• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Hustlebustle798
    Anonym (Pizza) skrev 2025-06-16 20:28:04 följande:

KillBill. Du skyller de dåliga skolresultaten i utsatta områden på deras hemförhållanden. På vilket sätt hjälper det då att byta skola? Det var en dålig ursäkt. 

Men frågan, som du inte svarade på, är om deras låga kunskapsnivå påverkar utbildningen för elever som vill få bra skolresultat. Ska de behöva sänka nivån för att ta hänsyn till dem från utsatta områden? 

Källa: Vi Lärare 

Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm. Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Jag tycker att det är oanständigt det som sker idag, offra ett antal skolor och elever. Men samtidigt som vi vet att alla lyfts om det finns starka elever i klassrummen kan man förstås inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och föräldrar väljer att byta skola när den nuvarande hamnat i en ond nedåtgående spiral, men det är en utveckling som inte hade behövt inträffa".

KillBill. Har du någonsin googlat om våld och hot i skolor i utsatta områden?

Källa: Linnéuniversitetet:

Nu ska ett nytt forskningsprojekt vid detta universitet bidra till en bättre arbetssituation med fokus på socialt utsatta områden. Våra förstudier från utsatta områden visar hur våldsdåd och narkotikaförsäljning i närområdet, men även hot, våld och kränkningar kan påverka personalens arbetsmiljö.

Varje vecka slutar legitimerade lärare därför att de inte klarar av trycket och blir sjukskrivna för bl.a. stress och utmattningssyndrom. 

KillBill. Detta är inte lögner, missförstånd, djup okunskap eller andra förolämpningar som är mycket vanliga i dina inlägg.

Förstår du nu varför svenska föräldrar är så oroliga? Detta är sanningen om skolor i utsatta områden.

Varifrån tror du att uttrycket "white flight" kommer? 

.

Har du läst detta inlägg Bill?

Vad har du för uppfattning om barn och ungdomar i skolor i utsatta område som exempelvis Rinkeby?
    Är de skötsamma? Är de tysta på lektionerna och respekterar sina lärare?
    Kan de utan problem smälta in i en ny klass med högpresterande elever utan att förstöra lektionerna? 
  • KillBill

KillBill. Du skyller de dåliga skolresultaten i utsatta områden på deras hemförhållanden. På vilket sätt hjälper det då att byta skola? Det var en dålig ursäkt. 

Men frågan, som du inte svarade på, är om deras låga kunskapsnivå påverkar utbildningen för elever som vill få bra skolresultat. Ska de behöva sänka nivån för att ta hänsyn till dem från utsatta områden? 

Ökad skolsegregation leder till en allt tuffare arbetsmiljö för många lärare säger Britt-Marie Selin som är ordförande för LR i Stockholm. Lärare i utsatta områden hör av sig och gråter. Jag tycker att det är oanständigt det som sker idag, offra ett antal skolor och elever. Men samtidigt som vi vet att alla lyfts om det finns starka elever i klassrummen kan man förstås inte tvinga högpresterande elever att gå kvar. Jag har en viss förståelse för att elever och föräldrar väljer att byta skola när den nuvarande hamnat i en ond nedåtgående spiral, men det är en utveckling som inte hade behövt inträffa".

Nu ska ett nytt forskningsprojekt vid detta universitet bidra till en bättre arbetssituation med fokus på socialt utsatta områden. Våra förstudier från utsatta områden visar hur våldsdåd och narkotikaförsäljning i närområdet, men även hot, våld och kränkningar kan påverka personalens arbetsmiljö.

Varje vecka slutar legitimerade lärare därför att de inte klarar av trycket och blir sjukskrivna för bl.a. stress och utmattningssyndrom. 

KillBill. Detta är inte lögner, missförstånd, djup okunskap eller andra förolämpningar som är mycket vanliga i dina inlägg.

Förstår du nu varför svenska föräldrar är så oroliga? Detta är sanningen om skolor i utsatta områden.

Har du verkligen läst något av det jag har skrivit? Jag har säkert publicerat ett dussin inlägg om vikten av att bryta skolsegregationen.

Precis som Vi Lärare lyfter fram, skapar segregationen i våra mest utsatta områden en ohållbar situation. I klassrum där nästan ingen talar svenska blir undervisningen nästintill omöjlig, både för elever och lärare.

Om vi inte bryter segregationen kommer situationen aldrig att förbättras. Varken arbetsmiljön för lärarna eller elevernas möjligheter att lyckas.

Så vad är ditt förslag? Hur vill du lösa det här?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Pizza)

.

Du är alltid så nedlåtande i dina svar, och tror dig ha rätt att läxa upp alla. Men varför vågar du inte diskutera på Flashback i samma ton? Tusen ursäkter. Drömmer
    Och du har fortfarande inte svarat på frågan. 

Allt som står i ovanstående inlägg förklarar varför vi svenskar INTE vill att skolor och högpresterande elever ska offras för att ta över bördan med elever från utsatta områden. Det gör att många byter skola för att komma ifrån detta. Det är inte vårat ansvar! Vi vill inte få in stökiga elever som hotar både elever och lärare. Det finns något som heter föräldraansvar. Varför har de misslyckats så katastrofalt när man jämför med svenska föräldrar? Varför ska deras problem läggas på samhället, skolor, lärare och andra elever? Vi har inte bett om detta. 
  • KillBill
    Anonym (Pizza) skrev 2025-06-16 22:38:17 följande:
    Du är alltid så nedlåtande i dina svar, och tror dig ha rätt att läxa upp alla. Men varför vågar du inte diskutera på Flashback i samma ton? Tusen ursäkter. Drömmer

Allt som står i ovanstående inlägg förklarar varför vi svenskar INTE vill att skolor och högpresterande elever ska offras för att ta över bördan med elever från utsatta områden. Det gör att många byter skola för att komma ifrån detta. Det är inte vårat ansvar! Vi vill inte få in stökiga elever som hotar både elever och lärare. Det finns något som heter föräldraansvar. Varför har de misslyckats så katastrofalt när man jämför med svenska föräldrar? Varför ska deras problem läggas på samhället, skolor, lärare och andra elever? Vi har inte bett om detta. 

