• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 15:36:04 följande:

Det där har redan diskuterats flera gånger på detta forum.

ICJ har sagt att OM anklagelserna mot Israel stämmer, är är det mycket möjligt att det är folkmord. De har alltså inte sagt att de anser nu att det är möjligt eller troligt att det är folkmord. 

Sant, i nuläget är det inte fastställt att kriterierna för folkmord uppfylls och det är därför fel att påstå att det är fakta att det är folkmord. 

Judiska israeliska organisationer kom fram till att det är folkmord i Gaza.

www.svt.se/nyheter/utrikes/israeliska-organisationer-om-kriget-i-gaza-folkmord

Raz Segal, israelisk folkmordsexpert, håller med OBrien och menar att Israels handlingar i Gaza utgör folkmord.

www.svd.se/a/yEwO1a/begar-israel-folkmord-i-gaza-experter-svarar

Amnesty International hävdar i en omfattande rapport att Israel begår folkmord mot palestinier i Gaza, bland annat genom avsiktliga attacker mot civila, skapande av outhärdliga levnadsförhållanden och blockad av livsnödvändiga resurser.

www.amnesty.se/rapport-israel-palestina-2024/

Human Rights Watch har i sina utredningar bedömt att det som sker i Gaza kan utgöra folkmord och folkmordshandlingar.

www.hrw.org/news/2024/12/19/israels-crime-extermination-acts-genocide-gaza

Läkare utan gränser rapporterar att det deras medicinska team ser på plats överensstämmer med Amnestys och Human Rights Watchs beskrivningar av folkmordshandlingar.

www.svenskafreds.se/kampanj/ar-situationen-i-gaza-att-betrakta-som-folkmord-eller-etnisk-rensning/

En grupp FN-experter varnade i maj 2025 för ett pågående folkmord i Gaza och uppmanade världens stater att agera för att stoppa det.

Francesca Albanese, FN:s särskilda rapportör för de ockuperade palestinska områdena, skriver i en rapport att det finns tydliga indikationer på att Israel begått handlingar som kan definieras som folkmord i Gaza.

FNs humanitära chef Tom Fletcher har varnat för att Israels krigföring är med all sannolilhet är folkmord på palestinier i Gaza.

Juridiska processer och varningar:
    Internationella domstolen i Haag (ICJ) utreder om Israels agerande utgör folkmord, efter en anmälan från Sydafrika. Domstolen har även varnat för att det förmodligen handlar om folkmord dvs att Israels agerande kan utgöra folkmord och krävt att Israel ska säkerställa att detta inte sker.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 16:11:24 följande:

https://www.bbc.com/news/articles/c3g9g63jl17o

I n January, the ICJ delivered an interim judgement - and one key paragraph from the ruling drew the most attention: ?In the Court?s view, the facts and circumstances... are sufficient to conclude that at least some of the rights claimed by South Africa and for which it is seeking protection are plausible.?

This was interpreted by many, including some legal commentators, to mean that the court had concluded that the claim that Israel was committing genocide in Gaza was ?plausible?.

This interpretation spread quickly, appearing in UN press releases, statements from campaign groups and many media outlets, including the BBC.

In April, however, Joan Donoghue, the president of the ICJ at the time of that ruling, said in a BBC interview that this was not what the court had ruled.

Rather, she said, the purpose of the ruling was to declare that South Africa had a right to bring its case against Israel and that Palestinians had ?plausible rights to protection from genocide? - rights which were at a real risk of irreparable damage.

The judges had stressed they did not need to say for now whether a genocide had occurred but concluded that some of the acts South Africa complained about, if they were proven, could fall under the United Nations? Convention on Genocide.

Domstolen ICC har begärt Netanyahus arrestering för bla folkmord. ICJ anklagar Israel för folkmord. Amnesty International publicerade en 300 sidig rapport där man konstaterar att Israels militära kampanj uppfyller kriterierna för folkmord enligt FNs konvention. Rapporten dokumenterar systematiska attacker mot civila, förstörelse av samhällsinfrastruktur och avsiktliga blockader av mat och vatten som syftar till att utplåna palestinierna i Gaza.

Amnesty visar på upprepade systematiska attacker mot civila mål bostäder, sjukhus, skyddade zoner, ambulanser, flyktingläger och skolor.

Organisationen pekar på israeliska politikers och militärers uttalanden som visar en avhumaniserande inställning till palestinier, att det inte finns några oskyldiga palestinier, att alla är nazister, att "komma ihåg vad amalek gjorde" osv. Det visar på en avsikt att begå folkmord.

Man behöver inte döda alla palestinier för att det ska räknas som folkmord. Över 70 000 palestinier har dödats sedan oktober 2023, varav 70% är kvinnor och barn och dödandet pågår fortfarande.

Internationella domstolen ICJ beslöt i januari 2024 att Israel måste förebygga folkmord och säkerställa humanitär tillgång, något Israel vägrat fullfölja.

• Alexanderlukas

Kan någon förklara för mig varför en trådstart med ett riksdagsval 2026, blir ännu en tråd av sjukligt judehat?

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • FuckGoggleAskMe
    Alexanderlukas skrev 2026-04-05 16:31:49 följande:

Kan någon förklara för mig varför en trådstart med ett riksdagsval 2026, blir ännu en tråd av sjukligt judehat?

