• Pälsboll

BIM Augusti 2023

Hittade ingen tråd för Augusti så här kommer den! Håller alla tummar och tår för många plus! ❤️

8/8 - Pälsboll. Första barnet, 3e försöket

• Svar på tråden BIM Augusti 2023
  • Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 16:20:06 följande:
    Ja men det är missvisande för de menar ÄL+15 då de precis som vården utgår från att alla har en 28-dagarscykel med ÄL på CD14 och sen 14 dagars lutealfas
    Ja men precis de är väldigt missvisande och ut gå så generellt. Men ja hoppet finns tills mensen kommer. Fortfarande ordentligt svullen och mörkare bröst och även gått upp 1 kg!!!! Skrämmande. Så blir och testa imorgon också går vi se om jag testar fredag eller väntar till lördag. Tack för förtydligande mm. 
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-09 16:01:14 följande:
    Okej men tänker att de kan ju visst påverka beroende på när jag kommer igång.eftersom jag inte exakt vet när min äl eller bim är kan de vara bra och veta hur långt man har i mellan. Annars kanske man testar för tidigt utifrån bim mm. men är ju jag tänker att alla olika delar och rollerna spelar ju in och påverkar kroppen och så fall även test och när man ev testar för tidigt. Men jag läste att de kan ju variera från cykel till cykel när äl är och dagarna mellan äl och bim så då kan de ju också bli svårt hur man räknar och testar. De är ju så svårt och komplext egentligen eftersom ens gången kan du pluss äl +10/11 för nästa gång inte förens äl+14. 
    Det spelar absolut in att du inte vet exakt när du hade ÄL. Bara en dag senare än du tror kan ju göra skillnad. Plus som sagt att för någon fäster kanske ägget ÄL+6 och börjar producera och dubbla i hcg varannan dag medan för nästa kanske det fäster ÄL+10. Då är det svårt att testa positivt ÄL+10 🙃 Men om du hade ÄL senare än du tror då har du ju också BIM senare än du tror, eftersom lutealfasen i normala mencyckler håller sig hyfsat konstant.

Men det jag försöker säga är att om du tar bort den mänskliga faktorn i att du själv kanske har "räknat fel" (tex om du tempar och därför vet exakt när ÄL var) så räknar testföretagen med en cykel på 28 dagar med ÄL på CD14. Därför har "när-du-kan-testa-datumen" egentligen inget att göra med hur många dagar innan mens du är, utan hur många dagar efter ÄL. För om du som jag har en kortare lutealfas än 14 dagar kan du inte tänka att du få kan testa positivt på ÄL+7 bara för att det är BIM-5 🙂 När du kan testa positivt är dock mer individuellt till den specifika graviditeten med anledning av äggfäste förstås, men vad jag har förstått är det ändå ganska ovanligt att ägget fäster i den senare halvan av spannet ÄL+7-10. 
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-09 16:25:02 följande:
    Ja men precis de är väldigt missvisande och ut gå så generellt. Men ja hoppet finns tills mensen kommer. Fortfarande ordentligt svullen och mörkare bröst och även gått upp 1 kg!!!! Skrämmande. Så blir och testa imorgon också går vi se om jag testar fredag eller väntar till lördag. Tack för förtydligande mm. 
    Jag hoppas verkligen att du haft ÄL lite senare än du trodde eller ägget fäst lite sent så du får ett plus! 
  • Horisonten
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 16:32:52 följande:
    Jag hoppas verkligen att du haft ÄL lite senare än du trodde eller ägget fäst lite sent så du får ett plus! 
    Jag förstår vad du menar och allt är ju en djungel. JJag har ju inte exakt koll varken på hur lång cykel jag har eller när jag har äl exakt. För tempar inte och från mensen jag fick efter spiralen så fick jag positivt äl test på CD 10 men sen kom mensen 16 dagar senare men tror inte ägget släppte då. De var 25 dagar cykel. Hade inget sekret. sen nu riktiga mensen jag fick nu som denna cykel började med var både mer och längre men då fick jag ju första positiva testet på CD 12 och var de CD 13 men kvällen på CD 13 svagare. Men jag ju för lite info eller erfarenheter för att veta hur cykeln är nu och så egentligen. Nästa månad om de inte är något vill jag inte använda äl test heller så
  • Anonym (Nidje)

Horisont:

De flesta ägg fäster på äl+9 och äl+10. Innan dess kan du omöjligt få positivt på graviditetstest. När ägget fäster tar det 1-2 dagar innan det syns på ett gravdititetstest. Säg då att ägget fäster på dag 9 och du börjar på hcg 5 så är det bara på hcg 10 på dag 11!

Visar mina positiva test (rfsu testa ofta). Obs att jag valt de foton där strecken syns som absolut bäst. På många foton syns det inte alls! Tror mitt ägg fäste dag 8.

Äl+9: La upp detta i Spökstreckstråden och fick då svar att det var negativt. Såhär bra syntes strecket bara om jag hade testet i starkt ljus!

Äl+10: Här börjar det synas mer 😊

• Anonym (T)
    Anonym (Nidje) skrev 2023-08-09 16:43:58 följande:

Horisont:

De flesta ägg fäster på äl+9 och äl+10. Innan dess kan du omöjligt få positivt på graviditetstest. När ägget fäster tar det 1-2 dagar innan det syns på ett gravdititetstest. Säg då att ägget fäster på dag 9 och du börjar på hcg 5 så är det bara på hcg 10 på dag 11!

Visar mina positiva test (rfsu testa ofta). Obs att jag valt de foton där strecken syns som absolut bäst. På många foton syns det inte alls! Tror mitt ägg fäste dag 8.

