• Anonym (”Stressmamma”)

    Hinner inte med barnet när sambon är hemma

    Ja, när min sambo är hemma tar allting mycket längre tid. Hinner mer när jag är ensam hemma med barnet.

    Han stör mig med allt och är typ i vägen.
    Sen tycker han att jag stressar med barnets utveckling.
    Känns som att han sinkar mig medvetet för att jag inte ska få rätt i att barnet är moget för nästa steg. 


    Potta, eget rum, inte äta på natten, äta nya saker, gå-träna.. ni förstår.

  • Svar på tråden Hinner inte med barnet när sambon är hemma
  • Kvittning
    Anonym (sand) skrev 2022-12-06 23:18:36 följande:
    Har aldrig hört talas om barn som ofta har urinvägsinfektion eller förstoppning. Själv hände det aldrig mig eller mina syskon som små.
    Fast vem vet, mina föräldrar kanske drillade oss i torrhet redan vid 7-8 månaders ålder? Kanske därför jag har så svårt att kissa när någon står utanför dörren, typ hos vänner eller på offentliga toaletter. Låser sig helt. Hela livet. Var värre när jag var barn. Kunde inte kissa hos vänner eller i skolan för ens jag började högstadiet. Eller om jag kunde smita ut från en lektion och det råkade vara få andra som hade rast då så jag kunde vara ensam i minst 5-10 minuter innan jag lyckades klämma fram några droppar.
    Måste fråga om de var onödigt drillande i det för undrar var mina livslånga problem kommer ifrån?

    Vad jag har hört så blir barn torrare senare nu pga att blöjor görs så effektiva att barnet inte störs speciellt mycket av en våt blöja.

    Sen visst har du fått höra en del. Blir så när man lägger upp en publik tråd där åsikter kommer från tusentals läsare, från alla håll. Kan kännas som att bli attackerad, men så är det givetvis inte. 
    Sen kan vi läsare enbart gå efter den fakta du presenterar. Då blir bilden av dig endast den du väljer att delge oss. 
    Ta det lugnt: ) 
    Vi har haft jättemycket problem med förstoppning men det började när han var blöjfri. För då började han hålla sig på förskolan för att det bara fanns en pedagog han ville gå på toaletten med vilket orsakade förstoppningar. 
  • Kung Kisstank
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-06 21:51:21 följande:

    Shit vad det dras slutsatser om mig som person på väldigt lite information egentligen.

    Jag kan förstå tanken att det ska chillas lite men jag märker ju att mitt barn mår bra av tydliga rutiner. Ni vet inte alls hur vårt barn är eller vilka utmaningar vi har. 


    Håller med den som säger att vi behöver lite planering i familjen och tror att det skulle göra att vi alla slappnade av lite. Man vet när och vad som ska bli gjort. DÅ menar jag inte att man ska planera ALL tid. 

    Hör och häpna men jag gillar att vara spontan ibland. 
    Men då kan man inte planera upp all tid för då finns inte rum för det.

    Platta organisationer i all ära. Anser ändå att det ibland behövs att någon tar kommandot och säger att nu gör vi såhär. Annars kan det lätt bli två velpottor som står där och ska vara gulliga mot både barn och varandra. Sen behöver det inte vara samma som bestämmer eller tänker ut lösningar på saker. 

    Det där med blöjfrihet. Det är ett faktum att vi är sena med potträning i Sverige. Barn blir blöjfria i allt senare ålder.
    Såg någon skriva att vad gör det?! 
    Jo, barns självkänsla ökar av att klara av en sån sak. Risken för förstoppning och urinvägsinfektion minskar. Förstoppning är en vanlig orsak till att föräldrar söker vård för sina barn. Tänk om dessa resurser hade kunnat läggas på något annat? Både miljö och ekonomi tjäna på det. 


    Fast det är ganska lätt att dra slutsatser om dig baserat på vad du skriver. Alla vi som varit tillsammans med en person som du kan nog känna igen sig. Du har din bild av hur det ska vara och det är den enda rätta. Bara ditt inlägg här visar ganska tydligt att du tycker att det ska vara på ditt sätt för du tycker ditt sätt ÄR det enda rätta. Jag känner igen det där i mitt ex så tydligt. Det var hennes erfarenhet av sin uppväxt som var den rätta och det kändes som att mina värderingar inte fick ta någon plats. Det finns ju en anledning att vi inte är tillsammans längre.