Flashback? Jag skriver aldrig där. Finns det någon du tror är jag? Glad

Jag har svarat på frågan och vad är det som är nedlåtande i mitt svar? Förstår du inte att jag tycker att det är märkligt att du ifrågasätter om jag förstår problematiken med skolsegregationen, när det är just det jag skriver om gång på gång.

KillBill skrev 2025-06-16 22:06:52 följande:

Har du verkligen läst något av det jag har skrivit? Jag har säkert publicerat ett dussin inlägg om vikten av att bryta skolsegregationen.

Precis som Vi Lärare lyfter fram, skapar segregationen i våra mest utsatta områden en ohållbar situation. I klassrum där nästan ingen talar svenska blir undervisningen nästintill omöjlig, både för elever och lärare.

Om vi inte bryter segregationen kommer situationen aldrig att förbättras. Varken arbetsmiljön för lärarna eller elevernas möjligheter att lyckas.

Så vad är ditt förslag? Hur vill du lösa det här?

• KillBill
    Anonym (Pizza) skrev 2025-06-16 22:38:17 följande:

Det som du inte verkar förstå är att stöket är kopplat till segregationen och klasser där nästan inga elever pratar svenska. Med en bättre spridning av elever mellan landets skolor dvs. mindre segregation skulle det inte alls vara lika mycket stök. Det finns mängder av forskning som pekar på just detta.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-15 14:37:28 följande:

Jag tycker att den här personen förklarar vad det på ett begripligt sätt.  

Den personen förklarar ingenting utan bara tycker att blandningen måste vara "vettig". 

Så jag frågar dig ingen:

Vad blir bra av att flytta boende från Tenta till Äppelviken?
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-15 15:06:54 följande:

Nej jag kan självklart inte backa. Det är ju du som har fel. Lagförslaget hittar du på sidorna 2-19 i remissen Ett mer likvärdigt skolval. Det du refererar till är inte själva lagtexten utan bakgrundsmaterial, beredningsresonemang och kommentarer från remissinstanser dvs. inte lagförslaget.

Du läser ju inte ens inläggen du svarar på.

Texten jag refererar till, och lade in som skärmbild i inlägget du svarade på, är själva lagtexten, direkt ur er proposition.

Denna  proposition innehöll föreslagen paragraf  §8c, kap 2 som skulle tvinga kommunerna att jobba mot en "allsidig social sammansättning".

Logga ut ett par dagar. Vila skallen.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-15 15:10:09 följande:

Om ni inte tvångsbussar ut barn till skolorna i förorten hur skall ni då kunna få den rätta blandningen av elever?

Bussning föreslås som en lösning om det inte går att fixa "allsidig social samansättning" genom att exempelvis slå ihop skolområden.

Kommunen är de som i slutänden hänvisar till en skola.

Som i Sandviken så kan en kommun lägga ned en skola med bara svenska barn för att sedan hänvisa dessa barn till en skola med bara invandrarbarn.

Men det är två saker här:

- Dels socialdemokraternas förslag på 2022 om att blanda skolbarnen

- Dels socialdemokraternas förslag nu 2025 om att nyanlända och andra underprivilegierade skall placeras i hyreshus i villaområden med i huvudsak svenska boende.

Inget av förslagen lär vara en valvinnare 2026
  • KillBill
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-17 08:16:25 följande:
    Den personen förklarar ingenting utan bara tycker att blandningen måste vara "vettig". 

Så jag frågar dig ingen:

Vad blir bra av att flytta boende från Tenta till Äppelviken?

Vad tycker du att vi ska göra med människor i exempelvis Äppelviken som drabbas av missbruk eller psykisk ohälsa? Ska lösningen vara att de "placeras" i Tensta ? som om det vore ett socialt avlastningsområde?

Hur förbättrar vi situationen för de som redan bor i Tensta, både gamla och unga? Har det slagit dig att det faktiskt också finns människor med svensk bakgrund i Tensta som valt att bo där, eller inte haft något annat val?

Vad vill du göra för de svenska lärarna som kämpar i skolor i Tensta med mycket stora språk och kunskapsklyftor? Många vittnar om att det är nästintill omöjligt att bedriva undervisning när elevgrupperna är så splittrade språkligt och socialt. Vad är lösningen för dem?

Det är oerhört viktigt att Sverige kommer till rätta med den ökande segregationen och det är bara att konstatera att SD och övriga högern samt dess sympatisörer är svarslösa när det gäller att lösa detta problem.

• Anonym (Giggi)
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 20:17:09 följande:
    Vi pratar fortfarande inte om att tvinga någon att flytta på sig någonstans emot sin vilja, .
    Vilket ingen har påstått.

Tvånget ligger i att i bättre bemedlade områden tvinga in "nyanlända" och "underprivilegierade" mot de boendes önskan och vilja.

Därav "tvångsblandning"
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026