• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-04 09:51:01 följande:
    Åh vad härligt!🙏😊 Va skönt att ni fick bra besked ändå trots pärsen med ultraljudet. Hoppas allt gick bra igår återföringen❤️
    Eulalia84 skrev 2023-10-04 10:10:26 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 04:49:34 följande:
    Men åh nej så knäckande att läsa!! 😢😢Lider med dig. Förstår inte varför det ska ta så lång tid, håller tummarna för att de prioriterar er! ❤️🙏
    Det verkar som det är bristen på donerade spermier som är problemet. Har det gällt vanlig ivf med egna celler så har det gått på vårdgarantin och vi har kunnat fått behandling inom 3 månader. 
    Dom har svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta att komna fram i kön, så vi famlar lite i blindo. Men får väl vara glad att dom var villiga att sätta upp oss i kön iaf🙏 Får försöka tänka lite positivt och hoppas att det går fortare än vad dom tror.

Man funderar ju dock om det finns något annat landsting som har kortare väntetider på donerade spermier och om man i så fall har kunnat valt att ställa sig i kö där istället?🤔
    Ska i vilket fall försöka lösa den ekonomiska biten så vi kanske kan åka en vända till Danmark eller göra ett försök privat i Sverige medan vi väntar på att komma fram i kön.

Tack snälla, det gick bra att tina blastocysten så nu ruvar jag ett par veckor innan vi får veta hur det har gått 🥰

Ahaa, då förstår jag! Så jobbigt att behöva vänta, och att inte veta exakt hur lång tid det kan ta. Men jag tycker verkligen att det låter som en bra idé att titta på att eventuellt kunna göra ett försök i t.ex. Danmark eller annan privat klinik med kortare kö, så hinner ni göra ett försök i väntan på att ni ska komma fram i kön hos er klinik Glad Jag håller tummarna! Hjärta
  • Mathilda88
    Eulalia84 skrev 2023-10-04 10:24:07 följande:
    TSH kan ändra sig ganska snabbt så det behöver inte vara nån fara. Jag har hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) så får ta prover på TSH en del och det kan skilja mycket i värdet på bara några veckor. För mig kan värdet påverkas om jag tex är förkyld eller varit stressad eller har någon annan obalans i kroppen. Har du tur är det normalt igen vid nästa prov😊
    Att dom vill ta ett prov till är ju för att se om det är något tillfälligt eller nåt man behöver behandla. Och även om man behöver behandla så behöver det inte vara kroniskt. 

Förstår att det är tufft, speciellt med allt annat du redan behövt gå igenom på den här resan❤️ Håller tummarna att värdet är normalt igen vid nästa provtagning!
    Stort tack 🙏 ❤️ Det lindrar lite ångesten. Fick ingen info om vad man kan förvänta sig, alltid mer oroligt då i kombination med att jag verkar kryssa av det mesta man kan drabbas av på vägen 😅.. Håller tummarna då för att det är tillfälligt 🙏 Var dock orolig för detta redan första månaden efter första IVFen pga det höga östrogenpåslaget jag hade hela den månaden som belastar sköldkörteln hårt. Så stor del av mig förväntar sig att det är ännu en skada av resan och kommer vara kronisk.. Tiden får utvisa! Senaste provet togs för 1,5 vecka sedan, kanske får jag ta det nya provet nu i dagarna då. Har inte fått instruktioner om när, så skrev till dom på 1177 i eftermiddag när jag fick remissen i brevlådan. Såg att dr kryssat i TPOak, så gissar att de vill se om där ligger ngn autoimmunitet bakom det hela om jag läst på rätt?

Stort tack ❤️ ❤️🙏
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-04 11:32:48 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:04:04 följande:

Fick meddelande via 1177 i förrgår att mitt TSH ligger på 4,4(!) och nytt prov måste tas. Vet ej när än, men remiss kommer i brevlådan.Och någon behandling kommer ju såklart inte påbörjas förrän värdet är normalt igen. Rimligt och tacksam för att det tas på allvar. Men chansen för behandling i år sjönk ju drastiskt.. 💔. T4 låg normalt på 15 iallafall, T3 ej taget. Vet ej vad man ska tro om detta, för ett år sedan hade jag typ 1,2 i TSH har jag för mig. Kommer det rätta till sig snabbt, ta tid? Kan det vara kroniskt?

Känner mig så uppgiven på denna resan, kroppen verkar inte mäkta med detta 😢. 

