• Anonym (Så ledsen)

    Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…

    Jag och min sambo väntar vårat första barn nu och det är beräknat i slutet av sommaren. Vi har haft väldigt svårt att bli gravida så förra sommaren bokade vi en resa till denna sommar för oss och hans två barn som han har sedan tidigare vv. 


    Det blev en ganska dyr resa på 50k som vi verkligen kämpat för att spara till. Vi tog dock ombokningsskydd för säkerhetsskull. 


    Nu är det så att jag verkligen inte vågar åka när jag är i vecka 31-32. Försäkring täcker inte ens då och även om den gjort det så känner jag mig inte alls trygg med att åka. Har haft sån enorm ångest för detta och när jag tar upp det så får jag väl mest höra att barnen kommer bli så ledsna för att vi ska boka om osv. Får mest skuld lagd över mig och väldigt lite empati från min sambo

    Jag förstår såklart att de inte blir glada, men jag resonerade väl mer så att det inte är jordens undergång och vi kommer ju åka bara att det blir framflyttat till nästa år när alla kan följa med istället. Det tror min sambo kommer göra barnen förkrossade och jag känner att jag istället får en stämpel som empatilös när jag känner och anser att det är något som barn faktiskt får acceptera, och att dom kommer över det. Barnen är 8 och 12 så inte pyttesmå så man inte kan förklara. Är det bara jag som tänker såhär för att jag inte har exakt samma relation som han till dom? Jag tror jag hade resonerat likadant om det var mina egna barn.. Men det är ofta såhär, att han är extremt rädd för att göra dom ledsna på ett sätt som begränsar oss vuxna från att ta beslut vi egen skulle behöva göra? 


    Hur som helst slutade det hela med att jag sa att han får väl åka själv och ta med sin pappa eller någon istället. För jag orkar inte ?förstöra? bara för att jag är den som bär barnet så får jag väl stanna hemma. Då säger han att ja men då måste vi bjuda pappa.. varpå jag säger hellre det än att åka och ha ångest. ?Jaa jag är också orolig faktiskt om du skulle åka? säger han då så helt plötsligt var inte min känsla överdriven men som vanligt går ändå barnens känslor över min och ofödda bebis säkerhet? 


    Så nu sitter jag här och ska betala för en resa som min sambo och hans pappa och hans barn ska åka på. Och jag ska stanna hemma ensam.. Känns så jävla fel bara men kanske är jag som är egoistisk? Han kunde väl åtminstone sagt att vi kunde åka på spa veckan efter, eller att han kanske kunde betala lite mer av resan från sitt spar nu när jag inte kan följa med? Någon typ av plåster på såren?? Men känns mer som jag är straffad nu och allt som spelar roll är att hans barn ska få åka utomlands JUST i år? usch jag är så jäkla bitter och ledsen just nu. Överreagerar jag? Eller har jag rätt o va ledsen för detta ens🥺

  • Svar på tråden Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…
  • ElPralin

    Jag tänker som en annan i tråden att man får ju inte åka när man är över en viss vecka. Men iaf. Att han åker själv med barnen hade jag ju accepterat även om jag också skulle bli väldigt besviken då det är en resa som vi alla skulle göra ihop. Men om han nu inte vill skjuta på den får han väl betala den själv? Jag hade sagt att det är mycket pengar för mig att skänka bort på något som jag själv hade velat följa med på, men av förklariga skäl inte kan nu. Säg att du vill spara din del av för att ha till nästa år så att du kan åka på något eget.

  • Anonym (Så ledsen)
    Anonym (Flygplan) skrev 2023-02-19 13:40:05 följande:

    Först grattis!
    Det finns en masa frågetecken?
    Når och vart skulle ni åka.
    Varför kan ni inte tidigarelägga resan! Medelhavet i Maj månad tex.
    Hur jobbigt tror du inte det skulle vara för er att resa med en tiomånadersbaby .


    Tack!! 


    Vi skulle till Grekland, 17e juni. Han och barnets mamma vill inte att man åker på skoltid. Dom är väldigt noga med det så tidigast vi kan åka är andra veckan sommarlovet då som vi bokat. 


    Jag tror inte det skulle va superlätt men ändå bättre än gravid. Egentligen tycker jag väl det bästa är om dom bara åker nu men hade önskat att han tog lite större ekonomiskt ansvar för resan då. Men problemet är ju dels att vi har delad ekonomi och då skulle han behöva plocka ut massa pengar från spar och vill inte sätta han i den sitsen heller.. nä vet inte ärligt talat Jag är väl bara ledsen för att det blev som det blev. Men överreagerar säkert pga gravidhormoner

  • Anonym (Så ledsen)
    MammaTillFyraHoppasJag skrev 2023-02-19 13:50:27 följande:

