• Anonym (Sticka)

Trivs inte i Sverige

Vill flytta men har inte kapacitet. Det är nationen jag tycker illa om inte folket i allmänhet. Men jag känner mig inte trygg här vill bara lämna landet och starta nytt liv. Hela mitt liv har raserats vill helt enkelt flytta till ett bättre land för att kunna starta ett nytt liv och må bra. Jag tycker inte om vintern i Sverige den är grå, mörk kall och deprimerande mitt dåliga mående har försämrats med vintern. Jag önskar att jag tyckte om landet jag bor i men gör inte det. Vet inget positivt med Sverige. 

• Svar på tråden Trivs inte i Sverige
  • Anonym (Sticka)
    Anonym (Xexx) skrev 2022-12-07 20:32:49 följande:

Vad glad jag blir att du skriver så! 

Du har väldigt begränsade erfarenheter av Sverige, tror jag att du ska komma ihåg. 

Jag tror att det gäller lite allt möjligt här i livet, just det där att man behöver se vad som ligger hos en själv och vad som ligger hos andra, vad man kan påverka och inte påverka. 

Jag förstår att det är svårt att flytta när varken hälsan/måendet eller ekonomim är vad man önskar. Konsten är väl att acceptera. Man måste inte gilla det. Jag har en förvärvad kronisk kroppsskada som hindrar mig från att utöva ett av mina favoritintressen. Jag gillar inte det. Men jag har lärt mig att acceptera det och på så vis kan jag fokusera på annat. Vet inte om det är applicerbart på din livssituation. 

Jag förstår att det är tufft med din kroniska kroppsskada. Jag är egentligen mest ledsen att jag har det som jag har det. Jag har drömmar av att flytta till ett annat land men har inte möjligheten och det svider och gör mig mycket ledsen. Att acceptera att det är
    så går inte på bara några minuter det är en lång process. Jag har svårt att tro att jag kommer börja gilla Sverige men måste acceptera att jag får ?Leva med min fiende (vilket inträffar Sverige)? och försöka bli sams med den på något sätt 
  • Anonym (Ehhh hallå verklighetsförankring)

Så du kan inte jobba pga sjukdom och du har inga ekonomiska medel och du har inget emot svenskar men du gillar inte Sverige. det är bättre i Spanien och Tyskland. Och var det Lettland, eller något annat land i Baltikum.

Jag tycker det verkar som du skulle få det rätt jäkla tufft ekonomiskt i de länderna. Sverige har så vitt jag vet bättre socialt skyddsnät än de flesta länderna i världen, även jämfört med övriga Europa. Känns som du bara tycker synd om dig själv och är missnöjd och klagar. Och lägger det hela på Sverige. utifrån det du beskrivit inte helt logiskt utan bara känslostyrt. Dra till någon av de länderna då och sem om du kan försörja dig eller omfattas av allmän sjukvård trots att du inte jobbar. Gnällspik. 

• Anonym (L)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:23:18 följande:

L, mina kompisar säger när jag är med hur mycket de älskar Sverige då känner jag att jag har rätt och säga vad jag tycker och tänker. 

Som jag skrev så har du rätt att säga exakt vad du tycker MEN ger det något? Du vet att dina vänner inte tycker som du..så vad ger detta ältande egentligen. Mår du bättre? Ger det mer livslust? 
    Du skriver dessutom att du känner ännu mer hat när du blir emotsagd....så då har du ju ett val att låta bli.

Och du skriver i ett forum i en tråd som du själv startade...
    Om du har behov att prata om det tror jag på riktigt att kuratorssamtal är bättre...
  • Anonym (Sticka)

Alltså du behöver inte kalla mig ?gnällspik? bara för jag inte tycker om Sverige 

• Anonym (Sticka)

L, jag förstår bara inte hur dem kan tycka om Sverige jag respekterar det men håller inte med 

• Anonym (Xexx)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:38:28 följande:
    Jag förstår att det är tufft med din kroniska kroppsskada. Jag är egentligen mest ledsen att jag har det som jag har det. Jag har drömmar av att flytta till ett annat land men har inte möjligheten och det svider och gör mig mycket ledsen. Att acceptera att det är
    så går inte på bara några minuter det är en lång process. Jag har svårt att tro att jag kommer börja gilla Sverige men måste acceptera att jag får ?Leva med min fiende (vilket inträffar Sverige)? och försöka bli sams med den på något sätt 

Det tog tid för mig att acceptera också. För mig var det viktigt att få sörja att livet inte blev som jag tänkt mig. Sen när jag sörjt klart kunde jag acceptera. Jag tror acceptans är botemedlet mot bitterhet. Kanske är det snarare orsaken till att du inte kan flytta som är det du i första hand behöver acceptera? För jag gissar att den orsaken hindrar dig även från annat du hade velat göra? 

Samtidigt får man inte acceptera precis allt. Då fastnar man ju. Det är väl den där balansgången - att förstå vad man kan förändra och inte. 

• Anonym (Solklimat)

Flytta till ett annat EU-land. Skulle i så fall valt Barcelona eller Canarieöarna där vädret är så mycket bättre och trevligare människor.

Kolla upp det. Vet inte hur det blir med sjukförsäkring, a-kassa och sånt om man skulle behöva det. Men pensionen kan man ju flytta. Vet flera äldre som bor på dessa platser och stormtrivs.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:47:41 följande:

Alltså du behöver inte kalla mig ?gnällspik? bara för jag inte tycker om Sverige 

Fast du gör ju inget annat än gnäller. Du får tycka vad du vill, men varför gnälla och snacka skit om Sverige? 

• Anonym (Sticka)
    Anonym (Erik) skrev 2022-12-07 20:54:51 följande:

Fast du gör ju inget annat än gnäller. Du får tycka vad du vill, men varför gnälla och snacka skit om Sverige? 

Vad har jag sagt som inte stämmer? varför ska jag vara nöjd med Sverige?
  • Anonym (Sticka)

solklimat, önskar Sverige var varmt och hade soligare dagar. Jag måste inse att det inte kommer bli verklighet för mig. Tungt att acceptera det men måste 

Svar på tråden Trivs inte i Sverige