• Anonym (Sticka)

Trivs inte i Sverige

Vill flytta men har inte kapacitet. Det är nationen jag tycker illa om inte folket i allmänhet. Men jag känner mig inte trygg här vill bara lämna landet och starta nytt liv. Hela mitt liv har raserats vill helt enkelt flytta till ett bättre land för att kunna starta ett nytt liv och må bra. Jag tycker inte om vintern i Sverige den är grå, mörk kall och deprimerande mitt dåliga mående har försämrats med vintern. Jag önskar att jag tyckte om landet jag bor i men gör inte det. Vet inget positivt med Sverige. 

• Svar på tråden Trivs inte i Sverige
  • Anonym (L)

Att hitta tacksamhet är att syna ens liv och jämföra med de som har det värre. 
    Det kommer alltid finnas förbättringsområden med det liv man har men även försämringsområden.
    Du behöver inte älska Sverige men skulle du ärligt hellre vilja leva i Nordkorea, Ukraina eller Afghanistan?

Du kan inte jobba på grund av din hälsa men hade du hellre levt i ett land där du inte haft något val? Där det inte hade funnits något utrymme att vara sjuk eller möjlighet till sjukvård?
    Du kan uppenbart läsa och skriva, hade du hellre levt i ett land där det inte är självklart med skola och levt ditt liv som analfabet?
    Du pratar om rätten till att ha dina åsikter och du har möjlighet att uttrycka dem på nätet. Hade du hellre levt i ett land där du inte kunnat det? Där dina åsikter att hata ditt land hade stämplat dig som landsförrädare och gett dig fängelsestraff.
    Inget av ovanstående har du ordnat utan du har fått och får det serverat, tack vare att du bor i Sverige 

Att vara tacksam är inte detsamma som att behöva tycka stt alt är bra utan att faktiskt inse att saker och ting kunde vara så mycket värre.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:59:26 följande:
    Vad innebär ?gnäll?? 
    Det du gör. Tryck på visa endast på dig själv och läs alla dina inlägg. Då förstår du kanske. 
  • Anonym (Sticka)

?Sjukt?
    vad vill du jag ska göra då? Låtsas att gilla något jag föraktar?

• Anonym (Sticka)

Erik, jag tycker inte att säga att man inte tycker om något är gnäll. Man kan inte gilla allt

• Anonym (Sticka)

L, Jag kanske en dag kan lära mig acceptera Sverige men kommer aldrig tycka om Sverige. Jag vill ju kunna vara arbetsför men nu är det inte så och det är tufft att acceptera det. 

• Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:01:03 följande:

?Sjukt?
    vad vill du jag ska göra då? Låtsas att gilla något jag föraktar?

Söka hjälp. Gå i terapi. Och framför allt sluta uttrycka dig som en bortskämd liten unge.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:04:49 följande:

L, Jag kanske en dag kan lära mig acceptera Sverige men kommer aldrig tycka om Sverige. Jag vill ju kunna vara arbetsför men nu är det inte så och det är tufft att acceptera det. 

Fast det finns ju ingen koppling mellan Sverige och att du inte kan arbeta. Inser du inte det?
  • Anonym (Sticka)
    Anonym (Sjukt) skrev 2022-12-07 22:06:16 följande:
    Söka hjälp. Gå i terapi. Och framför allt sluta uttrycka dig som en bortskämd liten unge.
    På vilket sätt är jag bortskämd?. Tror inte terapi hjälper de säger bara ?tänk framåt? och sen ska allt vara bra så har terapeuterna jag träffat uttryckt sig, 
  • Anonym (Sticka)

?Sjukt?
    vet det men det är mest bara det att jag är så trött på Sverige känns tråkigt att bo här år in och år ut. Jag vill prova något nytt 

• Aliona
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 21:44:37 följande:

Aliona, Jag vill inte att det ska vara på det sättet. Jag vill ju inte att det medicinska skälet ska hindra min vardag. det är andra skäl att jag inte gillar Sverige det är miljön och lagarna tycker inte det är ett trivsamt land

Tror jag saknar och må bra och tanken är att flytta härifrån där allt jobbigt har hänt och börja på ny kula någon annanstans. jag skulle ge vad som helst för att få må bra igen men det är lättare sagt än gjort 

Jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men att flytta någon annanstans kommer inte göra allt det jobbiga ogjort. Dina minnen följer med dig, vart du än åker.

Och det är klart att man inte vill att medicinska skäl ska hindra en i livet - men måste det vara så då? Du kan ju tex ta med sjukpenning och sånt under en viss tid när man flyttar inom EU. Alla de länderna du räknat upp är ju inom EU, så ring handläggare på försäkringskassan och fråga. Även om det bara blir några månader så kan det nog vara bra för dig att inse att allt inte är bättre utomlands och inse

vad som är bra med Sverige, 

Svar på tråden Trivs inte i Sverige