Anonym (Giggi) skrev 2025-10-22 13:31:38 följande:
Nä, det beror inte "på". Budgeten är en helhet. Ökar statsskulden i budgeten kan du ta vilken random post som helst i den och hävda att den är lånefinansierad.
.
Tyra myra skrev 2025-10-14 14:45:56 följande:
Det beror på i vilket lad de är intjänade.
Det beror inte "på" det heller. Det finns gott om lagliga vägar för såväl privatpersoner som företag att flytta pengar mellan länder för att optimera sin beskattning
.
Demokrati är folkstyre. Demokrati är det faktum att folket står över regeringen. Det är allt. Sedan finns det varianter på demokrati men de är alla demokrati.
.
Tyra myra skrev 2025-10-14 17:22:00 följande:
Jag blir ärligt talat mörkrädd när en ledare för Sverige's näst största parti går emot ett förslag som skulle stärka demokratin och säkra den för framtiden.
"Allt som hotar det rådande systemet är ett hot mot demokratin"
Du visar upp samma auktoritära tendenser i andra trådar också
"Röstar folket fel så är det inte demokrati"
Jag skrev att jag skulle vilja att investeringarna i vårt land bröts ut från budgeten.
Stadsbudgeten är en helhet men det hindrar inte att man redovisar investeringarna separat.
Statsskulden är jag inte kompetent att diskutera, men har man läst det minsta nationalekonomi så inser man rätt snart att det inte handlar om vanliga ekonomiska begrepp som soliditet och likviditet.
Det ligger väl i ordet Ekonomiska brottslingar sysslar med olagligheter.
Vi har en representativ demokrati vilket innebär att det är våra representanter i riksdagen som har makten över regeringen. Regeringen ska uppfylla de beslut som tas av riksdagen.
Om du tolkar mig som auktoritär och har koll på mina inlägg i andra trådar så kan jag inte säga annat än att det får stå för dig. Jag brukar inte ha åsikter om andra skribenter. De som känner mig skulle knappast kalla mig auktoritär, så det var något nytt