• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-14 16:13:37 följande:

Det är fan sorgligt att se.

Politiker och företrädare för partier som inte vill svara på en rak fråga utan kommer att ägna all tid åt att bara försöka pressa fram sina talepunkter.

Först inte vilja svara seriöst på frågor och sedan gnäller de på att debattklimatet är dåligt.

Gud, ge oss Widar Andersson och Stig-Björn istället för Morgan och Strandhäll och alla deras efterapare

Det som är riktigt sorgligt att se är den intellektuella ohederligheten som präglar dina och andra högerdebattörers inlägg i den här frågan.

Att påstå att Socialdemokraterna driver en politik för "tvångsblandning" eller vill tvångsbussa elever är helt enkelt falskt. Det finns inget nationellt förslag från Socialdemokraterna om tvingande bussning av elever, och partiet har heller inte föreslagit att människor ska tvingas att bo på vissa platser för att uppnå "blandning" av befolkningen.

Vad Socialdemokraterna däremot driver är en politik för att motverka den växande segregationen i Sverige. Ett konkret exempel är att man vill reformera den gamla EBO-lagen så att asylsökande inte längre får rätt till fulla bidrag om de bosätter sig på egen hand i redan utsatta områden. I stället föreslås att de ska bosätta sig på platser som Migrationsverket anvisar. något som i praktiken är ett försök att motverka ökad trångboddhet, segregation och social utsatthet. Och vet du vad? Denna politik stöds idag också av SD och övriga Tidölagspartier (M, KD och L). Så om du menar att Socialdemokraterna vill "tvångsblanda" befolkningen, då måste du i ärlighetens namn rikta samma anklagelse mot hela SD och de övriga Tidölagspartierna M/KD/L. Men i verkligheten handlar det såklart inte om tvångsblandning, utan om att ta ansvar för ett mer hållbart samhälle.

När det gäller skolan är det också högern som sprider myter. Socialdemokraterna har aldrig föreslagit någon nationell tvångsbussning av elever. Det partiet däremot driver är att alla elever, oavsett bakgrund,  ska ha en verklig möjlighet att välja skola. Högern, med SD, M, KD och L, försvarar ett system som låser fast barn i skolsegregation. Så det som du försöker kalla "tvångsblandning" är i själva verket en politik för att ge fler barn samma chans och för att undvika att hela områden lämnas åt socialt förfall.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Flera av dagens mest akuta samhällsproblem som sjunkande skolresultat, ökad otrygghet och växande gängkriminalitet har sin grund i den tilltagande segregationen och framväxten av utanförskapsområden i Sverige.

Trots detta väljer partier som SD, M, KD och L att blunda för verkligheten. De vägrar ta itu med de strukturella orsakerna till segregationen och har gång på gång motsatt sig reformer som skulle minska klyftorna i samhället både i skolan, på bostadsmarknaden och i integrationspolitiken.

Samtidigt växer frustrationen bland människor och partier som vägrar att agera för att minska segregationen kommer att straffas av väljarna i nästa val.

• KillBill

Professor Ebbesson har naturligtvis rätt. Rösta inte på partier som har sina rötter i nazism och fascism i nästa val.

• Rataxes
    Hittills har jag noterat följande personer som försvarar Iran:

Carl Bildt
    Owen Jones
    Ali Khamenei
    Trita Parsi

Jan Eliasson, gurgelmumlaren och den där andra fjanten kommer att ansluta när de har gråtit färdigt.

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Hustlebustle798

Politikerna bestämmer, men hur upplever det svenska folket denna "tvångsblandning?" Om det blev en folkomröstning om detta, hur skulle resultatet då se ut?

"White Flight" - de svenskfödda flyttar ut, och de utrikesfödda flyttar in. Det är vad som kommer att hända. 

När jag var yngre bodde jag i ett ytterområde som ansågs vara det bästa, och det var flera års väntetid för att få en lägenhet. Det var ett fint område med barnfamiljer. Det enda problemet var ett gäng med "A-laget" men de störde oss inte. Det kom mer och mer invandrare, och sedan white-flight-effekten. Folk började flytta därifrån, och nu anses det vara ett utsatt område med skjutningar. Var där för ett tag sedan, och jag såg inte en enda svensk. När jag bodde där såg jag inte en enda invandrare. Men nu var det stökigt, och unga invandrarkillar förstör området. Det är så här det kommer att bli, skötsamma svenskar vill inte bo kvar. 

• KillBill
    Hustlebustle798 skrev 2025-06-14 18:39:02 följande:

Politikerna bestämmer, men hur upplever det svenska folket denna "tvångsblandning?" Om det blev en folkomröstning om detta, hur skulle resultatet då se ut?

"White Flight" - de svenskfödda flyttar ut, och de utrikesfödda flyttar in. Det är vad som kommer att hända. 

När jag var yngre bodde jag i ett ytterområde som ansågs vara det bästa, och det var flera års väntetid för att få en lägenhet. Det var ett fint område med barnfamiljer. Det enda problemet var ett gäng med "A-laget" men de störde oss inte. Det kom mer och mer invandrare, och sedan white-flight-effekten. Folk började flytta därifrån, och nu anses det vara ett utsatt område med skjutningar. Var där för ett tag sedan, och jag såg inte en enda svensk. När jag bodde där såg jag inte en enda invandrare. Men nu var det stökigt, och unga invandrarkillar förstör området. Det är så här det kommer att bli, skötsamma svenskar vill inte bo kvar. 

