• Jensu

Utredning/insemination/ivf 2023

Hejsan, 

jag tänkte att fler som är igång med utredning eller redan är under behandling för att bli gravida vill joina denna tråd. 

vet att det finns en sjö av dessa trådar men blir tokig på att de flesta är inaktiva🥹😂 

jag och sambo ska träffa läkare på farten i Västerås nu i veckan. Jag har tagit en del blodprover som jag antar att läkare kommer att ge svar på.. 
    vad är det som händer på detta möte, vad diskuterar man mer? Hur snabbt får man börja med behandling? 

• Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-06 18:51:49 följande:
    Tack, jag är så tacksam för det Hjärta
    Ja verkligen, helt otroligt! Läkaren som skickade remissen förväntade sig snarare tid i kanske december men om man ringde och pratade med dom så kanske man kunde få en tid i nov. Känns inte alls möjligt nu. Glömde ringa idag, nytt försök imorgon. Tack så mycket Hjärta
    Ser fram att höra uppdateringen! Hjärta {#emotions_dlg.flower}
    Ja det går bra med nässprayen! Nej inga symtom än alls trots en veckas behandling av 2 veckor totalt, så litegranna orolig såklart för om den verkligen har effekt Oskyldig. Sen berättade mamma att varken hon eller mormor hade särskilt mkt känningar alls av klimakteriet, så kanske därför som jag inte upplever ngt. Sen har jag haft en förkylning gångna veckan, enligt FASS ska det inte påverka upptaget, men ibland har det runnit bak ngt i halsen eller ut genom näsan, så ngn gång har man fått ta en kompletterande spray för säkerhets skull när inte allt hamnar där det ska.. Så ska inte ha blivit för lite tänker och hoppas jag :) 
    Kramar! HjärtaHjärta
    Förstår det, du har ju verkligen mått fruktansvärt dåligt Hjärta Ja men det låter ju bra att ringa idag, jag håller tummarna för att du ska kunna få hjälp snabbare! Skönt att höra att det går bra med nässprayen, det är inte säkert att den brukar ge så mycket symptom heller och som du säger har ju din mamma och mormor inte haft mycket känningar av klimakteriet så Glad Jag är säker på att nässprayen ger effekt även om någon dos då och då skulle rinna fel eller rinna ut. När är det dags för nästa kontroll för att se så att nässprayen gjort sitt? Stor kram! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-11-07 09:59:46 följande:
    Förstår det, du har ju verkligen mått fruktansvärt dåligt Hjärta Ja men det låter ju bra att ringa idag, jag håller tummarna för att du ska kunna få hjälp snabbare! Skönt att höra att det går bra med nässprayen, det är inte säkert att den brukar ge så mycket symptom heller och som du säger har ju din mamma och mormor inte haft mycket känningar av klimakteriet så Glad Jag är säker på att nässprayen ger effekt även om någon dos då och då skulle rinna fel eller rinna ut. När är det dags för nästa kontroll för att se så att nässprayen gjort sitt? Stor kram! Hjärta

Ja fy fasen alltså.. Och inte förväntade man sig att få men/vårdskada på vägen också.. Tack ❤️ Ja hoppas det 🙏. Det är kontroll på onsdag den 15/11 nästa vecka 😊. 

Hur fick det på ditt ultraljud? ❤️

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-08 11:56:55 följande:

Ja fy fasen alltså.. Och inte förväntade man sig att få men/vårdskada på vägen också.. Tack ❤️ Ja hoppas det 🙏. Det är kontroll på onsdag den 15/11 nästa vecka 😊. 

Hur fick det på ditt ultraljud? ❤️

Nu svarar jag här också: tack och lov såg det bra ut på ultraljudet med ett litet pyre som var i precis rätt storlek och med ett hjärta som pickade fint Hjärta Hoppas att det fortsätter så, jag trodde kanske att jag skulle kunna slappna av efter det beskedet men det känns fortfarande tidigt (är i vecka 9 nu, går in i vecka 10 om två dagar). Men det gör man kanske aldrig, slappnar av och slutar oroa sig alltså, när man levt som ofrivilligt barnlös i flera år.

Vad gör de på kontrollen imorgon, kollar så att du är klar med nässprayen och kan börja med sprutorna eller? Glad Känns det okej med smärtorna nu? Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-11-14 10:06:06 följande:
    Nu svarar jag här också: tack och lov såg det bra ut på ultraljudet med ett litet pyre som var i precis rätt storlek och med ett hjärta som pickade fint Hjärta Hoppas att det fortsätter så, jag trodde kanske att jag skulle kunna slappna av efter det beskedet men det känns fortfarande tidigt (är i vecka 9 nu, går in i vecka 10 om två dagar). Men det gör man kanske aldrig, slappnar av och slutar oroa sig alltså, när man levt som ofrivilligt barnlös i flera år.

