• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Giggi)
    Snälla Killen skrev 2025-06-20 06:02:58 följande:

För att återgå till lite mer akuta frågor som berör oss alla, så är det bra att Sveriges riksdag har lagt ned stridsyxan och fattat beslut om att kraftigt utöka försvarsutgifterna

Och då kan vi bara stilla be om att åtminstone de tre stora partierna S-M-SD sätter sig ned och gör samma sak med ett antal andra grundläggande frågor.

Energi
    Invandring
    Infrastruktur

kanske också Industri

Så "löser man ut" dessa frågor och kan dela upp sig efter ideologi i andra frågor.
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-21 11:27:08 följande:
    Allt normalt folk, utanför politiken och dess ekosystem, som inte bryr sig om vem som sade vad.

Det finns en övertro inom den politiska klassen på denna typ av nät-drev. Ett sådant drev har en livslängd på max en tre, fyra dagar i de allra, allra flesta fall. 

Ebba, så hårt det drevats mot henne för allt möjligt - ingenting av det finns kvar i folks medvetande.

Det som finns kvar i slutänden är konkreta frågor.

Ja eller nej till kärnkraft?

Högre eller lägre bränslepriser?

Ja eller nej till kommunala hyresrätter för "nyanlända" som granne i villaområdet?
    Eller högre skatter för dem som jobbar, mot att använda befintliga skattepengar mer förnuftigt. (Lägga ner Sida, mediestöd, ett antal meningslösa myndigheter osv)
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-06-21 10:42:48 följande:

Ganska betydelselöst faktiskt, och det finns riktiga frågor att adressera istället.

Och på detta så är han produktiv också, rätt skrämmande att läsa vad du skriver faktiskt och hur man ser hur svårt du ogillar indier.(Men och för sig, spelar ingen roll vart dom kommer för dig, fel hår och hudfärg så står du där och ropar om att vissa inte kan prata perfekt svenska.)

En del kallar sånt för rasism.

Jag ogillar inte indier, jag jobbar med många indier som är bra kollegor,
    Men vill man bli svensk medborgare skall man lära sig svenska.
    Tidöregeringen håller på att täppa till detta hål just nu. hoppas de hinner klart innan valet.
  • Anonym (Villaägare)
    Rataxes skrev 2025-06-21 11:34:00 följande:
    Eller högre skatter för dem som jobbar, mot att använda befintliga skattepengar mer förnuftigt. (Lägga ner Sida, mediestöd, ett antal meningslösa myndigheter osv)
    Varför måste allt alltid handla om att antingen höja eller sänka skatterna?

S vill höja skatterna.
    M vill sänka dem.
    Vi som tycker att skatterna är lagom, vad skall vi rösta på?
  • EnAnonumius
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-21 12:55:14 följande:
    Tidöregeringen håller på att täppa till detta hål just nu. hoppas de hinner klart innan valet.
    Jag håller med.

Det skall ingå som grundkrav för att bli svensk medborgare att kunna göra sig förstådd på svenska och förstå svenska.

Många från vänstern i denna tråden vurmar för den "tyska modellen", och i den tyska modellen så ingår det krav att man lär sig tyska så man kan förstå tyska och göra sig förstådd på tyska.
    För att få tyskt medborgarskap så ingår ett obligatoriskt språktest för att bli tysk medborgare.

Så för att få bli svensk medborgare så anser ju jag att ett språktest skall ingå som ett krav för att få det.

P.S

Även om jag nu personligen inte röstade på något av partierna från vänstern eller högern, så hoppas jag att de hinner att täppa det hållet, så att det blir krav på att man skall kunna svenska tillräckligt mycket så man kan bli förstådd och förstå svenskan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rataxes

Vad konstigt att folk reagerar på skatteslöseri? Eller?

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • klyban

Anonym (Giggi) skrev 2025-06-21 11:17:34 följande:
    Du beter dig som om det vore 2005 och man kan ignorera verkligheten.

Vad kräks du åt?

Det faktum att svenskarna med nuvarande situation inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att vara en minoritet i sitt eget land?

Eller åt att detta faktum lyfts fram?

www.bulletinofgeography.umk.pl/39_2018/10_Tarvainen.pdf

.
    klyban skrev 2025-06-21 10:12:05 följande:

För din agenda ser lite lätt komisk ut faktiskt 

Min "agenda" förändrar inte matematiken.

Politik kan däremot förändra matematiken och kalla det min "agenda" då om jag tycker att frågan om återvandring/utvisning bör vara en viktig valfråga år 2026

Vi löser dessa mängder utan problem.

Varför ska vi lägga ned saker som hjälper oss?
    Saknar all logisk grund för dina konstigheter.

Och ja, lite högre skatter för de stackars rika är bra för samhället.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-21 12:55:14 följande:

De klarar sig mycket bra och även vi om de inte lär sig svenska.
    Och vad är argumentet med så få?
    Och nått säger mig att ni kan kommunicera också, vilket gör det bara komiskt istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-06-21 16:03:11 följande:

Vi löser dessa mängder utan problem.

Varför ska vi lägga ned saker som hjälper oss?
    Saknar all logisk grund för dina konstigheter.

Och ja, lite högre skatter för de stackars rika är bra för samhället.

De klarar sig mycket bra och även vi om de inte lär sig svenska.
    Och vad är argumentet med så få?
    Och nått säger mig att ni kan kommunicera också, vilket gör det bara komiskt istället.

Indien är just nu vårt näst största invandringsland, efter Ukraina.
  • Anonym (Villaägare)
    Anonym (Giggi) skrev 2025-06-20 17:24:49 följande:

Och då är det 1 av 6 i Danmark som är invandrare med det i Sverige är 1 av 3.

Det är ju det som är problemet, med de volymer vi har finns ingen möjlighet att få till en vettig integration. 
  • Anonym (Villaägare)

Det är vanligt i storföretag också. 

Massa som har titeln manager, många utan personal.
    Men det är ju bra att de sparar pengar.

Rataxes skrev 2025-06-21 15:43:50 följande:

Vad konstigt att folk reagerar på skatteslöseri? Eller?

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026