• Anonym (O)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

• Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner
  • Freddie K

Dessutom, i vissa länder är otrohet ett brott som bestraffas med döden.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Jim84
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 10:20:30 följande:
    Som sagt, jag tycker vuxna människor borde kunna bete sig civiliserat även när de är svårt. Men vissa verkar tycka att så fort det blir svårt så är det grönt att bete sig som svin. Vem som helst kan bete sig civiliserat när allt flyter på, det är när det blir svårt som man verkligen visar vad man går för.
    Det kan man ju tycka (och vem gör inte det egentligen?). Men verkligheten - och skälen till att människor agerar på olika sätt - är mer komplicerade än att den fogar sig efter ditt moraliska imperativ.

Sedan tycker jag inte att svårigheter (i relationer) ger ?grönt att bete sig som svin?. Återigen - vem anser det liksom? Allt jag menar bara att otrohet inte nödvändigtvis innebär att den otrogna inte älskar den som bedras. Många som är otrogna ångrar sig och förbannar sitt bekräftelsebehov, sin bristande impulskontroll (t ex till följd av alkoholintag). Det handlar varken ett försvar för otrogna eller ett argument för otrohet.

Har du grund i några personliga erfarenheter i ämnet eller är det bara tankekonstruktioner?
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:27:40 följande:
    Det kan man ju tycka (och vem gör inte det egentligen?). Men verkligheten - och skälen till att människor agerar på olika sätt - är mer komplicerade än att den fogar sig efter ditt moraliska imperativ.

Sedan tycker jag inte att svårigheter (i relationer) ger ?grönt att bete sig som svin?. Återigen - vem anser det liksom? Allt jag menar bara att otrohet inte nödvändigtvis innebär att den otrogna inte älskar den som bedras. Många som är otrogna ångrar sig och förbannar sitt bekräftelsebehov, sin bristande impulskontroll (t ex till följd av alkoholintag). Det handlar varken ett försvar för otrogna eller ett argument för otrohet.

Har du grund i några personliga erfarenheter i ämnet eller är det bara tankekonstruktioner?
    Jag tycker i alla fall att om man är otrogen så älskar man inte den personen, men det är mina personliga åsikter. Alla tycker vi annorlunda.

Har du inte hört om att kvinnor har blivit stenade till exempel för att de har varit otrogna? Det kanske inte är så vanligt längre dock.
  • Jim84
    Freddie K skrev 2023-03-03 14:18:12 följande:

Dessutom, i vissa länder är otrohet ett brott som bestraffas med döden.

Vad vill du ha sagt med det? För jag antar att du inte tycker det är bra. Finns många sjuka lagar runt om i världen.

Att otrohet inte går att ursäkta för dig är en sak. Finns lika lite att hävda gentemot det påståendet som att jag inte tycker om att äta inälvsmat. Men i övrigt ursäktas otrogna - och folk som beter sig illa på olika sätt - hela tiden.
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:32:17 följande:
    Vad vill du ha sagt med det? För jag antar att du inte tycker det är bra. Finns många sjuka lagar runt om i världen.

Att otrohet inte går att ursäkta för dig är en sak. Finns lika lite att hävda gentemot det påståendet som att jag inte tycker om att äta inälvsmat. Men i övrigt ursäktas otrogna - och folk som beter sig illa på olika sätt - hela tiden.
    Nej, jag tycker inte det är bra, men jag ville bara påpeka det efter ditt uttalande om att otrohet inte är ett brott. I vissa länder är det faktiskt det. Jag vet att det inte går att likställa med att döda någon, i alla fall inte i Sverige.

Jo, det har du en poäng i att de gör. Jag tycker det är fel att otrogna ursäktas. Återigen personliga åsikter.
  • Jim84
    Freddie K skrev 2023-03-03 14:30:10 följande:
    Har du inte hört om att kvinnor har blivit stenade till exempel för att de har varit otrogna? Det kanske inte är så vanligt längre dock.
    Absolut, men jag ser inte vad talibanska eller whahabitiska lagar har att tillföra i sammanhanget. I Skottland är det olagligt att inte låna toaletten till en främling, i Milano måste du alltid le (förutom på begravningar och sjukhus) för att ta några exempel på skruvade lagar :)
  • Freddie K
    Jim84 skrev 2023-03-03 14:38:01 följande:
    Absolut, men jag ser inte vad talibanska eller whahabitiska lagar har att tillföra i sammanhanget. I Skottland är det olagligt att inte låna toaletten till en främling, i Milano måste du alltid le (förutom på begravningar och sjukhus) för att ta några exempel på skruvade lagar :)
    Jo, jag håller med om att vissa lagar är skruvade. I Sverige vet jag till exempel en lag från 1800-talet att det var förbjudet att sparka på en burk tre gånger. Den lagen har funnits. Vissa länder borde uppdatera sina lagar, men alla gör inte det.
  • Freddie K

Förresten, någon borde skriva en bok om skruvade lagar. Den boken hade jag läst i alla fall! .

• Jim84
    Freddie K skrev 2023-03-03 14:36:06 följande:
    Jag tycker det är fel att otrogna ursäktas. Återigen personliga åsikter.

Jag tycker ingenting om saken i allmänhet.

I allmänhet har jag ingenting att göra med hur folk väljer att gå vidare efter otrohet så varför skulle jag ha en allmän åsikt om det? Alla har olika motiv och bevekelsegrunder och otrohet är inget brott (i vår del av världen). Med det sagt kan jag ju ha starka åsikter om specifika fall där jag anser mig ha fog för omdöme. Om t ex någon i min närhet varit otrogen eller utsatts för otrohet.

Om man älskar någon som man bedrar har man förmodligen begått ett misstag. Om bedragaren ber om ursäkt, den bedragna godtar, relationen håller och båda är glada och nöjda så kan jag verkligen inte se några problem.

• Jim84
    Freddie K skrev 2023-03-03 14:45:05 följande:

Förresten, någon borde skriva en bok om skruvade lagar. Den boken hade jag läst i alla fall! .

Det låter som att du har en bra pitch till ett bokförlag där :)
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner