• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-20 22:24:50 följande:

Man bör fördöma antisemitism oavsett var den uppträder, 

Bra, vi väntar.

Fast jag misstänker att det kommer att bli en lång väntan.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-10-21 21:16:53 följande:
    Bra, vi väntar.

Det gäller förstås att känna igen den när man ser den också....
  • Rataxes

När såssen kverulerar om vården plockar jag fram såssarnas överstepräst från aftonlatrinen:

Bild

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • klyban
    nattuw skrev 2025-10-21 21:16:53 följande:
    Bra, vi väntar.

Och ändå står vi här med alla antisematister i vänster som hanterade.
    I SD är de befordrade istället.

Men vi antar ni menar om att man inväntar stämman att göra beslutet och att ett så litet ärende inte är en anledning till en partistämma.

Och de alla har fattat vinken och avgick före.

En sak som är rätt fascinerande i hur försöker glömma alla fascister, nazister, antisematister som trillat ur SD, och inbillar er att ett fåtal i vänster är värre.
    På flashback kallar vi detta för Nixter-matte, och pga den användaren inte kan räkna och som vi ser samma här i hur färre är värre.

Tror du någon går på det?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-22 07:07:21 följande:

När såssen kverulerar om vården plockar jag fram såssarnas överstepräst från aftonlatrinen:

Fast det var ju en helt annan tid: Då var det (s) som satt i regeringen. Det går ju inte att jämföra, förstår du väl! Flört 
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-10-22 07:07:21 följande:

JA, vad är fel med att äldreomsorgen är i kommunen och sjukvården är i regionen?

Inser med detta att invektivet var det enda viktiga, substans inte alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-14 13:37:46 följande:
    Det beror på ...
    Nä, det beror inte "på". Budgeten är en helhet. Ökar statsskulden i budgeten kan du ta vilken random post som helst i den och hävda att den är lånefinansierad.
    .
    Tyra myra skrev 2025-10-14 14:45:56 följande:
    Det beror på i vilket lad de är intjänade.
    Det beror inte "på" det heller. Det finns gott om lagliga vägar för såväl privatpersoner som företag att flytta pengar mellan länder för att optimera sin beskattning 

.
    Tyra myra skrev 2025-10-14 17:22:00 följande:

Det känns som om vi behöver informera om vad demokrati innebär inte minst i skolan. 

Demokrati är folkstyre. Demokrati är det faktum att folket står över regeringen. Det är allt. Sedan finns det varianter på demokrati men de är alla demokrati.

.

Jag blir ärligt talat mörkrädd när en ledare för Sverige's näst största parti  går emot ett förslag som skulle stärka demokratin och säkra den för framtiden. 

"Allt som hotar det rådande systemet är ett hot mot demokratin"

Du visar upp samma auktoritära tendenser i andra trådar också

"Röstar folket fel så är det inte demokrati"
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-10-21 09:38:57 följande:

Det är inte konstigt att det saknas pengar i kommuner och regioner.

Ett typexempel på varför Sverige behöver mer högerpolitik i nästa mandatperiod.
  • Tyra myra
    Anonym (Giggi) skrev 2025-10-22 13:31:38 följande:
    Nä, det beror inte "på". Budgeten är en helhet. Ökar statsskulden i budgeten kan du ta vilken random post som helst i den och hävda att den är lånefinansierad.
    .
    Tyra myra skrev 2025-10-14 14:45:56 följande:
    Det beror på i vilket lad de är intjänade.
    Det beror inte "på" det heller. Det finns gott om lagliga vägar för såväl privatpersoner som företag att flytta pengar mellan länder för att optimera sin beskattning 

.
    Demokrati är folkstyre. Demokrati är det faktum att folket står över regeringen. Det är allt. Sedan finns det varianter på demokrati men de är alla demokrati.

.

Jag blir ärligt talat mörkrädd när en ledare för Sverige's näst största parti  går emot ett förslag som skulle stärka demokratin och säkra den för framtiden. 

"Allt som hotar det rådande systemet är ett hot mot demokratin"

Du visar upp samma auktoritära tendenser i andra trådar också

"Röstar folket fel så är det inte demokrati"
    Jag skrev att jag skulle vilja att investeringarna i vårt land bröts ut från budgeten.

Stadsbudgeten är en helhet  men det hindrar inte att man redovisar investeringarna separat.

Statsskulden är jag inte kompetent att diskutera, men har man läst det minsta nationalekonomi så inser man rätt snart att det inte handlar om vanliga ekonomiska begrepp som soliditet och likviditet. 

Det ligger väl i ordet Ekonomiska brottslingar sysslar med olagligheter. 

Vi har en representativ demokrati vilket innebär att det är våra representanter i riksdagen som har makten över regeringen. Regeringen ska uppfylla de beslut som tas av riksdagen.

Om du tolkar mig som auktoritär och har koll på mina inlägg i andra trådar så kan jag inte säga annat än att det får stå för dig.  Jag brukar inte ha åsikter om andra skribenter.  De som känner mig skulle knappast kalla mig auktoritär, så det var något nytt Glad
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026