Hustlebustle798 skrev 2025-06-16 16:01:02 följande:
Vad har du för kommentar om dessa funderingar KillBill?
Jag förstår inte, är du förvånad över att skolklasser i utanförskapsområden sällan når upp till det nationella genomsnittet för betyg i årskurs 9? Då har du nog inte förstått hur stark påverkan socioekonomiska faktorer har på elevers skolresultat. Denna effekt gäller både barn med svensk och utländsk bakgrund.
Om föräldrarna inte har egen skolbakgrund att luta sig mot, om det saknas studiero hemma, om resurserna är knappa och vardagen präglas av stress och otrygghet, då påverkar det barnens förutsättningar att lyckas i skolan. Det handlar inte om brist på vilja eller intelligens, utan om livsvillkor.
Forskningen är entydig: elever från socioekonomiskt starka hem presterar i genomsnitt bättre i skolan. Skillnaderna i skolresultat präglas i hög grad av av samhällsklyftorna, inte av elevernas ursprung eller förmåga.
Till detta kommer en annan avgörande faktor: skolans elevsammansättning. När alla eller nästan alla elever i en klass kommer från socioekonomiskt utsatta familjer försämras förutsättningarna ytterligare både för individen och för gruppen. Det finns helt enkelt inte samma resurser, stödstrukturer eller språkliga miljöer att luta sig mot.
Om dessutom majoriteten av eleverna talar olika språk hemma blir det ännu svårare att skapa en gemensam språklig bas i klassrummet, vilket i sin tur försvårar undervisningen och påverkar studieresultaten negativt, även för de elever som hade kunnat prestera bättre i en mer blandad skolmiljö.
Att Sverige lyckas vända den negativa utvecklingen i skolan är helt avgörande både för elevernas framtid och för samhällets sammanhållning och för att lyckas krävs att vi lyckas minska skolsegregationen.