• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:12:25 följande:
    Du är ju tappad om du jämför att få örhängen med att lära sig säga ifrån och berätta om man blir utsatt för sexuella övergrepp. 
    Nej, jag är inte tappad. Läs EpicFs kommentar ovan. Stopp min kropp är ett bredare begrepp än du tror, kanske för att du själv brutit mot det mot din dotter?
  • Gullvivor
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:07:36 följande:
    Så fort jag blev medveten om örhängena och började på dagis blev jag otroligt stolt. Det fanns inte en enda flicka på mitt dagis som inte var avundsjuk och beundrade mina örhängen. 
    Det är ju så, barn vill ha örhängen men många föräldrar verkar se det som en stor sak och jämför det med andra piercingar och tatueringarna. Stackarna kan vilja ha örhängen redan i förskoleålder men får vänta tills de fyller 12. 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-23 07:16:37 följande:
    Frågan är ju snarare varför man verkar tro att varenda sak man gör måste ha någon stor mening? Som om det kommer förändra världen eller bota alla sjukdomar. Det är fint, barnet kommer ändå be om det så man kan lika gärna göra det tidigt. Det behöver inte vara mer komplicerat.
    Med det resonemanget kan du ju också låta tatuera barnet, för då är det ju den coolaste tonåringen sen som redan har en tatuering. Det är inte heller olagligt, ungefär som piercingar faktiskt.
  • Anonym (Hmm..,,)
    Gullvivor skrev 2022-11-23 07:16:37 följande:
    Frågan är ju snarare varför man verkar tro att varenda sak man gör måste ha någon stor mening? Som om det kommer förändra världen eller bota alla sjukdomar. Det är fint, barnet kommer ändå be om det så man kan lika gärna göra det tidigt. Det behöver inte vara mer komplicerat.
    Hur VET du att din dotter kommer be om det? Hon kanske är som jag och många av mina väninnor som aldrig har bett om det och aldrig velat ha det!

Låt din unge åtminstone få bestämma själv! Innan DU väljer att plåga henne och göra något som aldrig kan göras ogjort mot hennes vilja.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-23 07:19:32 följande:
    Det är ju så, barn vill ha örhängen men många föräldrar verkar se det som en stor sak och jämför det med andra piercingar och tatueringarna. Stackarna kan vilja ha örhängen redan i förskoleålder men får vänta tills de fyller 12. 
    Hur kan du veta vad alla barn vill ha? 

Det är samma som andra piercingar och tatueringar - lika okej eller inte okej att skaffa enligt lag.

Det finns också clips och andra ickehål-örhängen att ha om man vill testa det som liten. Det är ju inte direkt smärtan barnen vill ha, utan just blinget då.
  • Gullvivor
    Anonym (Hmm..,,) skrev 2022-11-23 07:23:18 följande:
    Hur VET du att din dotter kommer be om det? Hon kanske är som jag och många av mina väninnor som aldrig har bett om det och aldrig velat ha det!

Låt din unge åtminstone få bestämma själv! Innan DU väljer att plåga henne och göra något som aldrig kan göras ogjort mot hennes vilja.
    Jag tror det är annat som "spökar" eller hur man ska uttrycka det om man som kvinna inte vill ha något så vanligt som hål i öronen. Men visst, det förekommer säkert även om jag inte tror det är särskilt vanligt.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-23 07:27:47 följande:
    Jag tror det är annat som "spökar" eller hur man ska uttrycka det om man som kvinna inte vill ha något så vanligt som hål i öronen. Men visst, det förekommer säkert även om jag inte tror det är särskilt vanligt.
    Hur ska du ha det? Tidigare i tråden sa du ju att det inte var så vanligt i sverige.

Du är så hopplös i hur du diskuterar, så extremt låst i att du anser dig ha alla svar att du tar minsta kommentar och rättfärdigar allt du gör med. Funderar ibland på om du är ett avancerat FL-troll för så som du skriver i trådar kan ju nästan ingen människa fungera.

Det finns för övrigt både clips, magnetiska örhängen och ear cuffs att ha, där man inte behöver göra hål i kroppen.
  • molly50
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:05:25 följande:
    Orkar inte med moralkärringar som dig. Kommer inte svara på så fåniga kommentarer. Gå och gråt hos regeringen istället om du tycker detta är så fel för vi gör ingenting olagligt. 
    Att saker är lagliga betyder inte att det är rätt att göra.
    Det är inte olagligt att omskära små pojkar heller.
    Tycker du att det är ok också?
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-23 07:51:29 följande:
    Hur ska du ha det? Tidigare i tråden sa du ju att det inte var så vanligt i sverige.

Du är så hopplös i hur du diskuterar, så extremt låst i att du anser dig ha alla svar att du tar minsta kommentar och rättfärdigar allt du gör med. Funderar ibland på om du är ett avancerat FL-troll för så som du skriver i trådar kan ju nästan ingen människa fungera.

Det finns för övrigt både clips, magnetiska örhängen och ear cuffs att ha, där man inte behöver göra hål i kroppen.
    Om jag inte minns fel så skrev jag att det inte var lika vanligt eller att det inte var jättevanligt. Minns inte att jag skrivit att det inte är "vanligt" bara, isåfall menade jag det inte.

Alltså jag behöver inte rättfärdiga detta på något sätt. Jag vet redan att det är okej, lika okej att låta bli också.

Jag förstår faktiskt inte varför du upplever att jag skulle vara ett troll och på vilket sätt jag skriver märkliga saker i andra trådar? Jag har oftast rätt normala åsikter, glöm inte att det är Sverige som klassats som ett extremt land pga värderingarna (bland annat) som skiljer sig mycket från andra länder. Det är inte mina åsikter i slutändan som sticker ut faktiskt, utan dina. Men du kan tycka precis vad du vill, tycker dock inte det ger dig rätt att bete dig på detta sätt eller försöka få det att se ut som att jag skulle vara extrem på något sätt. 
  • molly50
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:12:25 följande:
    Du är ju tappad om du jämför att få örhängen med att lära sig säga ifrån och berätta om man blir utsatt för sexuella övergrepp. 
    Begreppet "stopp min kropp" handlar om att man har rätt att säga nej till att andra rör ens kropp. Oavsett om det gäller sexuella eller andra övergrepp.
    Så det är ingen som har jämfört håltagning med sexuella övergrepp.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?