• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-02-07 09:51:04 följande:

Det här är verkligen positivt. Socialdemokraterna lovar att inflationssäkra statsbidragen till landets kommuner om de får bilda regering. På så sätt skulle den urholkning av välfärden som SD och övriga Tidöpartier har bedrivit under de senaste fyra åren äntligen kunna stoppas.

Socialdemokraterna försöker vinna valet genom att dela ut de pengar jag betalat in i skatt. Även om jag inte har något emot att betala för välfärden så har jag något emot att mina pengar skall användas för att köpa röster.
  • KillBill
    nattuw skrev 2026-02-07 13:42:11 följande:
    Socialdemokraterna försöker vinna valet genom att dela ut de pengar jag betalat in i skatt. Även om jag inte har något emot att betala för välfärden så har jag något emot att mina pengar skall användas för att köpa röster.

Du menar alltså att det är bättre att ge Jimmie Åkesson tiotusentals kronor i skattesänkning än att prioritera välfärden ute i landet genom att inflationssäkrade statsbidrag? Okej, då vet jag. Jag ska notera det på en pytteliten lapp..

Om du var för att betala för välfärden skulle du ha förstått att den behöver kompenseras för inflationen. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-02-07 09:30:25 följande:

När uttrycket rödgrön röra får ett ansikte!

Det är man inte få genom Henrik Jönsson, men väl en alternativ agenda.
    Vad man nu ska göra med det nonsens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    KillBill skrev 2026-02-07 13:56:44 följande:

Du menar alltså att det är bättre att ge Jimmie Åkesson tiotusentals kronor i skattesänkning än att prioritera välfärden ute i landet genom att inflationssäkrade statsbidrag? Okej, då vet jag. Jag ska notera det på en pytteliten lapp..

Nej jag menar att socialdemokraterna inte skall använda mina pengar för att köpa röster. Vilket du kan skriva upp på en jättestor lapp så att du inte missar det.
  • klyban
    nattuw skrev 2026-02-09 08:15:54 följande:
    Nej jag menar att socialdemokraterna inte skall använda mina pengar för att köpa röster. Vilket du kan skriva upp på en jättestor lapp så att du inte missar det.
    Så inflationssäkre kommunernas pengar är att gynna såssarna?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Hade någon för bara några år sedan hävdat att KD, M och L skulle liera sig med ett Putinvänligt parti, hade få tagit det på allvar..

• Anonym (Hej)

Jimmie Åkesson kommer inte att avgå även om SD gör ett dåligt valresultat. Han är alldeles för populär och viktig för partiet.

• nattuw
    Anonym (Hej) skrev 2026-02-10 15:37:09 följande:

Jimmie Åkesson kommer inte att avgå även om SD gör ett dåligt valresultat. Han är alldeles för populär och viktig för partiet.

Är SD bara Åkesson eller är SD tillräckligt stora för att överleva ett partiledarbyte utan att (likt L och C) försvinna ur människors medvetande?
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-02-10 15:50:00 följande:
    Hade någon för bara några år sedan hävdat att (s) skulle liera sig med ett parti som stöder islamistisk terror hade få tagit det på allvar.

?Det här blir en skamfläck i Vänsterpartiets historia? | Dagens ETC
    Du länkar till en artikel som handlar om precis tvärt om vad du påstår.. Det är altså en vänsterpartistsom är upprörd över att bli utesluten efter att han inte har tagit avstånd från PFLP..
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026