Jag skulle kunna förklara det, men vill inte bli avstängd. 

Och jag tänker inte debattera ICJ igen för 27e gången. 

• Anonym (Antiextremist)

Vad exakt tycker du är i det här fallet "judehat"? I brist på sakliga argument kommer du alltid med dessa falska beskyllningar om antisemitism. Du duckar alltid på den frågan eftersom du hittar på. Kritik mot folkmord...är det judehat? Eller menar du att kritik mot Israels krigsbrott, olaglig ockupation, svältning, markstöld, etnisk rensning av palestinier är "judehat"?

När vära svenska politiker stödjer och försvarar dessa hemska krigsbrott, har det allt att göra med riksdagsvalet 2026. Sverige är ett denokratiskt land med demokratiska värderingar där vi respekterar mänskliga rättigheter och tycker att dessa gäller alla människor. Fascister som är antidemokratiska borde inte styra Sverige.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 16:52:57 följande:

Jag skulle kunna förklara det, men vill inte bli avstängd. 

Och jag tänker inte debattera ICJ igen för 27e gången. 

😄 Det var ju du som tog upp ICJ.
  • klyban

Vilket jude hat?
    Att återge vad som sker sakligt och med fakta är bara fakta med kontext.

Anonym (Antiextremist) skrev 2026-04-05 17:27:02 följande:

Jag har insett att de hemska brotten Israel gjort mot Gaza och oskyldiga, ska vi inte få prata om.

Sure de hade rätt initialt att attackera Gaza och med de hemskheter de gjorde mot Israeliska medborgare.
    Men sen efter ett tag så slutade det vara ett försvar och istället koncentrationsläger på omfattande nivå och folkmord.

Tydligen verkar det som att bibi ska ha frikort för alla brotten mot mänskligheten som skett, och de drar sig inte för kalla det för jude hat.
    Och man trodde att de hade lärt sig av hitlers holocast, men icke, utan de gjorde samma.

Men såklart på ett annat sätt, dog gjorde gaza folket oavsett metoden som användes.
    Det mest uträknade var att svälta dom.
    Men även alla skott i huvudet på barn, som berättar det var inte i strid, utan rena avrättningar och av BARN.

Så hemska är bibi och hantlangarna i Israel och där inte ens barn är något de bryr sig om.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-04-05 17:27:02 följande:

Det var inte jag som tog upp judar och Gaza, och ja, bara ICJ är kompetenta att döma något som folkmord, varken du, Klyban eller någon organisation kan göra det. Men jag tänker inte återigen diskutera feltolkningarna om vad ICJ sagt. 

Hur tror ni att det går i riksdagsvalet 2026? Förutom Gaza, kan det möjligtvis finnas andra frågor som påverkar valet? 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 17:45:40 följande:

Det var inte jag som tog upp judar och Gaza, och ja, bara ICJ är kompetenta att döma något som folkmord, varken du, Klyban eller någon organisation kan göra det. Men jag tänker inte återigen diskutera feltolkningarna om vad ICJ sagt. 

Hur tror ni att det går i riksdagsvalet 2026? Förutom Gaza, kan det möjligtvis finnas andra frågor som påverkar valet? 

Demokrati, demokratiska värderingar och respekt för internationella lagar och mänskliga rättigheter är viktiga. Politiker som stödjer apartheid och grova brott  mot dessa ska i alla fall inte representera mig. 

• Mentat

För vissa finns det bara en fråga, oavsett vad ämnet för tråden är.

Det kan hända mycket innan valet men just nu har ju oppositionen ett övertag. Det är iofs inte helt ovanligt under tiden mellan val.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2026-04-05 17:55:10 följande:
    För vissa finns det bara en fråga, oavsett vad ämnet för tråden är.

Det kan hända mycket innan valet men just nu har ju oppositionen ett övertag. Det är iofs inte helt ovanligt under tiden mellan val.
    Håller du inte med att våra politiker ska stå för demokrati, demokratiska värderingar och respekt för internationella lagar och mänskliga rättigheter? Tycker inte du att det är viktiga frågor?
  • klyban

Ingen av oss som ser vad som skett i Gaza är domare, utan vi set vad som skett och rapporterna om hemskheter Israel gjort.

Blundar du och tror allt varit bra?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2026-04-05 18:47:54 följande:

Ingen av oss som ser vad som skett i Gaza är domare, utan vi set vad som skett och rapporterna om hemskheter Israel gjort.

Blundar du och tror allt varit bra?

Har du den juridiska kompetensen och insynen i bevismaterialet så du kan avgöra att det var folkmord? 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 19:05:21 följande:

Har du den juridiska kompetensen och insynen i bevismaterialet så du kan avgöra att det var folkmord? 

Nästan alla folkmordsexperter är överens om att det som sker i Gaza är folkmord.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-04-05 19:05:21 följande:

DU pratar om domar, det behövs inga domar för inse att Israel har medvetet dödat för dödandet skull
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-04-05 20:02:26 följande:
    Nästan alla folkmordsexperter är överens om att det som sker i Gaza är folkmord.

Tydligen finns de som inbillar sig Gaza var ett krig och utan att brutit mot något alls.

Antar för "Israel" och det är det enda punkten de ser, inte en massa döda Gazabor eller barn.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026