    Vill inte måla fan på väggen, TS, men det finns ju en risk att du står ensam en dag Du verkar inte särskilt ödmjuk eller öppen för förslag. Tråden ser mer ut som ett sätt att ventilera hur jobbig din sambo är, inte få tips och råd för hur ni ska komma framåt TILLSAMMANS som ett par.
  • Anonym (P)
    Kvittning skrev 2022-12-07 07:59:14 följande:
    Vi har haft jättemycket problem med förstoppning men det började när han var blöjfri. För då började han hålla sig på förskolan för att det bara fanns en pedagog han ville gå på toaletten med vilket orsakade förstoppningar. 
    Samma här, men för oss började det vid fyra års ålder, när dottern började vägra bajsa på förskolan. Då var hon ändå torr från 18 månaders ålder. Helt utan att jag behövt hetsa min man och kräva att han följde mina påhittade rutiner helt slaviskt. 
  • Anonym (”Stressmamma”)
    Kung Kisstank skrev 2022-12-07 08:50:06 följande:
    Fast det är ganska lätt att dra slutsatser om dig baserat på vad du skriver. Alla vi som varit tillsammans med en person som du kan nog känna igen sig. Du har din bild av hur det ska vara och det är den enda rätta. Bara ditt inlägg här visar ganska tydligt att du tycker att det ska vara på ditt sätt för du tycker ditt sätt ÄR det enda rätta. Jag känner igen det där i mitt ex så tydligt. Det var hennes erfarenhet av sin uppväxt som var den rätta och det kändes som att mina värderingar inte fick ta någon plats. Det finns ju en anledning att vi inte är tillsammans längre.

    Vill inte måla fan på väggen, TS, men det finns ju en risk att du står ensam en dag Du verkar inte särskilt ödmjuk eller öppen för förslag. Tråden ser mer ut som ett sätt att ventilera hur jobbig din sambo är, inte få tips och råd för hur ni ska komma framåt TILLSAMMANS som ett par.

    Man läser verkligen in vad man vill efter sina egna erfarenheter. Du likställer mig med ditt ex. Min utgångspunkt är snarare att ge mitt barn en annan uppväxt än den jag själv fick. 

    Tyckte att jag framhöll att jag hade fått bra tips i tråden men man kan inte ta till sig alla för att framstå som ödmjuk. Det är rätt gränslöst att skrida till verket med alla råd från ett nätforum. 

    Det är många som skriver seriöst men en del vill bara raljera. 
    Ville inte läsa nedlåtande saker om varken mig eller min sambo utan mer lätta på trycket och se om andra kände igen sig. 

  • Anonym (”Stressmamma”)

    Det där med att vägra bajsa på förskolan/skolan är nog en rätt vanlig sak. Jag som vuxen går väldigt sällan och bajsar på jobbet. När jag är på resa kan det ta flera dagar innan behovet uppstår. Detta är inget som tar upp mina tankar så mycket men klart att man inte mår så bra när det har gått för många dagar. 

  • Anonym (vända)
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-06 21:51:21 följande:

     


    Det där med blöjfrihet. Det är ett faktum att vi är sena med potträning i Sverige. Barn blir blöjfria i allt senare ålder.
    Såg någon skriva att vad gör det?! 
    Jo, barns självkänsla ökar av att klara av en sån sak. Risken för förstoppning och urinvägsinfektion minskar. Förstoppning är en vanlig orsak till att föräldrar söker vård för sina barn. Tänk om dessa resurser hade kunnat läggas på något annat? Både miljö och ekonomi tjäna på det. 


    Men då handlar det om att ha blöja upp i 4-5 års åldern, inte att hetsa fram det hos en ettåring. Inte ens på 60-70 talet var barnen blöjfria vid ett års ålder, men kanske vid 2-3 år. 

    Du hittar alltså på ett problem som inte egentligen finns och kräver sen att ditt barn och barnets pappa ska hänga med på färden. Det är inte särskilt vettigt.
  • Kung Kisstank
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-07 09:39:52 följande:

    Man läser verkligen in vad man vill efter sina egna erfarenheter. Du likställer mig med ditt ex. Min utgångspunkt är snarare att ge mitt barn en annan uppväxt än den jag själv fick. 

    Tyckte att jag framhöll att jag hade fått bra tips i tråden men man kan inte ta till sig alla för att framstå som ödmjuk. Det är rätt gränslöst att skrida till verket med alla råd från ett nätforum. 

    Det är många som skriver seriöst men en del vill bara raljera. 
    Ville inte läsa nedlåtande saker om varken mig eller min sambo utan mer lätta på trycket och se om andra kände igen sig. 


    Det är svårt att svårt att sålla bland de som är seriösa och de som bara vill raljera. Du kanske bara uttrycker dig i skrift så att det är lätt att uppfatta dig som inte så ödmjuk och fast i din egen bubbla om hur saker ska vara. Du skriver t o m MITT barn och MIN uppväxt. Var är din partner i detta? Är det inte hans barn också och vill du inte att han ska vara en del av familjen?

