• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • TvillingmammaVästgöte

Apoteken är vinstdrivande företag som tjänar pengar på att sälja medicin. Att förvänta sig att de skall ta ansvaret och hålla nere antibiotikaförskrivningen är naivt. De kommer att sälja det som kunderna vill ha, om de får lov till det. 

• Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 13:25:23 följande:

De kan inte ställa diagnoser . Det har de inte utbildning för. Skall apoteken förvandlas till en mottagning där pharmaceuterna undersöker halsen, kollar övriga omstänidgheter mm? 

Eller skall man bara säga att jag har halsfluss och vill ha antibiotika?
    Gissa hur antibiotikaförskrivningen kommer att explodera!
    Antibiotika slår ut tarmarnas immunförsvar, ökar risken för tarmcancer och bör användas med stor försiktighet.
    Ännuviktigare är att motverka den ökande antibiotikaresistensen som idag är ett stort hot mot all modern sjukvård. 

Det är relevanta invändningar, hur förslaget ser ut och hur det är tänkt att gå till vet jag inte.  Ska antibiotika vara receptfritt?  Hoppas inte.

Själv anser jag att det behövs någon form av provtagning och diagnos för recept.  

Jag har tidigare yrkeserfarenhet från apotek och olika apotekskedjor, att de har olika affärstrategier vet jag, därför är det vissa apoteket jag inte besöker för rådgivning.

Men från det till att tro att pharmaceuter skulle få ösa ut antibiotika verket det vara långt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 13:40:51 följande:
    Det är relevanta invändningar, hur förslaget ser ut och hur det är tänkt att gå till vet jag inte.  Ska antibiotika vara receptfritt?  Hoppas inte.

Själv anser jag att det behövs någon form av provtagning och diagnos för recept.  

Jag har tidigare yrkeserfarenhet från apotek och olika apotekskedjor, att de har olika affärstrategier vet jag, därför är det vissa apoteket jag inte besöker för rådgivning.

Men från det till att tro att pharmaceuter skulle få ösa ut antibiotika verket det vara långt.

Jag tror att detta är ett populistiskt förslag för att vinna valet. Att få köpa antibiotika över disk på apoteket utan recept är mycket vanligt i Mellanöstern där stora delar av deras potentiella väljare kommer ifrån. 

• Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 13:48:29 följande:

Jag tror att detta är ett populistiskt förslag för att vinna valet. Att få köpa antibiotika över disk på apoteket utan recept är mycket vanligt i Mellanöstern där stora delar av deras potentiella väljare kommer ifrån. 

Nu då jag läst förslaget eller i alla fall en kort beskrivning av förslaget så handlar det om att på sikt , efter nya regleringar och villkor, möjliggöra att pharmaceuter får begränsad förskrivningsrätt. Det kan handla om ett förstatligande av vissa delar.

Att det skulle handla om ett populistiskt förslag för att locka väljare från Mellanöstern är en vanföreställning som grundar sig på rasistiska motiv, om du är lurad eller om du själv driver dem vet jag inte.
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 13:56:48 följande:
    Nu då jag läst förslaget eller i alla fall en kort beskrivning av förslaget så handlar det om att på sikt , efter nya regleringar och villkor, möjliggöra att pharmaceuter får begränsad förskrivningsrätt. Det kan handla om ett förstatligande av vissa delar.

Att det skulle handla om ett populistiskt förslag för att locka väljare från Mellanöstern är en vanföreställning som grundar sig på rasistiska motiv, om du är lurad eller om du själv driver dem vet jag inte.

Det är väldigt märkligt att S kommer med ett sådant förslag. Känns mer som något C skulle kunna föreslå. 

Ja, det kan tyckas långsökt men det är de faktum så att svenskar med bakgrund i Mellanöstern är väldigt många. I dessa länder har apoteken en mycket stark ställning och farmaceuterna kan sälja läkemedel fritt. Det är också därför en så hög andel av studenterna på Sveriges apotekare och farmaceututbildning har bakgrund från Mellanöstern.

Oavsett anledningen till förslaget är det ett helt galet förslag som skulle kunna försämra vår folkhälsa och öka antibiotikaresistensen , vilket på sikt hotar all form av modern sjukvård, kan göra det omöjligt att utföra operationer tex. 

Vi har ett stort problem idag, med resistenta bakterier på svenska sjukhus!!
    Att då komma med ett förslag för att göra det lättare att sälja antibiotika på apoteken utan recept är ju helt vansinnigt. 

• Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 13:27:53 följande:

Apoteken är vinstdrivande företag som tjänar pengar på att sälja medicin. Att förvänta sig att de skall ta ansvaret och hålla nere antibiotikaförskrivningen är naivt. De kommer att sälja det som kunderna vill ha, om de får lov till det. 

De flesta apoteken går inte runt med vinstkrav från ägare på enbart receptbelagda och receptfria läkemedel, det är därför de säljer medicintekniska produkter, som solglasögon, tuggummi, läsk med etiketter om vitaminer och hälsa mm.
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-23 14:09:40 följande:

Det är väldigt märkligt att S kommer med ett sådant förslag. Känns mer som något C skulle kunna föreslå. 

Ja, det kan tyckas långsökt men det är de faktum så att svenskar med bakgrund i Mellanöstern är väldigt många. I dessa länder har apoteken en mycket stark ställning och farmaceuterna kan sälja läkemedel fritt. Det är också därför en så hög andel av studenterna på Sveriges apotekare och farmaceututbildning har bakgrund från Mellanöstern.

Oavsett anledningen till förslaget är det ett helt galet förslag som skulle kunna försämra vår folkhälsa och öka antibiotikaresistensen , vilket på sikt hotar all form av modern sjukvård, kan göra det omöjligt att utföra operationer tex. 

Att då komma med ett förslag för att göra det lättare att sälja antibiotika på apoteken utan recept är ju helt vansinnigt. 

Förslaget är begränsat till enklare urinvägsinfektioner där behandlingen i princip alltid utgörs av enklare antibiotika. Riskerna är nog  större med nätläkare som förskriver antibiotika till patienter  som läkaren aldrig träffar IRL..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Amir)
    KillBill skrev 2025-07-23 14:27:17 följande:
    Förslaget är begränsat till enklare urinvägsinfektioner där behandlingen i princip alltid utgörs av enklare antibiotika. Riskerna är nog  större med nätläkare som förskriver antibiotika till patienter  som läkaren aldrig träffar IRL..
    Livsviktiga saker ska inte läggas ut privat. Se bara på vinster i skolan, omsorgen och boenden för ungdomar t ex. Ju mer som läggs ut privat ju lättare är det för fel aktörer att sko sig. Kriminella t ex. 
  • KillBill

Förslaget bygger på att utbildade farmaceuter skulle utfärda recepten? Då är det ju inte receptfritt.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

Ett förstatligande av apotek, förbjuda kortsiktiga vinstmål, mer regleringar ,..  låter inte som C.

Avlasta primärvården?  kan låta som C.

Oavsett vad det låter som är det i sina egna fantasier det handlar om att värva röster från människor från Mellanöstern. Det är en vanföreställning som bygger på rasistiska uppfattningar, om det är dina egna eller om någon lurar dig vet jag inte.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026