• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-10-05 16:13:49 följande:

Oppositionen försökte förstås blåsa upp kostnaden och hänvisade till en äldre utredning från 2019 men Trafikverkets senaste utredning från 2021 landade på cirka 300 miljarder kronor och något konkret förslag om finansiering fanns aldrig: www.railjournal.com/passenger/high-speed/trafikverket-completes-high-speed-network-study/

Vad är din kommentar till att statsskulden sjönk kraftigt under den förra S-ledda regeringen, men nu väntas öka kraftigt under den SD-stödda M/KD/L-regeringen?

Det var ju en nyhet att (s)(v)T är ett språkrör för dagens regering. Kommentarer gav jag ovan.

Jag konstaterar, totalt utan ett spår av förvåning, att du är upprörd över regeringens lån till infrastrukturen men var helt OK med vänsterns lån till infrastruktur. Du är åtminstone konsekvent inkonsekvent.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-10-05 16:31:49 följande:
    Det var ju en nyhet att (s)(v)T är ett språkrör för dagens regering. Kommentarer gav jag ovan.

Jag konstaterar, totalt utan ett spår av förvåning, att du är upprörd över regeringens lån till infrastrukturen men var helt OK med vänsterns lån till infrastruktur. Du är åtminstone konsekvent inkonsekvent.

Nej, det var SD och regeringspartierna som valde att hänvisa till en gammal nyhet, trots att det fanns nyare information.

Den tidigare S-ledda regeringen lyckades sänka statsskulden med 300 miljarder kronor - trots pandemin. Den här regeringen har däremot ökat skulden med ungefär lika mycket, trots att de har sluppit pandemins enorma påverkan på världsekonomin.

Som vanligt visar högern att de har svårt att hushålla med pengar.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • idealistmakaroner
    Mentat skrev 2025-10-05 16:29:37 följande:
    Det är givetvis medvetet. Vänstern har konsekvent använt den beteckningen sedan en lång tid tillbaka.
    Kul! Det visste jag inte, tack för upplysningen. Jag vet inte vad vänstern är heller. Däremot är det lite fint med futurism, smattrande flaggor och nationalistisk marschmusik. Syndikalism med, synd-i-kalism, man borde bilda en ny ideologi utan synd, kalism helt enkelt.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-10-05 16:41:04 följande:

Nej, det var SD och regeringspartierna som valde att hänvisa till en gammal nyhet, trots att det fanns nyare information.

Den tidigare S-ledda regeringen lyckades sänka statsskulden med 300 miljarder kronor - trots pandemin. Den här regeringen har däremot ökat skulden med ungefär lika mycket, trots att de har sluppit pandemins enorma påverkan på världsekonomin.

Som vanligt visar högern att de har svårt att hushålla med pengar.

Och som vanligt så struntar du i att skicka med länk vad du hämnar materialet ifrån när du postar dina "skärmdumpar".

Du kan ju lika gärna fotoshoppat det innan du postar det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-10-05 16:29:37 följande:
    Det är givetvis medvetet. Vänstern har konsekvent använt den beteckningen sedan en lång tid tillbaka.
    DU är knappast rätt person att prata om öknamn, vad beror det fromleriet på?
    EnAnonumius skrev 2025-10-06 11:50:21 följande:
    Och som vanligt så struntar du i att skicka med länk vad du hämnar materialet ifrån när du postar dina "skärmdumpar".

Du kan ju lika gärna fotoshoppat det innan du postar det.

Rätt komiskt faktiskt, då du med enkelhet kan finna samma information om du vill.

Så du vill inte är slutsatsen då, men förstår att saklighet och fakta som berättar något och inte så positivt om Höger-regeringar.
    SÅ vet vi att minnesförlust hävdas varje gång.

Och detta med högerregeringar går back i budgeten lärde jag mig redan för
    många decennier sedan ofta sker med högern.
    Och jag gissar på att det är inkompetens och inte att de vill göra arbetet.
    För en sak vi märkt, de väljer hellre att låta munnen glappa upp och ned, än arbeta för sitt land och medborgare.

Och på så sätt och när det kommer till budgeten, så är vänsterregeringen det enda vuxna beslutet att ta och ha hand om ekonomin.(Och det är nu man kommer få något konstigt istället, för fakta ska låtsas bort, och då väljer de prata om annat istället.)
    Not my first rodeo som du förstår.

Frågan är om du ens bryr dig om killbill ger dig korrekta länkar, min gissning att du lägger bena på ryggen, eller fortsätter att låtsas om att det inte är så med högerregeringar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-04 17:47:19 följande:

Det kan hända att vissa som inte är pålästa uppfattar palestinasjalar som ett uttryck för antisemitism, men det bygger på okunskap. I verkligheten är palestinasjalar inte ett uttryck för antisemitism.

Det är bara se på vilka argument som följer palestinasjalarna. From the river to the sea, ingen j... kvar.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-07 21:52:47 följande:
    Det är bara se på vilka argument som följer palestinasjalarna. From the river to the sea, ingen j... kvar.
    Även Israels premiärminister Benjamin Netanyahu har i praktiken samma mål som Hamas när det gäller att motverka en fredlig tvåstatslösning. Han förespråkar i stället israelisk kontroll över hela området 'From the river to the sea", det är tyvärr den bittra verkligheten.

Det är besynnerligt att inte fler tar avstånd när Benjamin Netanyahu pratar om " From the river to the sea"
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2025-10-07 23:11:00 följande:

Sverige framtida generationer kommer få betala dyrt för SDs och Tidölagets oansvariga politik. 

marcusoscarsson.se/sverige-riskerar-jattesmall-290-miljarder-kronor/

LoL, ska dom kosta oss än mer pengar på detta område, och gigantiska summor och för vad.

Och låt mig gissa, om de får en sådan smäll, ska vi då gissa på att det kommer drabba de som har mindre inkomster och pengar och/eller gör något dyrare för dom.

För det är ju svaret på mycket de ger att det är så synd om de rika som måste ha mer och mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Villaägare)

Idag gick S ut med ett nytt S-förslag!
    Krav på kunskaper i svenska för att få medborgarskap.
    Det tycker jag var ett bra vallöfte!
    Står i en debattartikel från S i SVD.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026