• Anonym (O)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

• Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 10:57:21 följande:
    Precis det jag försökt få fram...., tack!
    Varsågod! Skäms. Jag kom bara att tänka på det nu när ni skrev om motiv.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (jasså)
    Freddie K skrev 2023-03-03 11:03:47 följande:
    Varsågod! Skäms. Jag kom bara att tänka på det nu när ni skrev om motiv.
    Jag tycker det är så märkligt att det läggs så mycket fokus på anledningar till otrohet när det i slutändan ändå kokar ner till en och samma sak.

1) Den som var otrogen visste mycket väl vad det skulle innebära för sin partner och relationen men valde det ändå.

2) Precis som alla människor inte har ihjäl andra när de blir arga så är inte alla människor otrogna när de blir frestade eller är missnöjda med sin relation, alltså går det inte att påstå att otrohet beror på situation för då skulle ju alla som hamnar i en liknande situation göra likadant, det som avgör hur man agerar är personlighet och värderingar.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 11:15:46 följande:
    Jag tycker det är så märkligt att det läggs så mycket fokus på anledningar till otrohet när det i slutändan ändå kokar ner till en och samma sak.

1) Den som var otrogen visste mycket väl vad det skulle innebära för sin partner och relationen men valde det ändå.

2) Precis som alla människor inte har ihjäl andra när de blir arga så är inte alla människor otrogna när de blir frestade eller är missnöjda med sin relation, alltså går det inte att påstå att otrohet beror på situation för då skulle ju alla som hamnar i en liknande situation göra likadant, det som avgör hur man agerar är personlighet och värderingar.
    Jag håller med. Det är ju inte alla som är otrogna, även om de får chansen till det och som du säger så handlar det ju bara om en sak. Motiv är i detta fall, enligt mig, onödigt, för är man otrogen så är man ju det oavsett motiv. 
  • Anonym (Ui)

Skilja sig från en underbar (men inte perfekt) man?? Nä du, det anser jag ännu mer vansinnigt. 

Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 10:20:30 följande:
    Varför gör du det till ett val mellan celibat och otrohet ungefär som att de är de enda alternativ som finns när det faktiskt finns andra alternativ, som tex att skilja sig?

Som sagt, jag tycker vuxna människor borde kunna bete sig civiliserat även när de är svårt. Men vissa verkar tycka att så fort det blir svårt så är det grönt att bete sig som svin. Vem som helst kan bete sig civiliserat när allt flyter på, det är när det blir svårt som man verkligen visar vad man går för.
  • Anonym (fredag)

bästa är ju att ha en toffel hemma som jobbar ihop pengar, och ett vilddjur i sängen

tyvärr är vilddjuren oftast värdelösa när det gäller jobb och pengar. 

Lösningen är gift med duktig toffel och knulla med vilddjuret. Mmm nu är det ju snart fredagkväll Solig

• Anonym (jasså)
    Anonym (Ui) skrev 2023-03-03 11:39:07 följande:

Skilja sig från en underbar (men inte perfekt) man?? Nä du, det anser jag ännu mer vansinnigt. 

Oavsett om du tycker det är vansinnigt så var det ju ett val så det stod ju inte mellan celibat eller trohet, det stod mellan celibat och ett antal olika val men du valde otrohet.

Jag tycker att såra och förnedra någon man påstår sig älska är vansinnigt.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 12:02:23 följande:
    Oavsett om du tycker det är vansinnigt så var det ju ett val så det stod ju inte mellan celibat eller trohet, det stod mellan celibat och ett antal olika val men du valde otrohet.

Jag tycker att såra och förnedra någon man påstår sig älska är vansinnigt.
    Jag håller med. Man sårar inte den man älskar, för varför skulle man vilja den man älskar något ont?
  • Jim84
    Freddie K skrev 2023-03-03 10:48:41 följande:

Det här med motiv är intressant, tycker jag. Har man ihjäl någon så kvittar ju motivet i den bemärkelsen att personen är ju död oavsett motiv, sen kanske motivet spelar roll i andra sammanhang, men att till exempel säga att det var för en god sak eller så tar ju inte bort det faktum att personen likväl är död. Just saying.

På vilket sätt är otrohet jämförbart med att ta livet av någon tänker du?

Det förra är, mig veterligen, inte ett brott. Därutöver är det relativt; Vad två parter uppfattar som otrohet varierar sinsemellan och kan därutöver variera för en person över tid. För någon är det otrohet att vara kontaktsökande med någon efter ett par glas, för en annan går gränsen vid samlag. Att ta livet av någon är en absolut handling som inte lämnar något utrymme för den drabbade att bedöma och reagera.
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:15:12 följande:
    På vilket sätt är otrohet jämförbart med att ta livet av någon tänker du?

Det förra är, mig veterligen, inte ett brott. Därutöver är det relativt; Vad två parter uppfattar som otrohet varierar sinsemellan och kan därutöver variera för en person över tid. För någon är det otrohet att vara kontaktsökande med någon efter ett par glas, för en annan går gränsen vid samlag. Att ta livet av någon är en absolut handling som inte lämnar något utrymme för den drabbade att bedöma och reagera.
    Jag tog det bara som ett exempel. Det jag ville ha sagt var att otrohet, enligt mig, inte går att ursäkta.
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner