• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 10:53:40 följande:

Men snälla nån. Bygger du alltid din världsbild på enskilda anekdoter, eller är det bara ett dåligt försök att dra alla över en kam?

I de flesta villakvarter finns det alltid någon som inte lever upp till normerna för hur en trädgård "ska" se ut. Det kan handla om äldre personer, människor med psykisk eller fysisk ohälsa, eller någon med bil-intresse som låter fordon ta plats på tomten. Det finns många möjliga förklaringar  men personens ursprung är inte en av dem.

Att antyda att invandring leder till oklippta gräsmattor, mindre grannsamverkan eller "förfall" är inget annat än ett rasistiskt tankefoster och säger mer om dina fördomar än om verkligheten.

Vill också påpeka Killbill , att mannen , sköter sig egen trädgård , han är noga med den. Han odlar bla vindruvor för att använda bladen i matlagningen. Men samfälligheten struntar han i. Trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet. 

Om detta hade varit ett enskilt fall vore det väl. Men vi ser ju alla vilket förfall det är i områden som domineras av invandrare från MENA.

• KillBill
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-15 11:05:30 följande:

Vill också påpeka Killbill , att mannen , sköter sig egen trädgård , han är noga med den. Han odlar bla vindruvor för att använda bladen i matlagningen. Men samfälligheten struntar han i. Trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet. 

Om detta hade varit ett enskilt fall vore det väl. Men vi ser ju alla vilket förfall det är i områden som domineras av invandrare från MENA.

Du verkar vara väldigt insatt i den här familjen, till och med så pass att du vet syftet med deras odling. Det är imponerande, eller möjligen lite oroande, att du engagerar dig så djupt i vad dina grannar gör på sin egen tomt.

Jag har en fråga angående familjens balkong. En balkong är, som bekant, en konstruktion på en övre våning,  alltså inte på marknivå. Varför är det här något som grannarna ens lägger sig i? På vilket sätt påverkar det er?

Du skriver att "trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet så struntar han i den". Men om tomten faktiskt ligger utanför samfällighetens gränser, vad menar du då att han är skyldig att göra? Vilket ansvar menar du att villaägare har för något som inte tillhör deras mark?

Avslutningsvis: det är värt att påminna om att förfall i utanförskapsområden inte beror på dem som bor där. Det är en betydligt mer komplex fråga som handlar om strukturella orsaker, bristande samhällsresurser och politiska beslut över lång tid. Men det är förstås enklare, och bekvämare, för vissa att försöka skylla på människors hudfärg eller bakgrund, istället för att ta itu med de verkliga problemen.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-15 11:05:30 följande:

Jaha?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • XDX

Vet inte om det passar i tråden men jag hoppas vi får någon verklig opposition i Riksdagen. Elsa Widding är den enda verkliga oppositionen just nu. 

Hon har nyss startat ett parti - Sverige Först (SF). Jag överväger att rösta på det, eller möjligen AfS. Partiet MoD är också ett intressant alternativ inom kategorin verklig opposition. 

Fler här som kommer rösta på SF, AfS eller MoD? 

Att inte rösta eller att rösta blankt är i praktiken mest en röst på status quo anser jag. 

4%-spärren är katastrof och har lett till en oerhört allvarlig stagnation och likriktning. Den bara förstärker den sjuka politiska korrektheten som fullkomligt dominerar politiken och massmedierna. 

• klyban
    XDX skrev 2025-06-15 12:01:35 följande:

Vet inte om det passar i tråden men jag hoppas vi får någon verklig opposition i Riksdagen. Elsa Widding är den enda verkliga oppositionen just nu. 

Hon har nyss startat ett parti - Sverige Först (SF). Jag överväger att rösta på det, eller möjligen AfS. Partiet MoD är också ett intressant alternativ inom kategorin verklig opposition. 

Att inte rösta eller att rösta blankt är i praktiken mest en röst på status quo anser jag. 

4%-spärren är katastrof och har lett till en oerhört allvarlig stagnation och likriktning. Den bara förstärker den sjuka politiska korrektheten som fullkomligt dominerar politiken och massmedierna. 

Nä, det är inte många som vill rösta på rasism, nazism och fascism.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    XDX skrev 2025-06-15 12:01:35 följande:

Känner inte till SF eller MoD, men AfS skulle jag kunna tänka mig om jag visste att det skulle bli mer än en röst i deras statistik.

Googlad MoD men som vaccinmotståndare får de inte min röst. Resten skippade jag då vaccin är oerhört viktigt. Det partiet försörjer nog Skultuna på egen hand liksom.

