• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Jo)
    KillBill skrev 2025-06-15 20:55:22 följande:
    WORD!

Ja är det inte ganska talande att det är moderatledda kommuner som Lidingö, Nacka, Solna, Bromma och Upplands-Bro som ägnar sig åt det som brukar kallas social dumpning dvs. att aktivt flytta människor i behov av stöd till andra, ofta mindre resursstarka kommuner.

Här handlar det inte om att ta ansvar eller minska segregationen utan tvärtom. Dessa kommuners ägnat sig åt att förflytta problemen bort från den egna kommunen och läggs i knät på andra. Resultatet? Ökad segregation, ökad ojämlikhet och ett samhälle som slits isär ännu mer.

Det är så fruktansvärt cyniskt och ovärdigt i ett land som Sverige.

Sorgligt men sant.
  • Anonym (haparandaheidi)
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 20:31:12 följande:
    Människor har uppfunnit hjulet och en massa andra fantastiska saker. Men vi människor har ännu inte listat ut hur vi ska kunna samarbeta med varandra.

Eller jo, vissa av oss har det, men det är svårt att samarbeta med de som aktivt väljer att motarbeta samarbete och istället för samarbete väljer konflikt i en strävan att själva kunna ha makten åt sig själv.

Om hela världen hade samarbetat istället för att motarbeta varandra så hade nog klimatkrisen redan varit löst för länge sedan.

Men tyvärr så har fler och fler valt att välja in populister och klimatförnekare till makten vid helt fel tidpunkt, så det blir ju tyvärr framtida generationers uppdrag att städa upp den röran och mer därtill.

Märkligt nog blir allt enbart dyrare och sämre för vart år som går dessa stollar sitter vid makten, samtidigt som de skyller på att allt är andras fel 🙂. Konstigt folkslag egentligen men så är det...
    Vi kan nog samarbeta i ganska mångt och mycket, kommuner, stater och andra sammanslutningar som EU och så vidare är ju exempel på det. Men visst, det finns många exempel på det motsatta med. Fast lite detta är ju det jag menade, de är stollar och de är si och därför blir det så. Ett enda parti sitter väl inte på alla lösningar som behövs, olika aspekter behövs väl oftast, och att kunna erkänna poänger och att kunna förneka andra påståenden och på så sätt uppnå något.
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-06-15 20:55:22 följande:
    WORD!

Ja är det inte ganska talande att det är moderatledda kommuner som Lidingö, Nacka, Solna, Bromma och Upplands-Bro som ägnar sig åt det som brukar kallas social dumpning dvs. att aktivt flytta människor i behov av stöd till andra, ofta mindre resursstarka kommuner.

Här handlar det inte om att ta ansvar eller minska segregationen utan tvärtom. Dessa kommuners ägnat sig åt att förflytta problemen bort från den egna kommunen och läggs i knät på andra. Resultatet? Ökad segregation, ökad ojämlikhet och ett samhälle som slits isär ännu mer.

Det är så fruktansvärt cyniskt och ovärdigt i ett land som Sverige.

Jag är född och uppvuxen i Täby (en rikemanskommun) och jag vet exakt vad det är du pratar om 🙂

Social dumpning är, för övriga oinsatta och som kanske läser denna tråden, en form av laglig taktik som vissa kommunpolitiker mfl aktivt ägnar sig åt för att se till att vissa typer av människor helt enkelt inte har möjlighet att bo kvar eller flytta in inom kommunen och som kommunledningen inte anser vara lämpliga medborgare.

Ett exempel är att tidigare kommunala hyresfastigheter säljs ut och görs om till bostadsrättsföreningar för att sedan säljas vidare till dubbla priset, vilket i sin tur ökar värdet på bostaden som enbart viss grupp ens har råd att betala för för att kunna flytta in.

