• Anonym (Sticka)

Trivs inte i Sverige

Vill flytta men har inte kapacitet. Det är nationen jag tycker illa om inte folket i allmänhet. Men jag känner mig inte trygg här vill bara lämna landet och starta nytt liv. Hela mitt liv har raserats vill helt enkelt flytta till ett bättre land för att kunna starta ett nytt liv och må bra. Jag tycker inte om vintern i Sverige den är grå, mörk kall och deprimerande mitt dåliga mående har försämrats med vintern. Jag önskar att jag tyckte om landet jag bor i men gör inte det. Vet inget positivt med Sverige. 

• Svar på tråden Trivs inte i Sverige
  • Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:37:48 följande:
    Jag har bara bott i staden jag bor i och tycker inte om den. Men tvivlar på att en annan stad är bättre 

osäker på om jag varit på någon nationalpark. Vad är meningen med det? Skulle det få mig att ändra åsikt?

Så du har bara bott på en enda ort hela ditt liv, aldrig besökt någon av de miljöer som har internationellt anseende som fantastiska och världsunika, men ändå säger du att du inte gillar Sverige... 

Och varför flytta till en annan stad? Du verkar ju inte trivas i stan? 

Hur gammal är du? Varför har du aldrig flyttat från Sthlm? 

Som Robban sa: man kan aldrig resa bort från sig själv. Sina sjukdomar och demoner tar man med sig var man än bor, tro mig som har bott på betydligt fler platser än du. 

• Anonym (Sticka)
    Anonym (Xexx) skrev 2022-12-07 19:50:07 följande:

Så du har bara bott på en enda ort hela ditt liv, aldrig besökt någon av de miljöer som har internationellt anseende som fantastiska och världsunika, men ändå säger du att du inte gillar Sverige... 

Och varför flytta till en annan stad? Du verkar ju inte trivas i stan? 

Hur gammal är du? Varför har du aldrig flyttat från Sthlm? 

Som Robban sa: man kan aldrig resa bort från sig själv. Sina sjukdomar och demoner tar man med sig var man än bor, tro mig som har bott på betydligt fler platser än du. 

jag är 25 och har inte haft möjligheten att flytta. sen är bostadsköerna i Sverige extremt långa
  • Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:48:32 följande:

Xexx, det känns som att du försöker få mig att tycka om Sverige. bara Känns så 

Jag förstår att du inte trivdes i Stockholm 

Jag diskuterar. Svarar på det du skriver. 

Men det viktigaste för dig att ta till dig (om du är på riktigt, eller, tja, annars också egentligen) tror jag är det jag skrev allra först

...sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. 

• Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 19:33:47 följande:

Utlandssvensk, klart jag inte vill vara miserabel jag vill ju må bra men det är inte så lätt alla gånger

OK, men börja då fundera på vad som i ett realistiskt scenario skulle kunna få dig att må bättre. (OBS! Bättre. Livet suger ibland så superdupertoppenlycklig är det ingen som är mer än korta stunder. Oavsett hur det ser ut på Instagram.)
    Regelbundna samtal med någon professionell (kurator, diakon, stödlinje...)? En utlandsresa varje vinter? Gå en kurs? Byta bostad/ort? Nya gardiner? Ny vårdkontakt för att gå till botten med dina problem? Börja studera svenska seder från förr? Engagera dig politiskt? Sova mer? Lära dig baka surdegsbröd? Motionera mer? Äta fler semlor? Faktiskt jobba långsiktigt mot att _kunna_ flytta utomlands en period? Skaffa katt? Högläsning för pensionärer? Sluta med sociala media? Adoptera en panda? Nörda in på kaffe?

Du behöver inte redovisa vad du tänker här, men som sagt, att må dåligt på grund av en ouppnåelig dröm är inte konstruktivt. 
  • Anonym (B_la)

TS  allt som står i dina inlägg är ju bara attityd, inget som säger att du inte kan tycka om Sverige. Du har inte ens bott på någon mer plats än Stockholm (nej, det är inte långa bostadsköer i hela landet). Du verkar inte heller ha bott utomlands. Du verkar ju knappt veta nåt om vårt land. Jag hoppas för din skull att du skämtar. På allvar.  Annars är det läge att försöka med terapi och medicin. 

• Anonym (Sticka)

Xexx, Jag försöker ta till mig. Önskar bara att andra kunde respektera att jag inte gillar Sverige. Jag är väldigt öppen med det. Jag förstår inte varför de jag berättar det för inte bara kan säga ?Jag håller inte med men respekterar din åsikt? blir alltid motarbetad när jag säger att jag inte gillar Sverige. Alla motarbetningar expanderar bara mitt hat

• Anonym (Sticka)

Bla_h jag har försökt tycka om Sverige men det var lättare sagt än gjort. ännu olustigare är det ju att låtsas gilla Sverige. Känns som att man blir dumstämplad för man inte tycker om Sverige som att Sverige är heligt

• Anonym (B_la)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:00:39 följande:

Xexx, Jag försöker ta till mig. Önskar bara att andra kunde respektera att jag inte gillar Sverige. Jag är väldigt öppen med det. Jag förstår inte varför de jag berättar det för inte bara kan säga ?Jag håller inte med men respekterar din åsikt? blir alltid motarbetad när jag säger att jag inte gillar Sverige. Alla motarbetningar expanderar bara mitt hat

När allt du skriver bara andas illvilja utan kunskap eller belägg för det du säger  Du kan inte veta att du inte gillar Sverige om du inte bott på fler ställen än ett och uppenbart inte vet något om vårt land. Du sitter ju bara och öser ur dig skit. Utan belägg. Tror du mår riktigt dåligt, men absolut inte på grund av landet du bor i. 

Rör på dig. Börja jobba. Träffa vänner genom någon hobby. Gör något meningsfullt för en annan människa. Skriv tacksamhetsdagbok. Det sistnämnda är nog enormt viktigt i ditt fall. 
  • Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:00:39 följande:

Det är för att du så ofta skriver att Sverige är dåligt, inte har något som är bra. Det är milsvid skillnad på att inte gilla något och att säga att det är dåligt.

• Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:03:25 följande:

Bla_h jag har försökt tycka om Sverige men det var lättare sagt än gjort. ännu olustigare är det ju att låtsas gilla Sverige. Känns som att man blir dumstämplad för man inte tycker om Sverige som att Sverige är heligt

Vad är behovet att säga det till allt och alla?
    Du får tycka och känna exakt vad du vill men vill du inte höra andras tankar och åsikter är det väl bättre att vara tyst.
    De flesta människor har inte ett så svartvitt tänkande som du.

Behöver du prata av dig om ditt mående är en kurator en lämpligare samtalspartner isåfall
Svar på tråden Trivs inte i Sverige