Äl+9: La upp detta i Spökstreckstråden och fick då svar att det var negativt. Såhär bra syntes strecket bara om jag hade testet i starkt ljus!

Äl+10: Här börjar det synas mer 😊

1177:s hemsida säger att de flesta ägg fäster 6-8 dagar efter befruktningen, vilket då lämpligen borde vara ÄL+6 till ÄL+9 eftersom ägget är befruktningsbart i 24h?

Och CB säger att 79% testat positivt med 10 mlU/ml hcg på ÄL+10 så då måste ju deras ägg fäst tidigare än ÄL+9 om det dubblas varannan dag.
  • Mickan91
    Horisonten skrev 2023-08-09 15:57:02 följande:
    Jo säkert så men dock förståligt. Man vill ju så gärna veta!!
    Jag förstår dig till 100%,  jag började testa ÄL+8 för jag kände på mig att det var något. Typ en gång om dagen 😂 sen blev jag uppgiven vid ÄL+12 och tänkte att det var kört. Surade ett par dagar och drack ett glas rött på fredagen. Vaknade upp på lördags morgon och kände mig sjukt skum i kroppen och tog ett test till, fick en chock!
  • Anonym (Nidje)
    Anonym (T) skrev 2023-08-09 16:52:02 följande:
    1177:s hemsida säger att de flesta ägg fäster 6-8 dagar efter befruktningen, vilket då lämpligen borde vara ÄL+6 till ÄL+9 eftersom ägget är befruktningsbart i 24h?

Och CB säger att 79% testat positivt med 10 mlU/ml hcg på ÄL+10 så då måste ju deras ägg fäst tidigare än ÄL+9 om det dubblas varannan dag.
    Detta är en av artiklarna som nämner dag för implantering:
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10362823/
    Där nämner de att dag 8-10 är de vanligaste dagarna. Finns fler artiklar och studier men detta var en av dem 😊 Men det går ihop med vad 1177 skriver för äggen kan fästa före dag 8, men det är mindre vanligt än att det fäster senare!

Det CB skriver litar jag mindre på. De vill ju sälja test till de som testar tidigt 😊
  • Horisonten

Nu blir jag väldigt förvirrad och stressad. Är ju svårt och generalisera också. Vården utgår ju från samma på alla. Så med andra ord år de kört för mig då?? Jag vet ju inte exakt när ägget släppte. För om jag förstått rätt så släpper de 24-48 timmar efter positivt test? en del säger att man skall räkna från första positiva äl testet andra från starkaste så vet inte alls vilken äl dag jag kan vara på nu då ju?och inte bim heller. Fy känner mig förvirrad och ledde.  Så är kört för mig nu då när testet idag inte visade något. Jag läste samtidigt på CB hemsida att deras tidiga test inte alltid ens kan upptäcka hcg så tidigt som 5 dagar innan missad mens. Jag vet ju inte om de är 4-5-6 dagar innan eller så alls. 

Men har svårt och tro att alla dessa symptom är inbillning skingrades eller att jag vill: 

* Svullen som bara den och gått upp 1 kg
    * Ömma/stickande bröst som känns större
    * Börjar få mörkare vårtgårdar
    * illamående som kan vara ganska illa i mellan åt
    * Molande öm i magen
    * Drar/ilar i ljumskar underliv och så som foglossning lite värk
    * Trött
    * Huvudvärk
    * känslig i humör. Lätt till gråt och nedstämd 
    * Känslig för dofter i mellan 

• Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-09 17:15:16 följande:

Nu blir jag väldigt förvirrad och stressad. Är ju svårt och generalisera också. Vården utgår ju från samma på alla. Så med andra ord år de kört för mig då?? Jag vet ju inte exakt när ägget släppte. För om jag förstått rätt så släpper de 24-48 timmar efter positivt test? en del säger att man skall räkna från första positiva äl testet andra från starkaste så vet inte alls vilken äl dag jag kan vara på nu då ju?och inte bim heller. Fy känner mig förvirrad och ledde.  Så är kört för mig nu då när testet idag inte visade något. Jag läste samtidigt på CB hemsida att deras tidiga test inte alltid ens kan upptäcka hcg så tidigt som 5 dagar innan missad mens. Jag vet ju inte om de är 4-5-6 dagar innan eller så alls. 

Men har svårt och tro att alla dessa symptom är inbillning skingrades eller att jag vill: 

* Svullen som bara den och gått upp 1 kg
    * Ömma/stickande bröst som känns större
    * Börjar få mörkare vårtgårdar
    * illamående som kan vara ganska illa i mellan åt
    * Molande öm i magen
    * Drar/ilar i ljumskar underliv och så som foglossning lite värk
    * Trött
    * Huvudvärk
    * känslig i humör. Lätt till gråt och nedstämd 
    * Känslig för dofter i mellan 

Det är inte kört förrän mensen kommer. Och eftersom du inte vet exakt när du hade ÄL är det mindre kört än om du hade vetat med säkerhet att du var på tex ÄL+13 eller ÄL+14. 

Vänta några dagar och ta ett nytt test eller testa varje dag och se om det ändrar sig. Eller testa inte igen och se om mensen kommer. Gör det som funkar för dig. 

Tyvärr är dock alla symtom du listar ovan även symtom på mens också, och eftersom du haft någon form av fejkhormon i kroppen (om än en midre skala) iom spiralen så kan det tyvärr också vara så att kroppen håller på och vänjer sig vid sina egna hormoner igen. Allas menscykler är olika känsliga och det kan ta tid innan kroppen hittar tillbaka till sitt normaltillstånd efter hormonella preventivmedel. 
Svar på tråden BIM Augusti 2023