Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 13:11:37 följande:
    Ja, bulkjobb.

Vi har samma "konflikt" där indier "tar" enklare jobb som nyutbildade skulle kunna tränas på MEN samma typ av jobb finns det i mängder så företagen får hitta andra sätt att intern-utbilda de unga efter examen.

.
    Arbetslösheten bland dataingenjörer än 1,5% enligt facket. I praktiken finns det alltså inte en dataingenjör att uppbringa. Därav behovet av att hämta in dem utifrån. 

https://ingenjoren.se/2025/01/21/ingenjorers-arbetsloshet-troligen-pa-vag-ner-sa-skiljer-det-mellan-

Förra året ökade yrkeshögskolan antalet utbildningsplatser inom data och it med 11 procent. Men nu minskar platserna med sex procent. En orsak till minskningen är att allt färre som går utbildningarna får jobb efteråt enligt Johan Lindahl, pressansvarig på Myndigheten för yrkeshögskolan, som hänvisar till SCB:s siffror för inträde på arbetsmarknaden. 

Färre får jobb ? då drar yrkeshögskolan ner på it-utbildningar | Computer Sweden
  • TvillingmammaVästgöte
    Rataxes skrev 2025-08-28 13:04:06 följande:
    Med 800 000 funktionella analfabeter är det inte konstigt att arbetsöshetssiffrorna ser ut som de gör. Det finns inga enkla jobb för dem, och de som finns vägrar de utföra för att bidragen ger lika mycket i plånboken.
    Och nu vill inte M tydligen införa bidragstaket och låta nyanlända kvalificera sig till välfärden, vilket de lovat i Tidöavtalet. 

SVT Nyheter ? Tidö-konflikt om bidragstaket ? "Moderaterna är ängsliga" | SVT Play
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 12:43:40 följande:
    IT-tekniker från Indien är en icke-fråga utom för de som påverkas direkt av det (men det är inte många).

Du verkar ta saken personligt coh så kan det ju vara.

Men som skrivet, det är inte regeringens fel. Outsorcing av IT till Indien är ett fenomen sedan min 25-30 år tillbaka. 
    Indier är Sveriges just nu största invandrargrupp så jag tror inte att det är en personlig fråga för just mig, bara. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Indier största invandrargruppen ? därför flyttade familjen Kanaskar | SVT Nyheter
    Så blev indier den största invandringsgruppen i Göteborg | Göteborgs-Posten
    Härifrån kommer flest invandrare till Västerås - P4 Västmanland | Sveriges Radio

Indier är Sveriges största invandrargrupp. Men det är en rännil jämfört med hur många Indier som immigrerat till Canada. Det man måste förstå är att Indien har 1,4 miljarder invånare och att de flesta vill lämna landet. Indien har mycket hög arbetslöshet. 

Vi borde definitivt införa invandringskvoter för arbetskraftsinvandring, vi kan inte tillåta helt fri invandring. 

Why Indians don't want to be Indian citizens anymore - The Economic Times
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 13:30:52 följande:
    OK?! Vad bevisar det? Att företagen som planerar detta kör ryckigt?

Arbetslösheten bland dataingenjörer är näst intill noll i alla fall.

1,5% är i princip bara de mest oanställningsbara i en yrkeskår och det är inte ett nollsummespel där någon tar jobbet ifrån dig. inte i en bransch som har tillväxt.

Tänker du verkligen välja S ihop med V och MP före SD (med MKDL) för att regeringen accepterar arbetskraftsinvandring från Indien?
    Civlingenjörer i datateknik är en liten elit bland IT-akademiker. Det är en mycket svår utbildning, bara 48 % lyckas ta examen inom  8 år. 

Du kan inte jämföra den utbildningen med övriga IT-utbildningar i Sverige. 
  • TvillingmammaVästgöte

Lika bra Moderaterna vänjer sig. De kommer aldrig att bli näst största parti igen. 
    Jag ser fram emot att få en ny statsminister. Som är utbildad på Handels. 

Oro och stress inom Moderaterna efter svaga mätningar | SVT Nyheter

Det är inte bara partiets siffror som oroar bland de moderata leden. I veckan publicerade Svenska dagbladet en förtroendemätning där Ulf Kristersson får sin lägsta siffra på nästan sex år.

SVT har pratat med flera partiföreträdare som beskriver det låga förtroendet för statsministern som ett problem.

• TvillingmammaVästgöte

Centerpartiets nya  partiledare är åtminstone bra på att förhandla! Det får man ge henne credit för.

2,7 miljoner om året eller nästan 250 000  kr i månaden får hon i lön. 

Personligen var jag naiv att tro att partiledares och VD:ars höga löner delvis berodde på att de är tvungna att jobba väldigt mycket. Men Centerpartiets ledare Fru Hatt lyckades få till en extremlön samtidigt som hon slutar jobbet senast 17:30. Mobilen finns i en mobilnattislåda.

Blir inte lätt för hennes personal att väcka Partiledaren vid en eventuell kris, men de får väl åka hem till henne, förhoppningsvis har de nyckel till hennes hus? Eller slutar alla Centerpartister alltid senast 17:30?
    Tur att de inte har statsministerposten! 

Hon tjänar 70 000 kronor mer i månaden än föregångaren Muharrem Demirok. Utgångspunkten är att arbetsdagen för både henne och medarbetarna tar slut senast 17.30. På nätterna lägger hon mobilerna i en låda, ett mobilnattis.

Anna-Karin Hatt om att bli partiledare: ?Det var inte självklart? - DN.se

• TvillingmammaVästgöte

Nu skall Moderaterna låna en väldigt massa pengar för att kunna göra skattesänkningar. 

Det tycker jag är fel. Det är en sak att låna för att investera, men inte för att sänka skatter. 

Men Moderaterna måste ju alltid sänka skatter, ligger i deras DNA, så nu tvingas de låna , eftersom ekonomin är svag.  

Men de har ju alltid otur med konjunkturen. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:16:34 följande:
    Och hon är med i det lag du säger dig vilja rösta på.

Jag tror inte att hon kommer vara kvar så länge, med den inställningen. Man kan knappast bli minister i en regering om man alltid måste sluta senast 17:30. 

Hon har inte ens en riksdagsplats, hon kandiderade 2014, men blev inte invald. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Giggi) skrev 2025-08-28 15:15:54 följande:
    Och du tro att SVMP kommer att vara tuffare eller slappare på den fronten än SDMKDL?

Du säger alltså i tråden att du tänker rösta på SVMP.

Jag har inte bestämt mig, inte ännu,  det blir troligtvis S , men kan också bli SD. Vi får se senare, kommer att bli många spännande partiledardebatter att titta på, fram till nästa val.

Det jag däremot bestämt är, att Moderaterna blir det inte. I alla fall inte med Kristersson och Svantesson i täten av M. 

En Moderat politiker jag däremot har förtroende för är Maria Malmer Stenergard. Maria är klok och har integritet. 

Jag har mycket stort förtroende för Magdalena Andersson, som är intelligent och välutbildad från Handelshögskolan. Precis som väldigt många andra svenskar ser jag gärna Magdalena som nästa statsminister. 

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026