Vad gör de på kontrollen imorgon, kollar så att du är klar med nässprayen och kan börja med sprutorna eller? Glad Känns det okej med smärtorna nu? Hjärta

Så ljuvligt!! 😍😍 Nej kanske är det så? Efter att ha längtat så länge och varit så svårt, att ångesten är än större att förlora det. För att resan till att eventuellt lyckas igen är lång och väldigt osäker. ❤️ Men hoppas du kan njuta något iallafall 🥰🙏. 

Ja precis, de ska göra VUL och på ngt vis se att nässprayen har stängt ner systemet så att säga. Ska bli intressant att se idag hur de gör och vad de tittat på! Kommer få fortsätta med nässprayen ändå under stimuleringen, men i lägre dos. Så tas istället för Ganirelix - tacksamt med en spruta mindre 😊. 

Synarelan har lindrat smärtorna, känns lite hela tiden - men korta stunder ingenting! Hoppas slippa ett bakslag till som förra veckan (kom från ingenstans) när stimuleringen drar igång 🙏. Annars vet jag fan inte vad jag ska ta mig till 😣. 

• Mathilda88

Har hänt en del sedan senaste inlägget!
    Vi startade upp med Menopuren den 15/11 då allt såg bra ut med nedregleringen. Gjordes totalt 3 VUL som visade 8, 14 resp 16 äggblåsor. De var inte ändå inte oroliga för överstimulering tack o lov. Äggplock igår 30/11 där man fick ut 11 ägg. Idag fick jag besked om att hela 10 st blivit befruktade! Hjärta Återföring imorgon eftermiddag av 2 st ifall där är några som utvecklats likvärdig och inte fragmenterats för illa.

• Mathilda88

2 st likvärdigt fina 2-dagars fick vi tillbaka i lördags! Så inne på ruvardag 3 idag och jag bara njuter av att äntligen fått komma så här långt Hjärta.
    Fick dock besked i eftermiddags att ingen av våra 4 kvarvarande vidareodlade embryon från dag 2 tog sig till frysen. Inte förvånad, men hoppet hade hunnit gro ngt såklart efter deras positiva tongångar i lördags. 

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-12-05 16:44:35 följande:

2 st likvärdigt fina 2-dagars fick vi tillbaka i lördags! Så inne på ruvardag 3 idag och jag bara njuter av att äntligen fått komma så här långt Hjärta.
    Fick dock besked i eftermiddags att ingen av våra 4 kvarvarande vidareodlade embryon från dag 2 tog sig till frysen. Inte förvånad, men hoppet hade hunnit gro ngt såklart efter deras positiva tongångar i lördags. 

Ååh Mathilda, nu är du ruvare!! 😍 Äntligen!! Jag är så otroligt glad att du inte blev överstimulerad och att du i detta nu bär på två små embryon som vi hoppas så mycket på! Hjärta Självklart jättetråkigt att det inte gick att frysa några, men huvudsaken är ju att det blev två fina 2-dagars för nu är du ju närmare än någonsin tidigare! Hur mår du? Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-12-11 09:04:16 följande:
    Ååh Mathilda, nu är du ruvare!! 😍 Äntligen!! Jag är så otroligt glad att du inte blev överstimulerad och att du i detta nu bär på två små embryon som vi hoppas så mycket på! Hjärta Självklart jättetråkigt att det inte gick att frysa några, men huvudsaken är ju att det blev två fina 2-dagars för nu är du ju närmare än någonsin tidigare! Hur mår du? Hjärta
    Ja det känns helt fantastiskt! Hjärta Går och njuter här i min bubbla Hjärta
    Tyvärr var det även denna tredje gång fel uppgifter om embryonas utveckling, denna gången var det nog dock utryckt för att inge mer lugn och hopp under ruvningen. De två jag fick tillbaka var fina Hjärta, sen var där bara en till som delat sig till 4-cellig på dag 2 av de 10 befruktade. Den hade dock större fragment och fragmenterade sig än mer under vidareodlingen. Alla de andra var fragmenterade grad 5 redan till dag 2 alt grad 3 och avstannat i celldelningen, utöver en som uppvisade SER (inte lärt mig vad det innebär än). Så både bättre och sämre resultat på långa protokollet. Men så glad för dessa två man får ruva på nu!! Hjärta
    Testdag den 17/12, så på söndag.
  • Pollt

Åh, Vickan vad roligt!! GRATTIS! Hjärta Hoppas det går bra hela vägen! 

Och Mathilda, vad roligt att du ruvar! Hoppas det går bra! 

Jag har äntligen varit på ett första möte om IVF, så förhoppningsvis börjar vi med ett första försök i slutet av januari! Glad

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023