• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-22 15:02:14 följande:
    Om du tolkar mig som auktoritär och har koll på mina inlägg i andra trådar så kan jag inte säga annat än att det får stå för dig.  Jag brukar inte ha åsikter om andra skribenter.  De som känner mig skulle knappast kalla mig auktoritär, så det var något nytt 
    Du förstår inte ens det auktoritära i dina förslag och åsikter.

Det du förespråkare kallas: konstitutionell defensiv och det är något som ibland uppstår när makten känner sig hotad.

Det är ett auktoritärt synsätt där systemet och makten sätts över folkviljan.

Genom att höja "försvarsmurarna" runt det man kallar demokrati så ska man hindra "fel folk" från att kunna förändra systemet.

Röstar folket fel måste man hindra deras vilja från att genomföras. Inte sällan med högtravande ord om att "försvara demokratin".

Det nuvarande systemet är det perfekta och allt som kan ändra systemet är ett "hot mot demokratin".

Känner du igen det du skriver i ett flertal trådar här på FL?
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-22 21:30:39 följande:
    Rikksdagen representerar folket.

Om du vill ha folkstyre så är demokrati ingenting för dig
    Ordet demokrati betyder, bokstavligen: "folkstyre".

.
    Tyra myra skrev 2025-10-22 16:43:17 följande:
    Du förstår nog inte vad representativ demokrati innebär. 
    Du och jag har 1 röst, vilken vi lägger på det parti vi anser representerar oss bäst i Riksdagen (som är det högst beslutande organet i Sverige). 

Partiet utser representanter till Riksdagen som representerar de som lagt sin röst på dem. Det är så demokratin fungerar. En absolut demokrati vore omöjlig att uppnå i dagens samhälle.

Om en majoritet i Riksdagen inte godkänner Regeringens arbete, får Regeringen endera göra om och göra rätt eller avgå.

Det andra du skriver kan jag inte svara på eftersom jag inte förstår vad du menar.

Det är ETT sätt som demokrati kan fungera på. Det finns många, många fler sätt också - som alla är lika mycket "demokrati".

Men det här är ditt sätt att se på saken. Det nuvarande systemet är det som är "demokrati" och alla förändringar av systemet är "ett hot mot demokratin".
  • KillBill

Det här är helt sanslöst. En svensk domstol, Arbetsdomstolen, tvingas ställa in alla förhandlingar resten av året och även i januari, eftersom den SD-styrda  regeringen inte har tillfört de medel som krävs för att domstolen ska kunna göra sitt jobb.

SD och de övriga Tidöpartierna har förvandlat Sverige till en bananrepublik.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-11-01 10:19:35 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-centerns-roda-linje-mot-v-pa-vag-att-luckras-upp

Nu glider Centerpartiet längre och längre vänster ut. Att kalla sig borgerliga och välja V framför M och KD är en ren parodi.
    Nej, de gör de inte, de öppnar för samarbete än den mer mot vägran innan.
    KillBill skrev 2025-11-01 10:28:39 följande:

Det här är helt sanslöst. En svensk domstol, Arbetsdomstolen, tvingas ställa in alla förhandlingar resten av året och även i januari, eftersom den SD-styrda  regeringen inte har tillfört de medel som krävs för att domstolen ska kunna göra sitt jobb.

Var det inte SD som är för arbetaren?

Rätt komiskt de säger de är för arbetaren, men varit med och gjort det sämre för arbetaren i många politiska beslut.

Det tragiska är att de som röstar på SD och är arbetare, de står hurrar och sen har mage och klaga om ekonomi.
    Men hyckleri är vad vi ser för det mesta där.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-11-01 10:28:39 följande:
    Korrigering:

Det här är helt sanslöst. En svensk domstol ? Arbetsdomstolen ? tvingas ställa in alla förhandlingar resten av året och även i januari, eftersom den SD-stödda regeringen inte har tillfört de medel som krävs för att domstolen ska kunna göra sitt jobb. Alla ärenden som inte enligt lag måste hanteras skyndsamt skjuts upp.

• KillBill

Bra att Leif GW sätter ner foten och klargör att det inte är domstolen som gjort fel, utan lagen som är problemet. I stället för att skylla ifrån sig borde SD och resten av Tidölaget ta ansvar och faktiskt skriva om lagen.

PS. Inte ens det lagförslag som SD och regeringen presenterade för några veckor sedan, och som sades göra det lättare att utvisa utlänningar som begår brott,  hade påverkat domen i Skellefteå. Domstolen hade ändå inte kunnat besluta om utvisning.

www.tv4.se/artikel/7Hh8CWT5vusHyxOEiVtYil/gw-s-kaenga-till-ministrarna-foerstar-inte-vad-de-skaeller-pa

• Rataxes

Det här är det första som kommer att hända om det blir en S-retardering 2026.A news webpage screenshot from Svenska Dagbladet with sections for news, business, culture, leaders, debate, and live. The headline reads Första steget: Bensinen blir två kronor dyrare. Below it, a color photo shows an older man with gray hair and beard, wearing a striped shirt, standing outdoors in front of a white building with large windows, holding a phone to his mouth as if speaking, with a blurred background of trees and sky.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-11-05 08:11:53 följande:

Det här är det första som kommer att hända om det blir en S-retardering 2026.

Framför allt är det bara ett första steg. Hur långt man kommer att gå vet väljarna inget om före valet.

Idag ligger vi något så när på EU:s genomsnitt, tack vare att regeringen ändrade den galna politiken under tidigare (s)-(mp)-styre. Vi räddar inte klimatet genom att Sverige skiljer ut sig radikalt från övriga EU.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026