiotal dejter, fem av dem ledde till sex, två av dem blev kk och en av dem träffar jag fortfarande då och då.

Jag är absolut ingen snygg eller attraktiv person. En helt normal, halvfet 40-åring. Väldigt nördig (datorer och teknik), lite tafatt med tjejer, kan nog uppfattas som lite lätt töntig av vissa. Har ibland lite svårt att läsa rummet och kan uppfattas som självgod och självcentrerad. Jag borde avskräcka fler kvinnor men även de som inte var intresserade tyckte att det var trevligt att träffas (sa de iaf).

Sa vad gör dessa incels så speciellt oattraktiva att de aldrig får till nåt? Det måste vara något mer än vanlig blyghet.

• Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Cissi) skrev 2022-10-28 08:30:10 följande:
    Vet du om att du har en helt skruvad uppfattning om hur förhållanden mellan män och kvinnor ser ut? Som en egen total sanning, som som en fundamentalistisk religös. Självreflektion, är det något du gör någonsin...?
    Jag är uppmärksam, och det här är vad jag ser. Både irl och när jag läser på forumet.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    Emer66 skrev 2022-10-27 21:58:30 följande:
    Men seriöst,  hör du ens dig själv?  

Om alla kvinnor bara gillade en viss typ av män så skulle nästan alla kvinnor och män vara singlar.  

I verkligheten skaffar 80% av alla män barn, och 75% bor sambo * och många har så klart flickvän utan att vara sambo.  

Så de allra flesta svenska män lyckas tveklöst få seriösa förhållanden med kvinnor - utan att se ut som Stålmannen. 

* källa: SCB 

Läs och återkom.

Nationalekonomen Anne Boschini och Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap, pekar i studien på att utbildning och inkomst spelar en avgörande roll för mäns möjligheter att bli fäder. Plånbokens tjocklek blir allt viktigare för mäns utsikter att reproducera sig. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått vare sig söner eller döttrar. På 2010-talet har andelen vuxit till 41 procent. 

Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna konstaterar professor Sundström. Forskarkollegan Boschini befarar  i en färsk intervju med tidningen Forskning & Framsteg  att utveckling fortsätter i negativ riktning då kvinnor utbildar sig mer än män.

För kvinnor finns ingen motsvarande koppling till ställningen i arbetslivet och barnafödande. Högutbildade kvinnor i Sverige får numera lika många barn som de med kortare utbildning. Män tenderar att däremot att få fler barn ju fler utbildningsår de har. Barnlösheten i hela befolkningen är högst bland de lågutbildade männen. Den främsta orsaken är att de har svårt att hitta en partner.

https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-28 08:31:44 följande:
    Jag är uppmärksam, och det här är vad jag ser. Både irl och när jag läser på forumet.
    Alltså, du har ju berättat att du inte träffar folk, så hur har du sett det IRL?

Och, tror du att hemmets projektledare är en eftersträvandsvärd roll? Om du mot förmodan lyckades få till ett förhållande, skulle du vilja vara hemmets projektledare?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-28 08:39:54 följande:

Läs och återkom.

Nationalekonomen Anne Boschini och Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap, pekar i studien på att utbildning och inkomst spelar en avgörande roll för mäns möjligheter att bli fäder. Plånbokens tjocklek blir allt viktigare för mäns utsikter att reproducera sig. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått vare sig söner eller döttrar. På 2010-talet har andelen vuxit till 41 procent. 

Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna konstaterar professor Sundström. Forskarkollegan Boschini befarar  i en färsk intervju med tidningen Forskning & Framsteg  att utveckling fortsätter i negativ riktning då kvinnor utbildar sig mer än män.

För kvinnor finns ingen motsvarande koppling till ställningen i arbetslivet och barnafödande. Högutbildade kvinnor i Sverige får numera lika många barn som de med kortare utbildning. Män tenderar att däremot att få fler barn ju fler utbildningsår de har. Barnlösheten i hela befolkningen är högst bland de lågutbildade männen. Den främsta orsaken är att de har svårt att hitta en partner.

https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867

En ledare i GP vs SCB? Hur tänkte du här?
    Anonym (Wtf) skrev 2022-10-28 08:44:34 följande:
    En ledare i GP vs SCB? Hur tänkte du här?
    Jag tänkte att två personer som forskar inom området har bättre koll än en glad amatör som sitter och tjejgissar utifrån SCB.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-28 09:43:50 följande:
    Jag tänkte att två personer som forskar inom området har bättre koll än en glad amatör som sitter och tjejgissar utifrån SCB.
    Allt som står i tidningen är inte sant. Det är ju inte dessa två forskare du citerar. Utan en journalist I GP som gör sin egen tolkning av forskningen. Du borde läsa originalet.
    Anonym (Wtf) skrev 2022-10-28 10:04:07 följande:
    Allt som står i tidningen är inte sant. Det är ju inte dessa två forskare du citerar. Utan en journalist I GP som gör sin egen tolkning av forskningen. Du borde läsa originalet.
    Är du forskare?
    Anonym (Wtf) skrev 2022-10-28 10:04:07 följande:
  • Anonym (Jag är inte bitter)

Det går inte enbart att skylla på utbildningsnivå. Var bor männen de här männen tex? Det är allmänt känt att kvinnor oavsett utbildningsnivå oftare flyttar från glesbygd till städer, medan männen - särskilt de med lägre utbildning - i högre grad blir kvar. 

Anonym (Jag är inte bitter) skrev 2022-10-28 10:47:49 följande:

Det går inte enbart att skylla på utbildningsnivå. Var bor männen de här männen tex? Det är allmänt känt att kvinnor oavsett utbildningsnivå oftare flyttar från glesbygd till städer, medan männen - särskilt de med lägre utbildning - i högre grad blir kvar. 

Kvar på släktgården blir de obildade männen som sitter vid brasan och täljer hakkors och lyssnar på vit maktmusik.
Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?