Jim84 skrev 2023-03-03 14:27:40 följande:
Det kan man ju tycka (och vem gör inte det egentligen?). Men verkligheten - och skälen till att människor agerar på olika sätt - är mer komplicerade än att den fogar sig efter ditt moraliska imperativ.
Sedan tycker jag inte att svårigheter (i relationer) ger ?grönt att bete sig som svin?. Återigen - vem anser det liksom? Allt jag menar bara att otrohet inte nödvändigtvis innebär att den otrogna inte älskar den som bedras. Många som är otrogna ångrar sig och förbannar sitt bekräftelsebehov, sin bristande impulskontroll (t ex till följd av alkoholintag). Det handlar varken ett försvar för otrogna eller ett argument för otrohet.
Har du grund i några personliga erfarenheter i ämnet eller är det bara tankekonstruktioner?
Nja, verkligheten är ju komplicerad för alla, men alla beter sig inte som svin. Och om man nu har en trasig moralkompass så kan man ju inte skylla det på livet och omständigheter.
Vem tror att det är grönt att bete sig som ett svin när det blir svårt? Tja, alla som skyller sin otrohet på relationen, sin partner, omständigheter, ödet, etc, etc... allt som pekar bort ifrån dem själva... och det verkar ju vara rätt många om inte majoriteten?
Jag tror faktiskt att det är väldigt få av dem som varit otrogna som ångrar sin otrohet, vad de oftast ångrar är att de blev påkomna och fick konsekvenser inte otroheten i sig. För hur kommer det sig att man sällan ångrar sig innan man blev påkommen?