• Anonym (O)

är man otrogen så älskar man inte sin partner

Håller ni med om det? Om inte? varför? Om ja, berätta gärna varför.
    Jag anser inte att man älskar personen om man väljer att vara otrogen. Har man redan den bästa som man älskar och är kär i så finns det väl ingen anledning att vara otrogen eller?

• Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:10:18 följande:
    Så om den som varit otrogen lägger korten på bordet av egen vilja, dvs utan att ha blivit påkommen eller pressad att erkänna, så är otroheten inget problem?
    Det är fortfarande ett problem för personen har trotts allt ljugit och svikit, MEN det gör det betydligt lättare att förlåta personen för personen har ju iaf visat någon slags ärlighet och vilja att ta ansvar för sina "misstag". Eller hur?
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:16:17 följande:
    Ett vanligt misstag många gör när man lägger fram fiktiva scenarier är att man missar att i ett fiktivt scenarion så sätter man själv alla villkoren och fakta. I mimosas exempel satte hon ju själv gränserna för sin partners otrohet, att han bara legat med en annan tjej och aldrig kommer göra det igen... det kan hon utgå ifrån är sant eftersom hon själv satt det så.

Men i verkligheten är det ju inte så, du vet inte om din partner har legat med 1 annan person eller 20 och om personen kommer ligga med 20 till senare eller ej, det enda du har att utgå ifrån är vad personen säger, men personen har ju sagt att hen skulle vara trogen och det stämde ju uppenbarligen inte så hur vet man att det personen säger nu är sant?
    Jag har fått höra att en gång otrogen, alltid otrogen. Det stämmer in på vissa i alla fall och har man varit otrogen så kan man ju inte ta tillbaka det.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:10:18 följande:
    Så om den som varit otrogen lägger korten på bordet av egen vilja, dvs utan att ha blivit påkommen eller pressad att erkänna, så är otroheten inget problem?
    Fast är det verkligen så komplicerat?

Om en polare blåser dig på 10k, i vilka av dessa två scenarier skulle du ha lättare att fortsätta vara kompis med personen:

1) Personen säger inte ett dugg om att han snott 10k och fortsätter umgås med dig som ingenting hänt och ger dig ingen chans att förhålla dig till det och själv välja om du vill fortsätta vara kompis med personen

2) Personen berättar för dig att han snott 10k och ger dig en chans att förhålla dig till det och själv välja om du vill fortsätta relationen?
  • Jim84
    Mimosa86 skrev 2023-03-03 15:22:21 följande:

Men en hypotetisk fråga, är det rimligt att kräva att man ett helt långt liv tillsammans inte ska kunna göra misstag?

Jag har varit tillsammans med min man halva mitt liv nu. Aldrig varit otrogen någon av oss (hoppas jag :) ) men om han skulle komma hem efter en konf och berätta att han under berusning och i stundens hetta  fick ihop det med en tjej.. en dum engångsgrej? är det verkligen hela världen? Såklart hade jag blivit jätteledsen men samtidigt, vi ska leva ett helt liv tillsammans, kanske 40 år till. Är det rimlig att ha en förväntan på att inga misstag kan ske under resans gång? Jag vet inte. sitter här och är lite småfilosofisk denna fredag eftermiddag :) men tycker diskussionen om otrohet ofta blir så svart på vitt. Trogen - bra. Otrogen- svin.

Jag tycker du ställer rimliga frågor.

En stark relation bygger för mig på tillit OCH förmågan att förlåta och gå vidare. Inom gränser naturligtvis. De gränserna vet man inte var de går förrän man hamnar i en relationskris (exempelvis genom uppdagad otrohet).

Har själv en partner sedan mer än 10 år och vi har barn ihop. Mig veterligen har hon aldrig varit otrogen (inte jag heller för den delen). Skulle det ske och om det var ett misstag så hoppas jag att jag skulle kunna förlåta henne eftersom jag älskar och vill leva tillsammans med henne. Men det vet man ju som sagt inte förrän och om det händer.

• Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:08:57 följande:
    Fast vad spelar det för roll om min partner älskar mig eller inte om personen ändå inte är trogen?

ok min partner älskar mig men är otrogen... eller.... ok min partner älskar inte mig och är otrogen... i båda fallen är ju personen inte trogen och går inte att lita på så vad spelar det då för roll?
    Det spelar roll för att det är vad TS frågar, frågan var inte om det går att lita på en otrogen partner som älskar en.
  • Anonym (jasså)
    Jim84 skrev 2023-03-03 16:23:59 följande:

En stark relation bygger för mig på tillit OCH förmågan att förlåta och gå vidare. Inom gränser naturligtvis. De gränserna vet man inte var de går förrän man hamnar i en relationskris (exempelvis genom uppdagad otrohet).

Har själv en partner sedan mer än 10 år och vi har barn ihop. Mig veterligen har hon aldrig varit otrogen (inte jag heller för den delen). Skulle det ske och om det var ett misstag så hoppas jag att jag skulle kunna förlåta henne eftersom jag älskar och vill leva tillsammans med henne. Men det vet man ju som sagt inte förrän och om det händer.

Fast hur vet du att det var ETT misstag och inte 20?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (M) skrev 2023-03-03 16:25:16 följande:
    Det spelar roll för att det är vad TS frågar, frågan var inte om det går att lita på en otrogen partner som älskar en.
    Och hur vet du att personen älskar dig?

I handlingar visar ju personen motsatsen
  • Anonym (M)
    Anonym (jasså) skrev 2023-03-03 16:44:51 följande:
    Och hur vet du att personen älskar dig?

I handlingar visar ju personen motsatsen
    Du utgick ju ifrån det i ditt inlägg.
  • Anonym (Kvinna)

Tycker du resonerar helt rätt! 
    Dessutom tror jag att det finns större potentiella problem i en relation
  • Anonym (Kvinna)

Tycker du resonerar helt rätt! 
    Dessutom tror jag att det finns större potentiella problem i en relation
Svar på tråden är man otrogen så älskar man inte sin partner