• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Giggi)

Som många av föräldrarna i Sandviken har vittnat om så har man med flit valt att bosätta sig "på landet" utanför tätorten just för att få en trygg och småskalig miljö med en bra skola för sina barn.

Så kommer Sandviken kommun med idéer om att "blanda barnen" ...

• Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-06-17 14:10:14 följande:

Nej, det stämmer inte. Den rapport du länkar till riktade inte in sig på sambandet mellan segregation och brottslighet.

Den visar att kulturen spelar roll. Lika "segregerade" grupper har olika risk för brottslighet.

Du blir inte kriminell för att du är fattig.
  • Anonym (Giggi)

Hela idén om att blanda befolkningen är döfödd.

Det är en volymfråga.

Någonstans vid 5% invandrare i ett område så börjar "white flight".

Mellan 5-10% utomstående är max vad en grupp (tänk skolklass) klarar av att integrera utan att påverkan börjar gå åt andra hållet.

I Sverige bor 2,2 miljoner personer födda utomlands.

I Sverige bor 1,3 miljoner med minst en utlandsfödd förälder.

I Sverige bor alltså (minst) 3,5 miljoner med "utländsk härkomst"!

3,5 miljoner!

.
    Det finns vare sig svenska villaägare eller svenska skolbarn nog för att kunna "blanda befolkningen" och tro att resultatet kommer att bli en försvenskning av invandrarna.

Det är försent att "blanda" och tro att invandrarna blir svenskar.

Den enda rimliga lösningen är att fokusera på de dåliga områdena istället för att smeta ut problemen i villaområden och skolor.

• klyban
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-18 07:25:21 följande:

Läste nu i Expressen att en tonårsflicka våldtagits av tre män i Vallentuna. Men ingen som helst beskrivning av gärningsmännens utseende. 
    Varför får vi inte några signalement? Hur skall allmänheten kunna hjälpa till?

Varför ges aldrig några signalement ? När de någon gång ges är de värdelösa. Tex gärningsmännen var klädda i mörka kläder, är det vanligaste signalementet polisen brukar ge. 

De får uppenbarligen inte lov att ge ett riktigt signalement. Med Hud och hårfärg, längd, ögonfärg mm. Det anses rasistiskt?

Minskar vi polisens möjlighet att klara upp brott genom att de inte får ge riktiga signalement.??

Hittade en artikel i Polistidningen där detta ämne. diskuteras. Tydligen får polisen enorm kritik så fort de ger ett riktigt signalement. En gång blev de till och med fällda av JO. Därför vågar man inte längre ge signalement och skriver det löjeväckande om mörka kläder istället.

Hur kan vi blivit så rädda för att kalla rasistiska att vi inte ens kan använda signalement i brottsbekämpningen?

Du ställer en fråga som är helt irrelevant för valet.
    Försök åtkom till något som är en sak i valet istället för detta nonsens.
    Mentat skrev 2025-06-18 09:42:06 följande:
    Noterar att du ignorerar det faktum att ingen minister sätter sin egen lön, den bestäms av myndigheten statsrådsarvodesnämnden.
    Det händer 1 Juni oavsett.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • TvillingmammaVästgöte

Göteborgsposten har många intressanta ledare där man resonerar kring Socialdemokraternas nya integrationsförslag ledda av Lawen Redar. 

Det återstår att se vilken strategi som Socialdemokraterna väljer ? den hårda eller mjuka. Väljer de den första, exempelvis genom att i stor skala driva borta stora privata skolkoncerner och utan samtycke blanda elevpopulationer, då får de nog stora problem.

I många fall lär det fungera problemfritt. Men vad händer när människor som aktivt flyttat bort från sociala problem helt plötsligt ställs inför idén att deras barn ändå ska spela en aktiv roll för att bättre på det språkliga underskottet i vissa skolor. Det handlar inte om några små elevgrupper här och där utan ett projekt som omfattar tusentals elever i många svenska kommuner. Att sälja in den idén kommer nog kräva en nivå på den politiska kommunikationen vars like vi inte sett i Sverige tidigare.

Bussning av elever lär blir inte populärt | Göteborgs-Posten

• Anonym (Villaägare)
    klyban skrev 2025-06-18 14:47:46 följande:
    Du ställer en fråga som är helt irrelevant för valet.
    Försök åtkom till något som är en sak i valet istället för detta nonsens.
    Mentat skrev 2025-06-18 09:42:06 följande:
    Noterar att du ignorerar det faktum att ingen minister sätter sin egen lön, den bestäms av myndigheten statsrådsarvodesnämnden.
    Det händer 1 Juni oavsett.
    Vem är du att bestämma vad som är relevant för valet och vad som inte är det?
    Kriminalpolitiken är den allra viktigaste frågan för mig. Att inte ge polisen möjlighet att använda riktiga signalement pga rädslan för rasism, det tycker jag är riktigt galet. Jag gissar att SD håller med om det?
    Kanske skall jag rösta på SD istället för på M som jag brukar göra, 
  • KillBill
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-18 15:28:53 följande:
    Kriminalpolitiken är den allra viktigaste frågan för mig. Att inte ge polisen möjlighet att använda riktiga signalement pga rädslan för rasism, det tycker jag är riktigt galet. Jag gissar att SD håller med om det?

Det är bara marginella skillnader mellan Tidöpartiernas kriminalpolitik och Socialdemokraternas. Den största skillnaden är att Socialdemokraterna även vill ta itu med de bakomliggande orsakerna till kriminalitet som utanförskap och segregation. På det området saknar Tidöpartierna i praktiken helt en politik.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-06-18 15:28:53 följande:

Det är ingen relevant fråga för valet, då vi har inget ministerstyre.
    och säga någon är svart eller svart hår, det är ingen beskrivning som fungerar och det var därför man slutade med den.

Men såklart man kan inbilla sig det är relevant.

Men har själv inget emot mer beskrivande signalement, men svart, brun hud eller hår färg, det är ingen fungerande beskrivning, för det innefattar för många och helt omöjligt att söka rätt person.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Villaägare)

Det är klart att det är bra att ha ett beskrivande signalement och det använder man i de flesta länder. 

klyban skrev 2025-06-18 16:19:12 följande:

Det är ingen relevant fråga för valet, då vi har inget ministerstyre.
    och säga någon är svart eller svart hår, det är ingen beskrivning som fungerar och det var därför man slutade med den.

Men såklart man kan inbilla sig det är relevant.

Men har själv inget emot mer beskrivande signalement, men svart, brun hud eller hår färg, det är ingen fungerande beskrivning, för det innefattar för många och helt omöjligt att söka rätt person.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026