    Hej!
    Jag kan bara tala utifrån mig själv. Jag hade blivit väldigt besviken på min sambo om han inte hade ombokat redan, för antingen kan hela familjen åka med eller så ombokar man. Men samtidigt förstår jag din sambo att han är varannan vecka förälder med all skit det innebär, man vill glädja barnen? Var ni båda helt överens om att ni skulle omboka om du blev gravid (när ni köpte resan)? Svårt läge. Jag hade heller aldrig åkt på semester efter vecka 27-28, har själv drabbats av gravidsjukdom i v.28 där jag nästan avled, det var på håret? Det låter som den springande punkten för dig är att du känt dig pressad att låta han åka med barnen, för att inte bli the bad guy . och att du dessutom får betala halva kalaset, medan hans pappa nu får en gratis resa. Mitt bästa råd är att väga fördelar och nackdelar mot varandra med att ta denna fighten.
    vilka är fördelarna? Vilka är nackdelarna?
    Hur resonerar din sambo i denna konflikten tror du?

    som sagt kan jag bara tala utifrån mig själv: jag hade lagt på största kärleksfulla leendet och sagt ?självklart ska ni åka älskling, kul att du och barnen och din pappa får en oförglömlig tid tillsammans, det är ni värda allihop? för att:

    - inte riskera ett relation
    - inte riskera att han inte vill ha barn med dig igen (tänk om du får sent missfall tex)
    - inte va den ?elaka styvmodern?
    - få fett med pluspoäng i anhörigas ögon
    - ge er relation en osjälvisk push i mer kärleksfull riktning 

    MEN jag jag har råd att göra så, du kanske inte har de ekonomiska möjligheterna. 


    du har dina svar inom ditt hjärta, lyssna inåt! 💗
    lycka till!


    Tack för ett fint svar med både tips och förståelse för både min och hans situation! 


    Det vi bestämde var att om jag mot förmodan blir gravid så får vi se hur nära inpå det blir och hur det känns. Nu har jag landat i att jag är för rädd för att åka och han tycker väl själv det är på gränsen. Problemet är att när jag tagit upp om min ångest inför resan så har han sagt saker som ?Gud vad otaggad du låter på resan? så jag fått försvara mig. Det känns som att han tycker och tror att jag inte VILL åka. Det var jag som pusha på att boka resan och att vi skulle hinna spara osv. Så jag ville verkligen, men nu är jag gravid och har någon annan än mig själv o tänka på, plus att vi kan få stora ekonomiska svårigheter om jag väljer att åka och förlossningen skulle starta på bortaplan. Det verkar han liksom inte ens tänka på för han är blind av tanken på att barnen ska bli så ledsna.. 

    Jag kände att antingen så kommer jag få höra att jag sabba resan och krossade barnens hjärta osv eller så pushar jag att dom ska åka själv. Att jag valde att säga att jag tycker dom ska åka och ta med farfar är ju för att jag vill vara snäll. Och av dom anledningar som du sa, inte skapa tjafs, bibehållen god relation och det bästa för flest personer i sammanhanget. Jag är nog mest bitter över att det inte direkt var något som han verkar se som storsiny av mig och uppskatta. Hade det varit tvärtom hade Jag känt ?Gud vad stort av henne att göra såhär? och vilja ge något tillbaka kanske säga att vi åker på spa du och jag veckan efter.. men kändes som att då var han nöjd och fick som han ville men jag förväntades snarare göra så? 


    Jag tror han tänker mest på att så länge barnen inte blir ledsna så är de lugnt. Han tänker ibland inte på att jag inte är deras biologiska förälder och inte kan förväntas känna och agera precis som en bioförälder.

  • SunnyP
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-02-19 13:40:37 följande:
    Får du ens flyga i v 31-32? Många flygbolag tillåter inte att man flyger de två sista månaderna i graviditeten.

    oavsett om du sagt att de ska åka ändå så tycker jag att du ska säga att du ångrat dig. Att du vill att ni skjuter upp resan. Han visste att det här kunde hända, det var ju därför ni skaffade avbokningsskydd. Och att han inte skyller på dig när han meddelar barnen.
    Standard är att man får flyga till 35 fulla veckor i en okomplicerad graviditet, även långdistansflygning men sen finns det så klart lite olika regler hos olika bolag också. Jag har nyligen flugit i vecka 33 (14h resa) så jag har ganska bra koll på vad som gäller nu. Det enda är att man brukar behöva ett läkat eller barnmorskeintyg efter 32 fulla veckor.
  • MammaTillFyraHoppasJag

    Förstår att du är besviken på att han inte ser din uppoffring: han behöver varken omboka resan eller betala fullpris för den Och visar ingen direkt förståelse för varken din situation eller din uppoffring. Som sagt så hade jag själv varit grymt besviken på min sambo om han gjorde så mot mig. Med facit i hand borde ni aldrig ha berättat för barnen om resan förrän ni visste om det skulle bli av eller ej, för att undvika besvikna barn. Men man lär sig av sina misstag, ibland den hårda vägen. Det är lätt att va efterklok. 


    Som du själv säger så tror jag inte att din sambo, likt många andra män, förstår riskerna med att åka på semester när man är gravid. Därav hans brist på inlevelse och förståelse, samt hans irritation. 