För de hyreslägenheter som inte lyckas få en majoritet bland sina hyresgäster för att ombildas till bostadsrättsförening, utnyttjar hyresvärd möjligheten att renovera bostäderna för att därefter kraftigt kunna höja hyran.

Även om hyran är reglerad av hyresnämnden och övriga lagar, så har hyresvärd fortfarande möjlighet att kunna ställa krav på inkomst hos nya hyresgäster, vilket innebär att de i regel sätter upp så höga krav på årsinkomst så att det enbart är en "viss typ" av människor som faktiskt ens har möjlighet att flytta in, trots att hyran ligger på en nivå som egentligen vem som helst har råd med.

Jag har sett och vuxit upp med detta hyckleri i hela mitt liv och tillslut kunde jag inte ta det något mer och valde att flytta, trots att jag har råd och alla möjligheter att bo kvar.

Alltid roligt dock när dessa nötter klagar på att kommunen har varit tvugna att köpa upp ett par dyra lägenheter för att de enligt lag tvingas ta emot ett visst antal flyktingar (precis som alla andra kommuner tvingas göra) och sedan klaga på att "är det detta våra skattemedel ska gå till". Dessa lättkränkta muppar till kommunpolitiker har ju satt sig själva i den sitsen till att börja med 🤧

Märkligt dock att de som ständigt klagar på andra aldrig har några andra lösningar än just att klaga på andra och straffa utsatta människor ännu hårdare än innan, utan att ens reflektera över grundproblemet till att börja med 😁.

Märkligt folkslag, helt klart!
    Snäll? Definiera snälla...
  • Cheers
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 22:08:41 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Täby (en rikemanskommun) och jag vet exakt vad det är du pratar om 🙂

Alltid roligt dock när dessa nötter klagar på att kommunen har varit tvugna att köpa upp ett par dyra lägenheter för att de enligt lag tvingas ta emot ett visst antal flyktingar (precis som alla andra kommuner tvingas göra) och sedan klaga på att "är det detta våra skattemedel ska gå till". Dessa lättkränkta muppar till kommunpolitiker har ju satt sig själva i den sitsen till att börja med 🤧
    Jag minns fallet i Nacka där kommunen köpte in tre bostadsrätter för 15 000 000 kronor avsedda för en hitrest muslimsk polgamists tre fruar som skulle ha var sin. Hur sjukt kan det bli? 

PS Det är ingen vandringshistoria utan är lätt att kolla Googla!
  • Snälla Killen
    Anonym (haparandaheidi) skrev 2025-06-15 21:16:24 följande:
    Vi kan nog samarbeta i ganska mångt och mycket, kommuner, stater och andra sammanslutningar som EU och så vidare är ju exempel på det. Men visst, det finns många exempel på det motsatta med. Fast lite detta är ju det jag menade, de är stollar och de är si och därför blir det så. Ett enda parti sitter väl inte på alla lösningar som behövs, olika aspekter behövs väl oftast, och att kunna erkänna poänger och att kunna förneka andra påståenden och på så sätt uppnå något.
    Ja vi människor är samtidigt grymt duktiga på att samarbeta, men enbart när vi alla är överens och har samma målsättning. 

Man ska i regel undvika att rösta på stollar som säger att de är de enda som kan lösa världens problem och de som aktivt ägnar sig åt dessinformation...

Oftast är det just de som sällan är kapabla eller ens vill samarbeta med andra.
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-15 22:20:09 följande:
    Jag minns fallet i Nacka där kommunen köpte in tre bostadsrätter för 15 000 000 kronor avsedda för en hitrest muslimsk polgamists tre fruar som skulle ha var sin. Hur sjukt kan det bli? 