Varför sprider du lögnen om att det skulle handla om tvångsblandning när det handlar om att erbjuda innevånare i utanförskapsområden bättre möjlighet att bosätta sig på andra ställen (om de vill?)?
  • K Markatta

Vad säger Bill om det här?

www.expressen.se/kvallsposten/oron-vaxer-hyresgaster-flyttar-in-i-rika-stadsdelen/

Oron växer - hyresgäster flyttar in i rika stadsdelen

Ett pittoreskt gammalt fiskeläge som håller på att förvandlas till ett getto, eller bara ett naturligt skav när olika socioekonomiska grupper möts. Utvecklingen med nybyggda hyreshus på Limhamn ska minska segregationen, men åsikterna om utvecklingen går isär.

- Det är sedan många år tillbaka en uttalad strategi i Malmö att bygga en blandstad för att inte upprepa gamla misstag. I områden som Rosengård och Holma byggdes villaområde, hyresområde och bostadsrättsområde vid sidan av varandra utan att blandas. När vi nu bygger nytt är vi väldigt måna om att boendeformerna ska blandas och att människor ska hitta sina nya hem utan sociala eller fysiska barriärer, säger Andreas Schönström (S), ordförande för tekniska nämnden i Malmö.

...

- Vi sparade intensivt i flera år för att kunna köpa oss till ett område där det känns tryggare och där vi bor med människor i samma livssituation som vi. Men nu när hyresrätterna är uppe känns det lite som att vi är tillbaka där vi startade, säger en man i 30-årsåldern.

Han och sambon har nyligen sålt sin bostadsrätt på Limhamns sjöstad. Det blev inte som de tänkt sig och nu planerar de i stället att köpa hus på en lugnare plats i någon av grannkommunerna.

Vad är det som känns otryggt?

-
    Det är mycket ungdomar som är ute och hänger, och även om det inte hänt något så skapar det ändå en otrygg känsla när man är ute och går om kvällarna. Man kommer inte ifrån det.

• Rataxes

Ett visst miljöpartistiskt språkrör med manbun deltog i spektaklet. Säkert en och annan såsse också.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Hustlebustle798
    KillBill skrev 2025-06-14 19:10:20 följande:
    Varför sprider du lögnen om att det skulle handla om tvångsblandning när det handlar om att erbjuda innevånare i utanförskapsområden bättre möjlighet att bosätta sig på andra ställen (om de vill?)?
    K Markatta. När jag hade skrivit nedanstående så läste jag ditt inlägg, och det är just detta som kommer att hända. Områden förvandlas till nya ghetton. 

KillBill. Varför alltid så hätsk och aggressiv? Det är ingen styrka i en diskussion, det är en svaghet. Vet du egentligen vad utanförskapsområden innebär?

Jag googlade. Och det är "områden med socialekonomiskt och socialt utanförskap, stor arbetslöshet och utmaningar med kriminalitet, droger och osäkerhet. Så ser det ut i Stockholm och i landet i övrigt".

"Rinkeby är enligt polisen ett ur brottssynpunkt problemområde över tid ett särskilt utsatt område. Mer än var fjärde invånare är arbetslös. Skillnaden i sysselsättning mellan landets mest försummade områden och övriga Sverige är extrem".

Många sparar i många år för att köpa en bostadsrätt. Men för att kunna göra det så måste man utbilda sig, och båda i familjen arbetar. Man gör det för att få leva i ett lugnt område utan kriminalitet. Men det finns även fina områden med dyrare hyresrätter som också är trevliga att bo i. Men lyckan varar inte så länge i dessa lugna områden. 

Nu har regeringen bestämt, utan att fråga oss, att alla de problem som finns i utanförskapsområden ska delas med alla som har utbildat sig och skaffat jobb för att kunna bo i dessa områden.

Vad ger detta för signaler till dem som är arbetslösa och lever på bidrag, och inte är intresserade av att skaffa sig en utbildning och ett jobb? Du behöver inte anstränga dig, "staten" fixar så att du får bo lika bra som alla andra som har kämpat för att få ett bra liv.

Vad som kommer att hända är white flight. Det finns en mycket stor risk att problemen sakta men säkert kommer att bli som i våra nuvarande utanförskapsområden. Ännu ett fint och tryggt område förfaller. Det kan man läsa om i artikeln ovan, länken från Kvällsposten. Och jag har även sett det själv där jag tidigare har bott.

Kommer dessa nya områden att göra att de som är arbetslösa utbildar sig så att de kan få ett jobb? Om inte, vad är då meningen med alltihopa?  

Om det blev folkomröstning om detta, hur många (bortsett från dem i utanförskapsområden) skulle vara positiva till detta? Det är ju inte politikerna, utan vi andra, som blir drabbade. Detta är väl ett bra sätt för Magdalena att fiska ännu mera röster bland invandrarna. 

KillBill. Kommer du att kämpa hårt för att de från utanförskapsområdena ska flytta in i just din trappuppgång?
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026