Mentat skrev 2025-08-29 20:24:43 följande:
Då har du gått på andrahandsuppgifter, filtrerade av dem som skrivit artiklarna.
Du har oerhört mycket fel, det är exakt det jag försöker få dig att förstå. Själv har jag lusläst alla partiers partiprogram, något jag varmt kan rekommendera alla väljare att göra. Det är allmänbildande och man lär sig mycket!
Just för (m) kan jag rekommendera
Ideprogram_digitalt_9dec.pdf
Använd sökfunktion för att leta efter saker som intresserar dig om du inte orkar läsa hela.
Jag har läst en del och mycket är bra. Men varför tar det så lång tid med medborgarskapsproven i svenska språket? Det känns som om M medvetet sölar med detta? Är det L som bromsar ? Men L var ju först med att prata om språkkrav, för medborgarskap, 2002?
Under tiden delas tusentals medborgarskap ut till Indier och andra nationaliteter som vägrar lära sig svenska. Mina kollegor har jobbat här i många år och de är nu svenska medborgare , men vill inte lära sig svenska. De kan ha bott här i sju , åtta år, de är Svenska medborgare , men de talar inte ett ord svenska.
De har ingen kunskap om Sveriges samhälle och historia, kan inte språket , men de skall rösta i våra riksdagsval. Tycker du att det är OK? Bygger vi ett sammanhållet land på detta sätt?
Jag trodde att de skulle lära sig svenska när deras barn börjar skolan. Men nu poppar det upp Internationella skolor överallt, som helt undervisar på engelska . Dessa skolor följer inte svensk läroplan , men ändå får de svensk skolpeng. Hur är det möjligt? Varför vill vi ha det så? Vill Moderaterna ha det så? Svenska barn får inte gå i dessa skolor , det är bara för invandrare, hur får vi en integration på detta sätt? Det handlar inte om tillfälliga vistelser, utan om personer som är svenska medborgare, men ändå går barnen i Engelsktalande internationella skolor , där svenska barn inte får lov att gå.
Jag hade gärna satt mina barn i dessa skolor, för de är mycket bättre än de svenska. Om vi nu skall ha dessa elitskolor med internationell engelsk utbildning , varför får inte svenska barn gå där?