    Men om du vill ha lite råd så är det att inte ha så höga ambitioner. Mycket i ett barns utveckling går av sig självt med stöd och lagom mycket pushande från föräldrarna. Med det menar jag att man får ha lite fingertoppskänsla och inte snöa in så mycket på vad man läst eller vad andra har sagt och ta det för en total sanning för just DITT barn. ?Use the Force, Luke?. Sluta vara så digital.

    Om man tar blöjor, potta och toalett så är det väldigt individuellt. Våra barn var rätt sena och gick direkt från blöja till toalett. De har aldrig suttit på pottan. När vi kände att det kanske kan vara dags att testa att dra ner på blöjor så gjorde vi det. Det skedde liksom i lagom takt (med diverse olyckor) och utan stress och press. Tillslut lossnade det för dem och vi kunde sluta med blöjor. Vi hade ingen tidsplan eller nåt mål att vid en viss ålder ska vi göra det eller det. Man får liksom känna sig för. Det blev folk av dem också.

    Jag tror att du har satt lite för höga krav på dig själv och det spiller över på din familj. Du vill väl men tro mig, det KAN slå fel och ha motsatt effekt. Låt det ta sin tid och låt även din partner vara en del av processen ÄVEN om han inte gör precis som du vill.
  • Xenia
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-05 21:25:40 följande:
    Hinner inte med barnet när sambon är hemma

    Ja, när min sambo är hemma tar allting mycket längre tid. Hinner mer när jag är ensam hemma med barnet.

    Han stör mig med allt och är typ i vägen.
    Sen tycker han att jag stressar med barnets utveckling.
    Känns som att han sinkar mig medvetet för att jag inte ska få rätt i att barnet är moget för nästa steg. 


    Potta, eget rum, inte äta på natten, äta nya saker, gå-träna.. ni förstår.


    Mitt barn fick inte eget rum förrän hon var fyra år.

    Men varför i allsin dar behöver du gåträna ditt barn? Barn börjar krypa när de är redo och de börjar gå när de är redo. Behövs ingen träning för det.

    Däremot är det bra att läsa, sjunga och prata med barnet, det stimulerar deras språk. Låter inte så kul att bara tänka på att träna barnet, när har du det bara roligt och mysigt med barnet? Kanske kan du låta sambon leka med och läsa för barnet och se det som "tal-träning". Så kan du fixa annat som behöver göras, eftersom du tycks vara så stressad.
  • Core
    Anonym (?Stressmamma?) skrev 2022-12-06 21:51:21 följande:

    Shit vad det dras slutsatser om mig som person på väldigt lite information egentligen.

    Jag kan förstå tanken att det ska chillas lite men jag märker ju att mitt barn mår bra av tydliga rutiner. Ni vet inte alls hur vårt barn är eller vilka utmaningar vi har. 


    Håller med den som säger att vi behöver lite planering i familjen och tror att det skulle göra att vi alla slappnade av lite. Man vet när och vad som ska bli gjort. DÅ menar jag inte att man ska planera ALL tid. 

    Hör och häpna men jag gillar att vara spontan ibland. 
    Men då kan man inte planera upp all tid för då finns inte rum för det.

    Platta organisationer i all ära. Anser ändå att det ibland behövs att någon tar kommandot och säger att nu gör vi såhär. Annars kan det lätt bli två velpottor som står där och ska vara gulliga mot både barn och varandra. Sen behöver det inte vara samma som bestämmer eller tänker ut lösningar på saker. 

    Det där med blöjfrihet. Det är ett faktum att vi är sena med potträning i Sverige. Barn blir blöjfria i allt senare ålder.
    Såg någon skriva att vad gör det?! 
    Jo, barns självkänsla ökar av att klara av en sån sak. Risken för förstoppning och urinvägsinfektion minskar. Förstoppning är en vanlig orsak till att föräldrar söker vård för sina barn. Tänk om dessa resurser hade kunnat läggas på något annat? Både miljö och ekonomi tjäna på det. 


    Första barnet antar jag?

    Du kommer att krascha din relation och du har inget att tjäna på det heller. Jag kanske låter barsk, men det är en sanning för mig.

    Tänk hur människor lever runt om i världen, och nästan all blir mer eller mindre normala utan nazi-rutiner
  • Anonym (Teddy)
    Core skrev 2022-12-07 22:12:55 följande:
    Första barnet antar jag?

    Du kommer att krascha din relation och du har inget att tjäna på det heller. Jag kanske låter barsk, men det är en sanning för mig.

    Tänk hur människor lever runt om i världen, och nästan all blir mer eller mindre normala utan nazi-rutiner
    Ts kanske tror själv att rutinerna är till för barnets bästa men egentligen så är det ts själv som har ett stort behov av rutiner. Inget fel i det men ditt kontrollbehov får aldrig ta över så att andra människor blir drabbade.
Svar på tråden Hinner inte med barnet när sambon är hemma