• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Alexanderlukas
    Rataxes skrev 2025-10-18 11:23:01 följande:
    Jag tror tyvärr inte att hissen går dit upp.
    Det finns inte ens el till reservagregatet.
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • klyban
    Mentat skrev 2025-10-18 05:57:02 följande:
    (mp): Regeringsparti 2014 - 2021
    klyban: "MP kommer aldrig vara nära att ha makt"

Jaja, det är väl som vanligt...

Och det är nu man börjar undra varför du skriver MP med makt och när du redan vet det aldrig kommer ske.
    Vad gick fel för dig, var narrativet så viktigt att ljuga lite om att de skulle få makt inte gick att undgå?

Menar du tror ju inte ens själv på det du skrev.
    Hade du ändrat bara nått ord, så hade du klarat dig och kommit undan.
    Nu ser det bara tragiskt ut med narrativet som var tvungen att fabulera om.

Intressant minst sagt.

Alexanderlukas skrev 2025-10-18 11:46:44 följande:
    Det finns inte ens el till reservagregatet.

Och inte heller kritiserar du regering för detta och fixas det.
    Är du så fast i agenda att du inte klarar av att ge kritik?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-18 11:23:01 följande:
    Jag tror tyvärr inte att hissen går dit upp.
    Tyvärr verkar du ju ha rätt iom att jag får "Goddag, yxskaft", "Goddag, yxskaft",  och "Goddag, yxskaft" som svar. Svårt att ha någon form av diskussion då.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-10-18 12:35:51 följande:
    Tyvärr verkar du ju ha rätt iom att jag får "Goddag, yxskaft", "Goddag, yxskaft",  och "Goddag, yxskaft" som svar. Svårt att ha någon form av diskussion då.

Det var dock du som påstod saker som var in i hästväg fel.
    Så förstör att ni försöker projicera bort detta, men vem går på det ens?

Snart kommer väl du att säger att det inte är brott att gå till synagogan med svastika och att det är samma som palestinasjal Solig  :lol:
    För det vore ju tokigt om någon försökte påstå.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-10-18 12:35:51 följande:

Som jag nämnt har jag bemött ditt inlägg #3570.
    Ditt inlägg är inte baserat på fakta. Partipolitiken i Sverige har begränsad direkt påverkan på inflationen, som istället styrs framför allt av globala faktorer och Riksbankens penningpolitik. Detta framgår tydligt när man granskar det historiska diagrammet.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2025-10-18 12:45:17 följande:

Som jag nämnt har jag bemött ditt inlägg #3570.
    Ditt inlägg är inte baserat på fakta. Partipolitiken i Sverige har begränsad direkt påverkan på inflationen, som istället styrs framför allt av globala faktorer och Riksbankens penningpolitik. Detta framgår tydligt när man granskar det historiska diagrammet.

Varför de vägrar denna fakta, det är för narrativet är att det är dom hemska MP som ska få makt enligt vissa.(Hur dom nu inbillar sig de på sin höjd kommer ha en begränsad möjlighet at påverka.)

Och när du sen visar fakta att påståendet och narrativet är fel, så blir det kortslutning och så vägrar de ta in denna fakta och pga narrativet stendör då.

Så lycka till, de kommer förneka fakta i all evigheter, då den berättar de har fel och sånt klarar dom inte av.

• Mentat
    klyban skrev 2025-10-18 12:42:56 följande:

Det var dock du som påstod saker som var in i hästväg fel.
    Så förstör att ni försöker projicera bort detta, men vem går på det ens?

Snart kommer väl du att säger att det inte är brott att gå till synagogan med svastika och att det är samma som palestinasjal Solig  :lol:
    För det vore ju tokigt om någon försökte påstå.

Jag undrar om det kan vara så att det är språkförståelsen som brister? Det jag skriver är i alla fall inte det ni svarar på.
  • Alexanderlukas
    Mentat skrev 2025-10-18 13:19:56 följande:
    Jag undrar om det kan vara så att det är språkförståelsen som brister? Det jag skriver är i alla fall inte det ni svarar på.
    Man måste verkligen läsa noggrant eftersom de båda socialdemokratiska kompisarna i tråden skriver väldigt lika. Samma meningsuppbyggnad och intressanta innehåll från de båda.
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • KillBill

Det är tydligt att högern, med falska argument, påstår att den höga inflationen 2022 berodde på den tidigare regeringen, och att den nuvarande regeringen är orsaken till att inflationen sjunkit. Om man jämför inflationen i Sverige med situationen i Europa och USA blir det dock mycket tydligt att detta inte stämmer. Inflationen styrs i första hand av globala faktorer samt av Riksbankens penningpolitik.

När du i inlägg #3570 hävdar att inflationen kommer ta fart om Miljöpartiet kommer till makten, ansluter du dig till samma falska retorik som SD och regeringen använder. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban

EN sak är säker, inflationen har inget med MP och göra.

Men såklart, de finns de som inbillar sig att MP skulle få makt också, så antar vissa kan fantisera ihop vad som helst och sen försöka inbilla sig det är en verklighet.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026