    Det känns som om att du har ett behov av att ändå få till ett bra men konfliktfritt samtal med din sambo.
    kanske kan du laga en god middag till honom när ni har barnfri vecka och säga något liknande likt ?Jag vill bara säga att jag tror att det är jättebra för dig och barnen att göra den här resan ihop, bra att ni får minnen för livet ihop, speciellt innan vi får en liten till i familjen, att de får pappa-tid med dig. Hoppas ni får det jättemysigt?  och sen skoja lite med att ?Men du är BANNEMIG skyldig mig en sol-semester sen! Jag och lille bebis ser fram emot en hela-familjen semester, det får du fixa hjärtat!? Med glimten i ögat. 

    Det bli en pik liksom. Fast inlindad. Med glimt i ögat. 


    Blir det en konflikt ändå så kanske det är lika bra att vädra åsikterna. Gör det som känns bäst för dig själv 💗

  • Anonym (Skeptisk)

    Ursäkta ts men nej, man slänger inte bort 50k bara hur som helst för att du råkat bli gravid. Ombokningsskydd, visst, men hur långt fram i tiden får man boka om då, till nästa sommar när du och den minsta också kan följa med? Eller kan man avboka din del av resan helt, så du får tillbaka pengarna? Annars får du nog ta den smällen tyvärr. Och killens barn ska väl inte heller straffas för att du är gravid, de har blivit lovade en trevlig resa, och det hade man väl kunnat hålla för sig själv tills det närmar sig avfärd men nu är det gjort. Om du vill att killen ska ta med dig på spa eller något så säg det till honom!

  • Anonym (Ugh)

    Kan det vara så att han har dåligt samvete gentemot sina barn att han Skaffar ett till barn med någon annan än deras mamma? Att han känner att han sviker dom?

    Har du påmint honom att han sa att ni fick lösa det om ni blev gravida och att det var av just den anledningen som ni tog ombokningsskydd? Det är ju hans barn i magen också så han borde ju tänka på det barnet också och inte endast på de andra barnen. Tycker att han borde förklara för barnen att resan blir av som planerat , bara lite senare än tänkt och att ni om ombokar resan.

    Men frågan är ju när du känner dig redo att resa med barnet för det är inte att rekommendera att reda med väldigt små barn. Förstår inte varför du föreslog att hans pappa skulle åka istället om du inte faktiskt tycker det. 

  • Yllop

    Sambon har hamnat i en omöjlig situation, oavsett hur han gör kommer han göra någon eller några besvikna.
    Låt honom åka på semester med barnen annars är det lätt hänt att du blir den elaka styvmodern.
    Ts är vuxen och kan förhoppningsvis hantera en besvikelse bättre än barn.

  • Anonym (T)
    Anonym (Så ledsen) skrev 2023-02-19 13:28:09 följande:

    Hur menar du pratar med min sambo? Du verkar tycka det var idiotiskt att skaffa barn så då förklara jag varför det blev som det blev och nej man skyddar sig inte när man försökt i flera år OCH kommit överens med den andra parten i graviditeten att OM man blir gravid så löser man det. En gemensam överenskommelse vi hade som jag plötsligt får all skit för. Suck! 


    Har inte nämnt min sambos känslor för mig någonstans? Hur har jag pressat han känslomässigt?


    Ja för vissa är det ?bara en resa?.  För mig är det en otroligt dyr resa. Är inte själva resan det handlar om utan priset. Inte så att vi kommer kunna åka igen nästa år ?bara?.. Alla har olika ekonomiska förutsättningar, glöm inte det. 


    Du förväxlar mig med en annan person i tråden. Jag har inte skrivit något av det du anklagar mig för. 


    Jag skrev ett resonerande inlägg och du svarar att jag kanske tycker att du ska abortera ett mirakel. Du håller en onödigt hög dramanivå i dina inlägg och bygger halmgubbar och jag undrar om du pratar så med din sambo. 

    Att ställa dig själv mot sambons barn är själva definitionen av att pressa någon känslomässigt.

    Först skriver du att du är bitter för att barnens känslor går före dina och nu skriver du att det bara handlar om pengarna. Det verkar som om du vill hitta skäl att känna dig försummad.


    Jag förstår att du blev besviken och att det känns tråkigt att de åker utan dig men du får det att handla om bekräftelse och att din sambo inte bryr sig om dig. Du gör bara dig själv illa med sådana tolkningar.

    Du gör samma sak i tråden. Om någon inte håller med dig så är det för att de tycker att det var idiotiskt av dig att bli gravid och att du borde abortera barnet när ingen har skrivit något sådant. Du måste sluta tolka in illvilliga avsikter när det inte finns några. 


     

  • Anonym (Rättvisa)

    Tycker det är självklart att om farfar ska med på resan får han stå för en rätt stor del av kostnaden. Du ska egentligen inte lägga nånting på en resa du inte ska med på.

Svar på tråden Jag vill inte resa utomlands gravid så nu åker dom utan mig…