Riksdagsvalet 2026
Allt du klagar på och tycker är fel här i tråden lär inte bli bättre med SVMPC, tänker jag.
Jag tror att en S ledd regering blir bättre än den vi har nu.
M fokuserar alldeles för mycket på skattesänkningar för högavlönade . De vill också sänka bolagsskatten trots att vi redan har lägre bolagsskatt än EU-snittet. Detta är inte en vettig användning av landets pengar, särskilt inte om vi måste låna till dessa skattesänkningar.
Jag och min man tillhör de högavlönade som fått stora skattesänkningar och jag förstår att det inte på något sätt har hjälpt Sverige och satt igång motorn i vår konjunktur. Vi sparar minst 90% av allt det vi fått i minskade skatter, det mesta i utländska fonder, eftersom vi inte riktigt litar på den svenska kronan.
Vi ökar inte vår konsumtion, för vi har redan det vi behöver.
Det man skulle behöva göra är att höja barnbidraget och det tror jag faktiskt att S vill göra , tror inte du? Ett rejält höjt barnbidrag skulle behövas för att kompensera för inflationen . Dessa pengar kommer att sätta fart på hjulen och användas till konsumtion som är till gagn för hela landet. Vi kanske till och med får några fler nyfödda? Vore roligt i så fall.
Jag vill också att man satsar mer på sjukvård och äldreomsorg. Investerar i infrastrukturprojekt.
Om det skall bli mer skattesänkningar skulle jag i så fall vilja höja grundavdraget, det kommer alla till del och gynnar unga, studenter och utlandsfödda med låg kompetens, kan möjligtvis få fler av dessa i arbete.
Jag tror nog att S ligger närmare mig. Men det beror till slut på inställningen kring invandring. För mig är det mycket viktigt med en låg invandring framöver, vi har redan två miljoner utlandsfödda och som land klarar vi inte mer. Är min uppfattning.
Jag vill se en låg invandring, både vad gäller asyl och arbetskraft. Så det kan bli att jag röstar på SD, om S känns svaga där .
Men helst vill jag inte rösta på SD, de har i mitt tycke märklig politik kring vissa frågor, som tex synen på EU. Och att samer inte skulle vara svenskar, trots att de bott här i flera tusen år.
Så troligtvis röstar jag på Magdalena Andersson. Men det är ett år kvar.