KillBill skrev 2025-08-31 15:18:35 följande:
Sänkt matmoms hjälper inte barnfamiljerna så mycket som man kan tro.
För en barnfamilj med två barn motsvarar en momssänkning på 6 procent ungefär 640 kronor i månaden. Det är mindre än det tillfälliga bostadsbidraget som betalades ut sedan pandemin men som SD och regeringen tog bort helt i somras.
SD ger alltså med ena handen, men tar med den andra och för många barnfamiljer blir det ingen verklig förbättring.
Samtidigt har barnbidraget stått still sedan 2018. Hade regeringen istället valt att justera barnbidraget i takt med inflationen, skulle det ha höjts från 1250 kr till cirka 1600 kr per barn och månad. Det hade gett en barnfamilj med två barn 700 kronor mer per månad, alltså mer än vad momssänkningen ger, och mer träffsäkert.
De som tjänar mest på momsreformen är höginkomsttagare som handlar mycket och dyrt, exempelvis exklusiva livsmedel som gåslever och delikatesser. Dessa grupper har inte förlorat något bostadsbidrag, men får nu ändå en skattesänkning på maten.
Och som du kanske minns: Jimmie Åkesson var med och drev igenom en skattesänkning värd uppemot 4000 kr i månaden för sig själv och andra höginkomsttagare. Så för höginkomsttagare som Åkesson, som inte har blivit av med några stöd och såom har råd att leva flott innebär sänkt matmoms en bra ekonomisk vinst.
640 kr i månaden är inte lite pengar, det är ett bra bidrag till kassan för en barnfamilj. Jag tycker faktiskt att det är bättre än ett bostadsbidrag, eftersom det inte ger någon tröskeleffekt som gör arbete mindre lönsamt. Ett bostadsbidrag är alltid behovsprövat och det ger en negativ tröskeleffekt, när man jobbar mer minskar bidraget eller försvinner helt. Vi vill ju alla uppmuntra till arbete framför bidrag, det gäller även S tror jag?
Det är också bra att alla får ta del av den sänkta matmomsen.
Barnbidraget hade också kunnat höjas, det hade varit träffsäkrare för just barnfamiljer. Men det finns andra grupper i samhället som också har det svårt just nu. Studenter tex har det jättesvårt att klara sig på CSN. Fattigpensionärer . Sjukskrivna.
Det är också en folkhälsoaspekt att göra just mat billigare.
Vi vet ju faktiskt inte vad föräldrar väljer att använda barnbidraget till. Det kan ju gå till direkt negativa saker, som tobak och sprit, eller hur? Det är faktiskt tyvärr inte ovanligt idag att föräldrar lägger stora summor på alkohol, tobak och droger.
Därför tycker jag sammantaget att sänkt matmoms är mer träffsäkert än höjda bostads och barnbidrag.
SD har utöver detta en ideologisk motvilja mot barnbidrag, troligen för att man ser framför sig immigranter med stora barnaskaror de inte klarar att ta hand om, som skaffar ännu fler barn, om barnbidragen höjs. Och så kan det ju faktiskt bli. Vi kanske på sikt måste ta bort flerbarnstilläggen, vi vill ju inte uppmuntra till för stora familjer, som föräldrarna inte klarar av att ta hand om. Å andra sidan vill vi ha fler barn i Sverige, så detta är en svår fråga.
Men sammantaget tycker jag att sänkningen av matmomsen har väldigt god effekt , samtidigt som alla svenskar får ta del av den , vilket också är viktigt.