PS Det är ingen vandringshistoria utan är lätt att kolla Googla!
    Min mor är ordförande inom en större bostadsrättsförening i närhet av sthlm stad och Nacka är verkligen inte ensamma om att behöva köpa upp bostäder för människor i behov. Men hade kommunerna satsat lite annorlunda till att börja med så hade det ju inte behöva bli så dyrt, eller hur? 😉

Om folk vill leva i polygami så vad är problemet egentligen, annat än att de råkar vara muslimer?
  • Anonym (Villaägare)
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 22:35:56 följande:
    Min mor är ordförande inom en större bostadsrättsförening i närhet av sthlm stad och Nacka är verkligen inte ensamma om att behöva köpa upp bostäder för människor i behov. Men hade kommunerna satsat lite annorlunda till att börja med så hade det ju inte behöva bli så dyrt, eller hur? 😉

Om folk vill leva i polygami så vad är problemet egentligen, annat än att de råkar vara muslimer?
    Skämtar du? 
  • Anonym (Villaägare)
    Snälla Killen skrev 2025-06-15 20:42:57 följande:
    Jag trivs bra i min villa än så länge, men mina barn som är i sina tonår kommer ju även de behöva ha råd att flytta hemifrån en vacker dag.

Jag ser verkligen ingen samhällsnytta i att en hel generation ska gå förlorad enbart för att de inte har råd att flytta hemifrån innan de passerat 30, som situationen ser ut uppe i Stockholm och flera andra städer runtom i landet.

Just därför valde jag att flytta därifrån. Allt handlar inte enbart om invandrare, även unga behöver börja sina vuxna liv någonstans utan pappas plånbok...

Danderyd och Täby är praktexempel på kommuner som inte tar sitt ansvar i det avseendet, vilket heller inte är så märkligt med tanke på vilka som styr i dessa kommuner 🙂

Att bostäder blivit bristvara är ju inte konstigt med tanke på att vi har mer än två miljoner som är födda utomlands i Sverige idag,
    Inte personer med utländsk bakgrund, utan 2 miljoner som är födda utomlands!
    Det är inte konstigt att det blivit problem med det mesta, bostäder, skolor, integration.

Och under tiden som detta skett, har alla som protesterar blivit kallade för rasister.

Rasistkortet dras ständigt, fortfarande även i den här tråden. 

• Anonym (Villaägare)

Hittills i år har 25000 uppehållstillstånd delats ut. Januari till april . Det blir 75 000 på ett år om det fortsätter i samma takt. 

• KillBill
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-16 07:41:46 följande:

Att bostäder blivit bristvara är ju inte konstigt med tanke på att vi har mer än två miljoner som är födda utomlands i Sverige idag,
    Inte personer med utländsk bakgrund, utan 2 miljoner som är födda utomlands!
    Det är inte konstigt att det blivit problem med det mesta, bostäder, skolor, integration.

Och under tiden som detta skett, har alla som protesterar blivit kallade för rasister.

Rasistkortet dras ständigt, fortfarande även i den här tråden. 

Vad är din syn på att moderatstyrda kommuner som Nacka, Lidingö, Bromma och Upplands Väsby ägnar sig åt social dumpning, alltså att medvetet flytta socialt utsatta personer till kommuner som redan kämpar med stora sociala utmaningar? Det är ju raka motsatsen till att motverka segregation,  man förvärrar snarare situationen för både individerna och samhället i stort.

Sedan undrar jag hur du tänker kring kopplingen mellan hårdare kriminalpolitik och minskad segregation (du menade tidigare att kriminalpolitiken var lösningen på segregationen).  På vilket sätt kommer tuffare tag mot brottslighet leda till fler invandrare i områden där det idag främst bor svenskfödda och på vilket sätt skulle tuffare tag mot brottslighet leda till en mer blandad elevsammansättning i skolor i storstädernas förorter? Jag är tacksam om du kan ge konkreta exempel så att det blir begripligt vad du menar.

Kriminalpolitik är förstås viktig, men den ersätter ju inte bostads-, skol- och integrationspolitik.  

Jag har sagt det tidigare i tråden och jag säger det igen. De partier som saknar idéer för att komma till rätta med segregationen och landets utanförskapsområden kommer förlora nästa val. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026