• Anonym (O)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

• Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:27:40 följande:
    Det kan man ju tycka (och vem gör inte det egentligen?). Men verkligheten - och skälen till att människor agerar på olika sätt - är mer komplicerade än att den fogar sig efter ditt moraliska imperativ.

Sedan tycker jag inte att svårigheter (i relationer) ger ?grönt att bete sig som svin?. Återigen - vem anser det liksom? Allt jag menar bara att otrohet inte nödvändigtvis innebär att den otrogna inte älskar den som bedras. Många som är otrogna ångrar sig och förbannar sitt bekräftelsebehov, sin bristande impulskontroll (t ex till följd av alkoholintag). Det handlar varken ett försvar för otrogna eller ett argument för otrohet.

Har du grund i några personliga erfarenheter i ämnet eller är det bara tankekonstruktioner?
    Nja, verkligheten är ju komplicerad för alla, men alla beter sig inte som svin. Och om man nu har en trasig moralkompass så kan man ju inte skylla det på livet och omständigheter.

Vem tror att det är grönt att bete sig som ett svin när det blir svårt? Tja, alla som skyller sin otrohet på relationen, sin partner, omständigheter, ödet, etc, etc... allt som pekar bort ifrån dem själva... och det verkar ju vara rätt många om inte majoriteten?

Jag tror faktiskt att det är väldigt få av dem som varit otrogna som ångrar sin otrohet, vad de oftast ångrar är att de blev påkomna och fick konsekvenser inte otroheten i sig. För hur kommer det sig att man sällan ångrar sig innan man blev påkommen?
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 15:14:41 följande:
    Det låter som att du har en bra pitch till ett bokförlag där :)
    Tack! . Hade jag haft ork och tid så hade jag skrivit den själv, men jag har så mycket annat på min tallrik. Jag är faktiskt en författare. . Har själv givit ut några noveller på ett bokförlag på nätet. Mest för skojs skull, men ändå. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 15:13:55 följande:

Jag tycker ingenting om saken i allmänhet.

I allmänhet har jag ingenting att göra med hur folk väljer att gå vidare efter otrohet så varför skulle jag ha en allmän åsikt om det? Alla har olika motiv och bevekelsegrunder och otrohet är inget brott (i vår del av världen). Med det sagt kan jag ju ha starka åsikter om specifika fall där jag anser mig ha fog för omdöme. Om t ex någon i min närhet varit otrogen eller utsatts för otrohet.

Om man älskar någon som man bedrar har man förmodligen begått ett misstag. Om bedragaren ber om ursäkt, den bedragna godtar, relationen håller och båda är glada och nöjda så kan jag verkligen inte se några problem.

Jag har själv blivit bedragen och det önskar jag ingen. Det gjorde så ont så därför är jag så starkt emot otrohet vad motiven än kan vara.
  • Mimosa86
    Freddie K skrev 2023-03-03 11:18:08 följande:
    Jag håller med. Det är ju inte alla som är otrogna, även om de får chansen till det och som du säger så handlar det ju bara om en sak. Motiv är i detta fall, enligt mig, onödigt, för är man otrogen så är man ju det oavsett motiv. 

Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?

Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta  fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.

• Freddie K

Om man joddlar i fel grotta, så att säga och man blir påkommen, då skäms man nog, men blir man inte påkommen så kan man ju hålla på hur länge som helst.

• Freddie K
    Mimosa86 skrev 2023-03-03 15:22:21 följande:

Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?

Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta  fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.

Jo, klart man kan göra misstag, men jag tycker ändå inte att otrohet ska vara ett av de, men det är som sagt mina personliga åsikter och folk får tycka vad de vill. .
  • Xenia
    Anonym (O) skrev 2023-02-28 00:08:10 följande:
    är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

Nej, jag håller inte med ett sånt svartvitt tänkande. Det är ju skillnad på ett tillfälligt snedsteg eller om man haft ett förhållande med en annan under lång tid eller systematiskt är otrogen.

I de två senare fallen så anser jag att man iaf älskar sig själv mera än sin partner (och sina barn om man har det) alt älskar en annan mer än sin partner men är för rädd för att berätta det och bryta upp.

En det tycker inte heller att otrohet är en sådan big deal, men då bör ju båda tycka likadant.
  • Freddie K

Det känns som att vi har delat upp oss i två läger här. Fast jag anser att ingen kan säga att den ena eller den andra sidan har rätt. Känner man på ett visst sätt så har man ju rätt. Vem är då jag att komma och säga att den har fel? Alla tycker vi olika och det är bra.

• Freddie K
    Xenia skrev 2023-03-03 15:38:10 följande:
    Nej, jag håller inte med ett sånt svartvitt tänkande. Det är ju skillnad på ett tillfälligt snedsteg eller om man haft ett förhållande med en annan under lång tid eller systematiskt är otrogen.

I de två senare fallen så anser jag att man iaf älskar sig själv mera än sin partner (och sina barn om man har det) alt älskar en annan mer än sin partner men är för rädd för att berätta det och bryta upp.

En det tycker inte heller att otrohet är en sådan big deal, men då bör ju båda tycka likadant.
    Jag kanske läste in det fel nu, men menar du att om båda inte tycker att otrohet är något att bråka om så är det rätt att vara otrogen, så länge som båda är ok med det? Dum fråga kanske, men.
  • Anonym (M)
    Freddie K skrev 2023-03-03 15:43:21 följande:

Det känns som att vi har delat upp oss i två läger här. Fast jag anser att ingen kan säga att den ena eller den andra sidan har rätt. Känner man på ett visst sätt så har man ju rätt. Vem är då jag att komma och säga att den har fel? Alla tycker vi olika och det är bra.

Om den otrogne älskar sin partner kan väl bara den personen svara på.
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner