Mimosa86 skrev 2023-03-03 15:22:21 följande:
Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?
Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.
om jag fick välja mellan att någon är otrogen eller en örfil så tar jag det senare men trotts att det hypotetiskt skulle vara betydligt större risk under berusning och i stundens hetta så är det antagligen betydligt lägre risk.
är lite också småfilosofisk men man "råkar" inte göra lindrigare "misstag"
"
är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?"
Jepp, men det betyder inte att du måste slänga ut din man, att inte kräva det blir väl som att ge frikort