Tack fina du för all omtanke och sympati! 🥰 Det gick ju bra till slut men jag känner hur all oro äter upp mig inifrån och att jag inte hanterar mina rädslor så bra just nu. Och apropå oro, så otroligt jobbigt att ditt TSH-värde skulle ligga så högt helt plötsligt! Men det låter verkligen bra det Eulalia skrev, att det värdet kan förbättras avsevärt på bara några veckor, så det behöver absolut inte vara några konstigheter att det låg högt just nu, även om det är bra att vården tar det på allvar såklart. Jag håller också tummarna för att värdet ska ligga på normal nivå vid nästa provtagning Hjärta Tänker på dig och önskar bara det bästa efter hur mycket du har fått kämpa Hjärta
    Stort stort tack så mycket fina du ❤️❤️ Förstår det med oron! ❤️ Hoppas du kan få njuta lite snart och att den lugnar sig ❤️ Ja jag försöker lugna mig med hennes ord, hoppas att det kan få vara så pass, enbart kortvarigt 🙏. Annars har vi bara ännu en fysisk skada på vår färd.. Får se när vi ska ta nästa provet!
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 17:02:34 följande:
    Stort stort tack så mycket fina du ❤️❤️ Förstår det med oron! ❤️ Hoppas du kan få njuta lite snart och att den lugnar sig ❤️ Ja jag försöker lugna mig med hennes ord, hoppas att det kan få vara så pass, enbart kortvarigt 🙏. Annars har vi bara ännu en fysisk skada på vår färd.. Får se när vi ska ta nästa provet!
    Tusen tack finaste du Hjärta Jag såg att du skrev att du hade kontaktat dem via 1177 så det är ju jättebra! Hoppas att du får svar snart och mer klarhet i allt Hjärta Det är ju verkligen tärande och tungt att gå omkring och bära på oro över vägen framåt, tidplanen och nya hinder, men förhoppningsvis är det här bara ett litet, kortvarigt gupp på vägen och att ni snart är på rätt kurs igen Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-05 11:55:02 följande:
    Tusen tack finaste du Hjärta Jag såg att du skrev att du hade kontaktat dem via 1177 så det är ju jättebra! Hoppas att du får svar snart och mer klarhet i allt Hjärta Det är ju verkligen tärande och tungt att gå omkring och bära på oro över vägen framåt, tidplanen och nya hinder, men förhoppningsvis är det här bara ett litet, kortvarigt gupp på vägen och att ni snart är på rätt kurs igen Hjärta
    Ja och jag har fortfarande inte fått något svar från dom.. Så tog tag i det själv och körde till provtagning i eftermiddags - precis fått provsvaret som visade att det sjunkit till 1,0!! Hjärta Alla värdena var bra, så enormt lättad! Se om man vågar andas ut ngt nu innan det är aktuellt att dra igång i november. Lite skakigt nu efter detta guppet!

Eulalia84: Tack igen för dina lugnande ord! Hjärta
  • Eulalia84
    Mathilda88 skrev 2023-10-05 19:02:27 följande:
    Ja och jag har fortfarande inte fått något svar från dom.. Så tog tag i det själv och körde till provtagning i eftermiddags - precis fått provsvaret som visade att det sjunkit till 1,0!! Hjärta Alla värdena var bra, så enormt lättad! Se om man vågar andas ut ngt nu innan det är aktuellt att dra igång i november. Lite skakigt nu efter detta guppet!

Åh va bra att värdet sjunkit till en bra nivå! Håller tummarna nu att ni får köra på som planerat❤️

Precis som du skrev så är TPOaK att man kollar om man bildar antikroppar mot sköldkörteln. Det är den varianten jag har. Men om det värdet låg bra så har du ju inte det och det är ju jättebra 😊 Eftersom värdet är normalt igen så tyder det ju på att det är något tillfälligt som påverkat. Sköldkörteln har ju stor roll i hormonerna i kroppen så inte så konstigt kanske att det kan bli lite störningar med tanke på stimuleringar och allt annat som den här resan utsätter kroppen för.
  • Eulalia84

Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊

Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅

• Barbrastreisand

Den eviga väntan på bim.. Första gången med ovitrelle för min del, jag brukar börja smygtesta innan men det kan jag ju inte nu. Vilken dag kan man säga att hcg gått ut kroppen ? 

Jag är ovanligt trött också, misstänker biverkning från sprutan.. 

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-05 19:02:27 följande:

Ååh Matilda, vilka glada nyheter!! 👏😍 Vad glad jag blir, så skönt ju att det ligger helt normalt igen! Väldigt bra initiativ igen, istället för att du skulle fortsätta att vänta och oroa dig - nu ser ju förutsättningarna mycket bättre ut inför november! Hjärta Hoppas att du får en fin helg så hörs vi säkert lite mer till veckan 🥰
  • Vickan31
    Eulalia84 skrev 2023-10-06 10:19:17 följande:

Jag fick precis en återbudstid till lämplighetsbedömningen vi måste göra pga att vi behöver donator. Så vi ska till kliniken i nästa vecka och träffa kurator och därefter få en läkartid. Känns skönt att det händer något nu iaf😊

Men nu har jag börjat oroa mig över att de ska hitta ett skäl att inte godkänna oss för donation istället😅

Men wow, vad spännande! Skrattande Den andra goda nyheten här i gruppen idag, och vad skönt att ni nu går ett stort steg framåt! 🥰 Jag kan tänka mig att den nervositeten poppar upp helt utan grund, och det kommer med största sannolikhet att gå hur bra som helst Hjärta Snart är det er tur!
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023