Sedan googlade jag SF men insåg snabbt att ett parti som jobbar mot WHO inte är något för mig.
    Kändes mest flummigt och oklart. 
    Samt att en hoppjerka som Widding är för labil att ha någon som helst tilltro eller förtroende för.

Hon hade gjort bäst i att stanna i SD, partiet som fått min röst sedan valet sedan 2008 och kommer att få det även 2026.
  • XDX
    klyban skrev 2025-06-15 12:11:18 följande:
    Nä, det är inte många som vill rösta på rasism, nazism och fascism.
    Ah, du tror på de narrativen. Själv tänker jag att det är många massmedier som går över gränsen för grovt förtal i skapandet och upprätthållandet av de narrativen.

Trist att många svenska väljare är så gravt missledda, det gynnar bara politiska adeln och den hyperelit som parasiterar på oss. 
  • klyban
    XDX skrev 2025-06-15 12:31:27 följande:
    Ah, du tror på de narrativen. Själv tänker jag att det är många massmedier som går över gränsen för grovt förtal i skapandet och upprätthållandet av de narrativen.

Trist att många svenska väljare är så gravt missledda, det gynnar bara politiska adeln och den hyperelit som parasiterar på oss. 

Vi vet att det ska låtsas att det inte är så, dock ingen som är saklig och gillar fakta kommer någonsin gå på det.

Och de använder såna ord som du gör och för smutskasta andra partier.
    Och varför skulle man vilja ha ett parti som vet precis ingenting om att leda ett land?

Det är ingen tillfälle att de mindre bemedlade med intellekt röstar på såna här partier och pga de är så lättlurade.
    Jag är inte lättlurad, så kommer aldrig gå på deras nonsens.

• XDX
    Anonym skrev 2025-06-15 12:27:57 följande:
    Känner inte till SF eller MoD, men AfS skulle jag kunna tänka mig om jag visste att det skulle bli mer än en röst i deras statistik.

Googlad MoD men som vaccinmotståndare får de inte min röst. Resten skippade jag då vaccin är oerhört viktigt. Det partiet försörjer nog Skultuna på egen hand liksom.

Sedan googlade jag SF men insåg snabbt att ett parti som jobbar mot WHO inte är något för mig.
    Kändes mest flummigt och oklart. 
    Samt att en hoppjerka som Widding är för labil att ha någon som helst tilltro eller förtroende för.

Hon hade gjort bäst i att stanna i SD, partiet som fått min röst sedan valet sedan 2008 och kommer att få det även 2026.
    Att hon är en hoppjerka är SDs och Riksdagens fel, inte hennes. Hennes avhopp är ett symtom, inte grundorsaken. Hon gjorde helt rätt, SD svek både henne och sig självt och "kulturen" i riksdagen är riktigt dålig.

Vi är svårt indoktrinerade i det befintliga etablerades förträfflighet, det är svårt att skapa sig en uppfattning om t ex vaccin bortom narrativen. Men det är oerhört skadligt att så viktiga saker tabubelags och propagandiseras så att folk inte vill och vågar skapa sig en riktigt egen uppfattning.
  • Anonym (Villaägare)
    KillBill skrev 2025-06-15 11:28:39 följande:

Du verkar vara väldigt insatt i den här familjen, till och med så pass att du vet syftet med deras odling. Det är imponerande, eller möjligen lite oroande, att du engagerar dig så djupt i vad dina grannar gör på sin egen tomt.

Jag har en fråga angående familjens balkong. En balkong är, som bekant, en konstruktion på en övre våning,  alltså inte på marknivå. Varför är det här något som grannarna ens lägger sig i? På vilket sätt påverkar det er?

Du skriver att "trots att hans tomtar gränsar till vår samfällighet så struntar han i den". Men om tomten faktiskt ligger utanför samfällighetens gränser, vad menar du då att han är skyldig att göra? Vilket ansvar menar du att villaägare har för något som inte tillhör deras mark?

Avslutningsvis: det är värt att påminna om att förfall i utanförskapsområden inte beror på dem som bor där. Det är en betydligt mer komplex fråga som handlar om strukturella orsaker, bristande samhällsresurser och politiska beslut över lång tid. Men det är förstås enklare, och bekvämare, för vissa att försöka skylla på människors hudfärg eller bakgrund, istället för att ta itu med de verkliga problemen.

Vi villaägare äger samfälligheten tillsammans, och vi är därför alla skyldiga att sköta den. 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026